title
کد خبر: 24424
00
 تاثیر آلودگی هوا در ابتلا به سرطان سر و گردن

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران گفت: عوامل زیست محیطی و آلودگی هوا در کلان شهرها احتمال ابتلا به سرطان های دستگاه تنفسی و تومورهای سر و گردن را می تواند، افزایش دهد.

به گزارش «بهداشت نیوز» دکتر حسین فودازی در ارتباط با علت شیوع سرطان افزود: 70 درصد ابتلا به سرطان عوامل محیطی و خارجی بوده و 30 درصد آن عوامل ژنتیکی و داخلی است.

وی گفت: از جمله عوامل محیطی که ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، تغذیه و مواد غذایی ناسالم، افزایش وزن، آلودگی های زیست محیطی، استعمال سیگار و دخانیات است، همچنین می توان این عوامل محیطی را مدیریت کرد تا احتمال ابتلا به سرطان کاهش یابد.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با بیان اینکه با کاهش یا پرهیز از استعمال دخانیات می توان 30 درصد احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش داد، گفت: کنترل وزن بسیار حائز اهمیت است همچنین استفاده از فست فودها، غذاهای چرب، نمک سود شده و کاهش مصرف فیبر، میوه و سبزیجات تازه خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را افزایش می دهد.

فودازی با تأکید بر اینکه چاقی و افزایش وزن بیش از حد در زندگی شهری دخیل است، ادامه داد: این مسئله باعث شده است تا خطر ابتلا به سرطان ها افزایش یابد، همچنین عوامل زیست محیطی و آلودگی هوا در کلان شهرها احتمال ابتلا به سرطان های دستگاه تنفسی و تومورهای سر و گردن را می تواند افزایش دهد.

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی گفت: برای پیشگیری می توان فعالیت فیزیکی کافی، حداقل 5 بار در هفته روزی 30 دقیقه، کنترل وزن و پرهیز از دخانیات تا حد زیادی می تواند احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه نشانه هایی مربوط به تومورهای سر و گردن است گفت: هر نوع اختلالی که افراد به صورت لمس توده در سر و گردن داشته باشند و یا اختلال شنوایی، گرفتگی طولانی مجاری تنفسی، وزوز گوش و تغییر صدا به ویژه در سرطان های مثل حنجره از جمله علائمی است که باید به سرعت توسط پزشک گوش، حلق و بینی بررسی شود.

فودازی ادامه داد: تغییر صدا بیش از 2 هفته می تواند پیش درآمد سرطان حنجره باشد که باید به پزشک مراجعه شود.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز