title
کد خبر: 23986
00
بادکش درمانی؛ روشی تاثیرگذار یا مخرب؟

شاید برای بسیاری از مردم این سوال ایجاد شده باشد که علائم دایره‌ای شکل قرمز رنگ بر روی بدن ورزشکارانی همچون مایکل فیلیپس به چه دلیلی به وجود آمده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، هنگامی که این افراد در پاسخ با عبارت “بادکش درمانی” مواجه می‌شوند، کنجکاوی آن‌ها شدت می‌گیرد. بادکشی نوعی درمان سنتی است که در آن با استفاده از ابزار کوچک و فنجان مانندی، عمل مکش و ساکشن را انجام می‌دهند. این عمل باعث جریان یافتن خون در بدن، کاهش درد و بسیاری دیگر از جنبه‌های سلامتی بدن می‌شود.

با این حال اگر برای اولین بار قصد دارید تا بادکش درمانی را تجربه کنید، ابتدا بهتر است کمی بیشتر در مورد آن بدانید.

بادکش درمانی چیست؟

بادکش درمانی عملی است که در آن فنجان‌هایی از جنس پلاستیک را بر روی پوست قرار داده و هوای داخل آن را به بیرون می‌کشند. این عمل باعث مکیده شدن سطح پوست و شکستن مویرگ‌های آن شده و در نتیجه دایره سرخ یا بنفش رنگی را از خود به جا می‌گذارد که شاید بسیاری از آن‌ها را بر روی بدن ورزشکاران المپیکی دیده باشید.

بادکشی به دو نوع تر و خشک تقسیم می‌شود. در بادکشی تر صرفا به عمل ساکشن و مکیده شدن بسنده می‌کنند ولی در بادکشی تر که در طب فارسی به حجامت شهرت دارد، محل بادکشی را اندکی برش می‌دهند تا خون جمع شده در آن تخلیه شود. خود بادکشی تر یا به صورت واحد (قرار گرفتن فنجان بر روی یک نقطه) و یا به صورت متحرک (همانند عمل ماساژی که در آن مکش جایگزین فشار دادن شده است) انجام می‌گیرد.

ریشه بادکش‌درمانی از کجاست؟

مستندات زیادی وجود دارند که ریشه بادکش درمانی را به ۳۰۰۰ هزار سال قبل و به کشور چین بازمی‌گردانند. در مستندات دیگری نیز این کار را به مصریان و یونانیان باستان نسبت می‌دهند. در هر صورت این نوع درمان هم‌اکنون در کشور‌های شرقی نظیر چین، کره، ژاپن و به ویژه ایران نیز انجام می‌گیرد.

جالب است بدانید که روش حجامتی که از هزاران سال قبل تاکنون انجام می‌گرفته، به همان صورت باقی مانده و تنها ابزار و آلات مورد استفاده آن نسبت به گذشته پیشرفته‌تر و بهداشتی‌تر شده‌اند.

تا مدتی پیش و قبل از انجام مکش به وسیله فنجان‌های پلاستیکی، پزشکان از فنجان‌های شیشه‌ای در روشی موسوم به بادکشی با آتش استفاده می‌کردند. به اینصورت که یک پنبه را در داخل فنجان می‌سوزاندند تا اکسیژن هوا را به خود جذب کرده و فشار هوا را کاشه دهد، سپس در همین حال فنجان را بر روی نقاط مخصوص بدن قرار می‌دادند.

بادکش‌درمانی در دنیای مدرن

علاوه بر طبیبان سنتی، فیزیوتراپ‌های امروزی نیز از روش بادکش درمانی بهره می‌گیرند. امروزه حجامت به عنوان روشی برای تسکین درد و آزادسازی و پاکسازی بدن از خون آلوده شناخته می‌شود. عمل بادکشی را درست همانند یک ماساژ می‌توان در نقاطی که بافت چربی در آن‌ها کمتر است (معمولا بر روی کمر و شانه‌ها) انجام داد.

آیا بادکش درمانی واقعا تاثیرگذار است؟

همان‌گونه که به آن اشاره کردیم، بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای از این نوع درمان بهره می‌جویند که این موضوع خود گواهی بر اثربخشی آن است. با این حال بسیاری از پزشکان بادکش درمانی  را به عنوان یک روش درمانی مکمل معرفی می‌کنند و برای اثربخشی آن دلایل زیر را ارائه می‌دهند:

۱- در حال حاضر شواهد به دست آمده در اثربخشی بادکش درمانی در تسکین درد‌های کمر و گردن بسیار امیدوار کننده است. پزشکان امیدوارند تا به زودی روش‌های بهتری برای بهره‌گیری هرچه مفیدتر از آن بیابند.

۲- احتمالا با اثر دارونماها آشنایی دارید. برخی از داروها صرفا جنبه تلقینی داشته و عملا تاثیری بر روی روند بهبودی بیمار ندارند. با این حال قدرت تلقین بیمار باعث می‌شود تا حس کنند که دارو واقعا موثر است و همین موضوع باعث بهبودی حال آن‌ها شود. برخی پزشکان معتقدند که بادکش درمانی بیشتر نقش دارونمایی دارد و فرد تحت درمان را با استفاده از تلقین‌های ذهنی به آرامش می‌رساند.

۳- کمر درد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله سیاتیک، دیسک کمر،فتق و… به وجود بیاید. بادکش درمانی ممکن است در مورد برخی از آن‌ها موثر بوده و در برابر برخی دیگر بی‌تاثیر باشد. همین موضوع باعث می‌ود تا در استفاده از این روش، افراد مختلف نتایج بسیار متفاوت‌تری از یکدیگر بگیرند.

شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور مطالعات بالینی میزان اثربخشی این روش را در مورد هریک از دلایل خاص نمایش دهد. امروزه پس از تشخیص علت درد، پزشکان از روی تجربه خود تصمیم به تجویز کردن یا نکردن این روش می‌گیرند.

عوارض بادکش درمانی

این روش با تمامی مزایای خود، ممکن است خساراتی مانند عفونت‌های ناشی از فنجان آلوده و یا رگ به رگ شدن عضلات را به دنبال داشته باشد. از همین رو اگر قصد امتحان نمودن آن را دارید، بهتر است تحت نظر یک پزشک حرفه‌ای در این زمینه قرار بگیرید و تنها در کلینیک‌های معتبر با وسایل استریل شده و کادری مجرب این درمان سنتی را تجربه کنید.

آیا شما تاکنون تجربه بادکش درمانی را داشته‌اید؟ تجربه‌های خود را از این درمان سنتی با ما در میان بگذارید.

 

منبع: سلامتی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز