title
کد خبر: 23927
00
چند نسخه کاربردی برای شیر گریزها

رئیس کمیته صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: بستنی به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی قند به شدت چاق کننده بوده و مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، شهریار دبیریان رئیس کمیته صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران  گفت: افرادی که بو و مزه شیر برایشان خوشایند نیست می توانند شیر را با دارچین، عسل، موز، پودر کاکائو ، شکلات تلخ و نظایر آن میکس (مخلوط) کرده و میل کنند.

وی گفت: برخی از افراد به طور کلی از شیر خوششان نمی آید که در این صورت استفاده از محصولات تخمیر به خصوص ماست بهترین گزینه برای جایگزینی با شیر بوده و حتی ارزش غذایی آن به علت داشتن منابع غنی، از شیر نیز بیشتر است که البته ماست های حاوی پروبیوتیک گزینه مناسب تری هستند.

این دکتری کیفیت و بهداشت صنایع غذایی همچنین با تاکید بر اینکه بستنی جایگزین مناسبی برای شیر نیست، گفت: برخی از خانواده ها بر این باورند که اگر فرزندشان شیر نمی خورد می توانند بستنی را جایگزین این شیر گریزی کنند اما در این محصول علاوه بر داشتن مقادیر بالایی از قند ممکن است چربی گیاهی و گاه روغن نباتی نیز وجود داشته باشد که به شدت چاق کننده بوده و مصرف بیش از حد آن نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حساسیت به قند شیر به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات در جهان است، افزود: برخلاف تصور بسیاری از افراد، علت این مساله در روده ها ریشه دارد که در نتیجه آن بدن فرد قادر به تحمل قند شیر نبوده و مهم ترین علایم آن حتی بعد از نوشیدن یک لیوان شیر با نفخ ، دل درد و دل پیچه بروز می کند.

دبیریان ادامه داد: به طور کلی در ابتدای روده هر فرد سالمی، آنزیم های فعالی به نام لاکتاز وجود دارند که بعد از هر بار مصرف، این آنزیم ها در همان اول روده کوچک قند و یا لاکتوز موجود در شیر را تجزیه و آن را به گلوکز تبدیل می کنند، آنزیم هایی لاکتازی که در روده کوچک افراد حساس به قند شیر وجود ندارند و یا میزان آن بسیار کم است .

رئیس کمیته صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به علت بروز نفخ و دل درد در بدن افراد حساس به قند شیر،گفت: در واقع با غیر فعال بودن آنزیم های لاکتاز در بدن این افراد، شیر با همان قند و یا لاکتوز درونش وارد روده بزرگ می شود که درآنجا باکتری های روده این قند را تجزیه می کنند در نتیجه این فرآیند، فرد دچار دل درد و همه علائم و نشانه های ناشی از بی تحملی بدن به قند شیر می شود.

وی تاکید کرد : کم تحملی بدن به قند شیر عارضه ای بسیار عمومی و اغلب مادرزادی است که درمان پذیر است، در یکی از روش های درمانی بسیار متداول، هرشب مقدار خیلی کمی شیر حاوی لاکتوز به فرد مبتلا می دهند تا با این روش لاکتاز های روده کوچک تقویت و رفته رفته فعال شوند و تقریبا این روش نتایج خوبی نیز داشته است.

دبیریان همچنین با تاکید بر اینکه مصرف شیرهای بدون لاکتوز و غنی شده با ویتامینD هیچ مشکل و حساسیتی را برای بدن های مقاوم به قند شیر ایجاد نمی کنند، اظهار کرد: در واقع شیر دارای 12 کربن مربوط به لاکتوز است که در فرآیند تخمیر، بالغ بر 97 درصد از این قند تبدیل به گلوکز و گالاکتوز می شود و بنابراین دیگر هیچ مشکلی را برای معده و روده های حساس ایجاد نمی کند، این شیرها مزه شیرینی کاملا مشهودی دارند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز