کد خبر: 24331
ف
 آنچه هر زنی باید درباره ضربان قلب خود بداند
ضربان قلب، طبق تعریف عبارت است از تعداد تپش‌های قلب شما در هر دقیقه و یکی از مهم‌ترین علائم حیاتی بدن به شمار می‌رود. البته اهمیت ضربان قلب تنها به این دلیل نیست که نشان‌ دهنده شدت فعالیت و بیشتر شدن کالری‌های سوزانده شده در ورزش است. واقعیت این است که این عدد می‌تواند نشان‌ دهنده وضعیت کلی سلامت قلبی‌ عروقی شما باشد و باید به آن توجه بیشتری داشته باشید. البته این روزها به لطف ساعت‌های هوشمند و دستبندهای سلامتی اطلاع از وضعیت ضربان قلب و تغییرات آن در طول روز کار دشواری نیست. اما دانستن ضربان قلب مناسب با توجه به شرایط جسمی فرد، بخصوص برای زنان، می‌تواند به شما کمک کند بهتر ورزش کنید و زودتر به اهداف سلامتی خود برسید. در ادامه تمام چیزهایی که هر زنی باید درباره ضربان قلب خود بداند را با هم مرور می‌کنیم.

به گزارش «بهداشت نیوز»

ضربان قلب در فعالیت و استراحت

– با فعالیت شدید فیزیکی ضربان قلب شما افزایش پیدا می‌کند تا بتواند نیاز بیشتر بدن به جریان خون و اکسیژن را تامین کند که به آن ضربان قلب فعالیت گفته می‌شود. از طرف دیگر وقتی روی مبل لم داده‌ و مشغول استراحت هستید ضربان قلب شما کاهش یافته و به ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه کاهش پیدا می‌کند. داشتن ضربان قلب پایین در شرایط استراحت چیز خوبی است و نشان می‌دهد که قلب شما در شرایط ثابت بهتر می‌تواند خون را در بدن پمپاژ کند. ورزش بهترین روش برای کاهش عدد ضربان قلب در حالت فعالیت است و به قلب شما آموزش می‌دهد که در شرایط پرفشار بهتر و موثرتر کار کند. در این صورت ضربان قلب در شرایط استراحت هم کاهش پیدا می‌کند و جالب است بدانید که ضربان قلب ورزشکاران حرفه‌ای در شرایط استراحت می‌تواند تا ۴۰ ضربان در دقیقه هم کاهش پیدا کند.

جنسیت هم در این موضوع موثر است و ضربان قلب مردان و زنان در حالت استراحت و فعالیت با هم تفاوت‌هایی دارد. زنان به دلیل جثه کوچک‌تر و مسایل هورمونی به طور معمول ضربان قلب بالاتری در شرایط استراحت دارند. حتی در شرایط فعالیت فیزیکی یکسان، ضربان قلب یک ورزشکار زن در حالت استراحت حدود ۱۰ بار در دقیقه بیشتر از یک ورزشکار مرد است. پس اگر اطلاعات دستبند سلامتی خودتان را با دوستان و آشنایان مقایسه کردید خیلی نگران نباشید، چون بسته به آمادگی سیستم قلبی‌ عروقی و شرایط فیزیکی و جنسیتی این عدد می‌تواند متغیر باشد.

ضربان قلب مناسب من چقدر است؟

– برای محاسبه حداکثر ضربان قلب مجاز (یا نهایت تعداد ضربان قلب در حالت فعالیت که نباید از آن تجاوز کنید) فرمول ساده‌ای وجود دارد که با تقریب خوبی برای اکثر افراد صادق است. برای این کار کافی است سن خود را از عدد ۲۲۰ کم کنید؛ نتیجه حداکثر ضربان مجاز قلب برای سن شما است. برای حداکثر بهره‌وری و داشتن قلبی سالم بهتر است سعی کنید ضربان قلب خود در هنگام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی را بین ۶۰ تا ۷۵% این مقدار نگه دارید.

– شاید باور نکنید اما لازم نیست که قلب در هر ثانیه یک تپش داشته باشد. در واقع تغییرپذیری ضربان قلب یا فاصله زمانی بین هر دو تپش قلب یک فاکتور نشان‌ دهنده عملکرد بهتر قلب است. برای بهبود این شاخص، بهترین کار تمرین‌های ورزشی شدید با فواصل زمانی معین است. در این روش، چند دقیقه فعالیت شدید برای رسیدن به  ۸۰ تا ۹۰% حداکثر ضربان قلب و سپس استراحت برای رسیدن به ضربان قلب حالت استراحت باعث می‌شود تا قلب شما انعطاف‌ پذیری بیشتری پیدا کند. به بیان دیگر، وقتی مدتی با یک شدت بخصوص تمرین کنید دیگر خیلی برایتان سخت نخواهد بود، چرا که قلب شما به فعالیت در این شرایط عادت خواهد کرد.

– هر چند دستبند‌های سلامتی و ساعت‌های هوشمند اطلاعات لحظه‌ای ضربان قلب را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهند، اما ضروری نیستند و گرفتن نبض با دست هم کفایت می‌کند. برای این کار کافی است دو انگشت اشاره و میانی دست خود را روی رگ اصلی گردن قرار داده و تعداد نبض‌هایی که حس می‌کنید را به مدت ۱۵ ثانیه بشمارید. سپس این عدد را باید در ۴ ضرب کنید تا ضربان قلبتان را بدست آورید. برای محاسبه دقیق ضربان قلب در حالت استراحت، بهترین کار گرفتن نبض درست بعد از بیدار شدن است. برای اصلاع بهتر از نحوه تغییرات ضربان قلب در زمان ورزش هم می‌توانید قبل از گرم کردن، بین تمرین‌ها و بعد از اتمام ورزش نبض خودتان را بگیرید.

– ضربان قلب می‌تواند نشان‌ دهنده بهبود وضعیت سلامتی بدن شما باشد، حتی اگر وزنتان بیشتر شده باشد. پایین آمدن ضربان قلب نشان‌ دهنده بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی بدن و یک شاخص کلی سلامتی است

آیا ضربان قلب من نرمال است؟

– اگر بعد از یک روز پرتنش کاری یا ورزش شدید ضربان قلبتان بیشتر از حد معمول شد، نگران نباشید. این نشانه آن است که خیلی نباید به خودتان سخت بگیرید و یا باید از شدت و مدت فعالیت ورزشی خود بکاهید. اما در صورتی که ضربان قلب شما پیش از خوابیدن هم نزدیک به ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد، بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کرده و دلیل احتمالی این مساله را پیدا کنید.

برای داشتن قلب سالم باید چه کار کنیم؟

– بهترین کار برای بهبود وضعیت سلامت قلب و عروق و در نتیجه پایین آمدن ضربان قلب متوسط شما ورزش است. ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی ملایم (یا ۷۵ دقیقه ورزش هوازی شدید و مقطع مانند آنچه توضیح دادیم) برای داشتن قلبی سالم توصیه شده‌ است. ورزش همان چشمه آب حیاتی است که می‌تواند عمر طولانی و سلامتی شما را تضمین کند و فعالیت ورزشی منظم و مستمر فارغ از میزان آمادگی جسمانی شما می‌تواند وضعیت سلامتی قلبی‌ عروقی شما را بهبود بخشد.

 

منبع: سلام دکتر


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پر بازدیدترین
  • اگر تیغ ماهی در گلویتان گیر کرد ، باید چه کنید؟
  • دیابتی ها بخوانند؛ ۱۵ خوراکی برتر برای کاهش قند خون و التهاب
  • با این گیاه سوسک ها را از خانه تان فراری دهید!!
  • رایج ترین علت یبوست+راه درمان
  • بعد از ترک شکر، ۵ اشتباه را مرتکب نشوید!
  • جوش زیر بغل را فوری درمان کنید
  • این خانم ها با این نشانه ها باید به پزشک مراجعه کنند!
  • تیپ شبنم قلی‌خانی در لباس پرستاری! + عکس
  • موادغذایی سرشار از آهن
  • توصیه‌هایی برای پیاده‌روی اصولی
  • آقای بازیگر ازدواج کرد (+عکس)
  • انتقاد شدید لادن طباطبایی از برخورد ماموران فرودگاه مهرآباد + عکس
  • تصاویر/ زنی که شیک‌ترین ورزشکار جهان شد
  • اقدام زیبای دختری که از عروسی کردن پشیمان شد! عکس
  • چای مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟
  • دوچرخه‌سواری پژمان جمشیدی در خارج از کشور + عکس
  • عکس/ابتکار عجیب یک آرایشگر برای رفاه مشتریان!
  • بلندترین پل معلق کوههای آلپ+تصاویر
  • لباس راحتی بازیگر سینما سوژه رسانه‌ها شد +عکس
  • سلفی شهرام قائدی با دو بازیگر زن + عکس
  • مصرف ویتامین ها در شب یا روز؟
  • لباس دوربین‌دار پلیس گشت +عکس
  • غافلگیری شقایق فراهانی برای تولدش (+عکس )
  • نوشیدنی سبز، سلاح برنده در برابر سرطان + روش تهیه
  • قرص هایی که باعث سکته قلبی می شوند!
  • به دنیا آمدن فرزند دختر بعد از ۱۳۷ سال +تصاویر
  • درمان سریع ریزش مو و کچلی با این راهکار ساده
  • 3 گیاه ضد پیری را بشناسید
  • برای صبحانه بهتر است چه بخورید؟
  • اگر پر استرس هستید، ۷ گزینه غذایی را از رژیم تان حذف کنید!
  • جراحی یک نوازنده حین گیتار زدن! + عکس
  • افزایش قد در سن ۲۲ سالگی
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودکتان با یک راهکار ساده
  • دلایل ایجاد کبد چرب و علائم تشخیص آن
  • سن مناسب برای عمل لیزیک چشم چه موقع است
  • کدام رهبران سیاسی جهان اهل ورزش هستند؟ + عکس
  • درمان های خانگی برای پاکسازی دستگاه گوارش
  • ۱۰ روش برای سفید کردن طبیعی دندان‌ها
  • فرار داعشی ها از موصل با لباس و آرایش زنانه! + عکس
  • آمارهای هولناک از پایتخت جدید اسیدپاشی جهان+عکس
  • موادغذایی خون ساز
  • از این حرکات یوگا برای کاهش چین وچروک صورت بهره ببرید+آموزش تصویری
  • آب دهان چه کاربردی برای ما دارد؟
  • درد دندان را چگونه چاره کنیم؟
  • ۵ حرکت یوگای صورت برای کاهش چین و چروک + تصاویر آموزشی
  • با ۹ گونه از سمی ترین و خطرناک ترین گیاهان در سراسر جهان آشنا شوید+ عکس
  • چه کسانی و چه مخدر هایی شامل مخدر دولتی می شوند؟
  • ۷ دلیلی که پشه‌ها در تابستان شما را بیشتر نیش می‌زنند+اینفوگرافیک
  • چای نعنا و کاهش وزن
  • مغز چگونه در اثر افسردگی تغییر می کند؟
  • آخرین اخبار
  • دوره رایگان آموزش مراقبت از نوزاد برای زنان! + عکس
  • وزیر بهداشتی که پزشک نیست! + عکس
  • فرار داعشی ها از موصل با لباس و آرایش زنانه! + عکس
  • آقای بازیگر ازدواج کرد (+عکس)
  • غافلگیری شقایق فراهانی برای تولدش (+عکس )
  • به دنیا آمدن فرزند دختر بعد از ۱۳۷ سال +تصاویر
  • ماشین عروس متفاوت یک زوج چینی
  • ۱۰ روش برای سفید کردن طبیعی دندان‌ها
  • خطرناک‌ترین شغل دنیا را بشناسید +تصاویر
  • ۷ راه جلوگیری از بازگشت وزن کم شده
  • چه غذاهایی باعث گرسنگی بیشتر میشود؟
  • 3 گیاه ضد پیری را بشناسید
  • سلفی شهرام قائدی با دو بازیگر زن + عکس
  • راههای فوری برای از بین بردن ترک‌های پوست
  • افتتاح اولین کلینیک سیار دندانپزشکی کشور در سمنان
  • کدام رهبران سیاسی جهان اهل ورزش هستند؟ + عکس
  • سن مناسب برای عمل لیزیک چشم چه موقع است
  • علائم این بیماریها در تابستان تشدید می شوند
  • به شایعات وبا اهمیتی ندهید
  • دلایل ایجاد کبد چرب و علائم تشخیص آن
  • اعتراض به انتخابات نظام پزشکی + عکس
  • مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها
  • با ۹ گونه از سمی ترین و خطرناک ترین گیاهان در سراسر جهان آشنا شوید+ عکس
  • 5 نکته مهم ورزشی برای زنان بالای 40 سال
  • نتایج هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی: اسامی منتخبان تهران
  • ۹ رفتار کلیدی افراد متناسب
  • فواید آب انار برای مغز
  • نیاز مبرم محیط های پیچیده و پویا به نظام ارزشیابی
  • چای نعنا و کاهش وزن
  • زائرین حج در مکه ومدینه این آموزش ها را می بینند
  • وزیر بهداشت:انتظار داریم رسانه ها آنچه را که بر زبان می آوریم منعکس کنند
  • ۷ دلیلی که پشه‌ها در تابستان شما را بیشتر نیش می‌زنند+اینفوگرافیک
  • رای دادن وزیر بهداشت در انتخابات نظام پزشکی + عکس
  • درمان های خانگی برای پاکسازی دستگاه گوارش
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودکتان با یک راهکار ساده
  • نگران مصرف ۶ ماده غذایی پرکالری نباشید!
  • اگر پر استرس هستید، ۷ گزینه غذایی را از رژیم تان حذف کنید!
  • انتقاد شدید لادن طباطبایی از برخورد ماموران فرودگاه مهرآباد + عکس
  • جراحی یک نوازنده حین گیتار زدن! + عکس
  • لباس دوربین‌دار پلیس گشت +عکس
  • حسن عابدینی مجری تلویزیون ایران در جای ابوبکر بغدادی نشست!+عکس
  • اقدام زیبای دختری که از عروسی کردن پشیمان شد! عکس
  • عکس خانوادگی «مهنا‌ز ‌ا‌فشا‌ر» در کنار همسر و فرزندش (عکس)
  • خط تولید انبوه موشک صیاد۳ + عکس
  • هتل روتانای مشهد در آتش سوخت + عکس
  • آمارهای هولناک از پایتخت جدید اسیدپاشی جهان+عکس
  • حدیث فولادوند به همراه همسرش رامبد شکرابی + عکس
  • چه کسانی و چه مخدر هایی شامل مخدر دولتی می شوند؟
  • تابستان با تنش آب و کمبود برق
  • با این گیاه سوسک ها را از خانه تان فراری دهید!!