title
کد خبر: 24040
00
بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟

اغلب یکی از سوالات رایج بسیاری از افراد این است که بهترین روغن برای پخت و پز، چه روغنی است.

به گزارش «بهداشت نیوز» روغن کانولا نسبت به تمامی روغن‌های خوراکی در جهان، کم‌ترین چربی اشباع را دارد. (چربی اشباع، کلسترول بد (LDL) را در بدن بالا می‌برد و سبب بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود). درضمن این روغن فاقد کلسترول است. از این رو می‌تواند انتخاب مناسبی برای مصرف شود. 

رویشگاه اصلی گیاه کلزا (کانولا)، کشور کانادا بوده و این کشور تولیدکننده اصلی روغن کانولا در جهان است. بیشترین روغن مصرفی‌ روغن مردم کانادا و ژاپن، کانولا است. علاوه بر این، این روغن فاقد چربی ترانس است. چربی ترانس، منجر به افزایش کلسترول بد (LDL) می‌شود و کلسترول خوب (HDL) را پایین می‌آورد. همچنین چربی ترانس مشکوک به ایجاد بدخیمی در بدن است. 

حداقل 93 درصد چربی‌های موجود در روغن کانولا از نوع سالم تک‌‌غیراشباع و چندغیراشباع است که چربی تک‌غیراشباع در کاهش کلسترول خون دخیل و چربی چندغیراشباع که شامل امگا 3 است از حمله‌های قلبی و سکته جلوگیری می‌کند. همین طور روغن کانولا حاوی امگا 6 است که برای کارکرد مغز و برای رشدونمو نوزادان ضروری است.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه این روغن، منبع غنی از ویتامین E نیز است که یک ضد اکسایش طبیعی به شمار می‌رود و برای سلامت پوست و دستگاه تولیدمثل مفید است. درضمن، نقطه دود روغن کانولا بالا و دست‌کم 220 درجه سانتی‌گراد است که می‌توان از آن در تهیه سالاد و غذاهای سرد، پخت‌وپز و سرخ‌کردن کوتاه مدت و سایر موارد آشپزی استفاده کرد.

*دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص علوم غذا و صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه

منبع: سلامانه


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز