title
00
 محققان ایرانی پوست مصنوعی ساختند +عکس

محققان ایرانی با استفاده از تکنولوژی سنتز نانوالیاف، به تولید داربستی ترکیبی با منشأ طبیعی و مصنوعی دست یافتند که می‌تواند در فاز برون‌تنی تکثیر بالای سلول‌های پوستی (کراتینوسیت و فیبروبلاست) را انجام دهد.

به گزارش «بهداشت نیوز» دکتر حمیدرضا بیدخوری، معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، این پروژه تحقیقاتی که در سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی انجام شده است از سال 1391 در حال بررسی است و متخصصین بیومواد، مهندسی پلیمر و مهندسی سرامیک در آن فعالیت دارند.

او در توضیح انگیزۀ شروع این پروژه در زمینۀ ترمیم زخم به آمار بالای زخم‌های پوستی از قبیل سوختگی و زخم‌های ناشی از دیابت اشاره کرد و گفت که از سال 1392 به‌دنبال تولید جایگزین‌های پوستی هستیم که قابلیت تسریع فرآیند ترمیم زخم را داشته باشند.

بیدخوری به درمان‌های موجود زخم‌های پوستی در دنیا اشاره کرد و آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد:

درمان‌های سنتی (باند و گاز و ...)، درمان پیشرفته (نظیر پانسمان‌های هیدروکلوئید و ...)، و درمان فعال (نظیر مهندسی بافت و ...)

او توضیح داد که استفاده از زخم‌پوش‌های فعال یکی از راه‌های مناسب درمان برای سوختگی‌های درجه 2 و 3 محسوب می‌شوند زیرا با توجه به خصوصیاتی که دارند، ترمیم زخم را به شدت تسریع می‌کنند. اما در ایران بیشتر درمان‌ها در زمینۀ زخم‌های پوستی، هنوز سنتی است و درمان پیشرفته به‌تازگی در حال استفاده است،

دکتر بیدخوری گفت: «تمرکز ما در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در راستای درمان زخم از نوع فعال است. به همین جهت در پروژۀ انجام شده، داربست الیافی کلاژن به‌همراه پلیمر زیست تخریب‌پذیر پلی‌گلیکولیک اسید که دارای تأییدیۀ FDA است، سنتز شد. همچنین از نانوذرات سرامیک به‌عنوان پوشش بهره گرفته شد. نتایج آزمایشات برون‌تنی نشان‌دهندۀ زیست‌سازگاری و خواص مکانیکی خوب داربست و بهبود عملکرد زیستی آن با افزودن نانوذرات سرامیکی بودند. همچنین در حال حاضر چاپ دو مقالۀ ISI در مجلات معتبر بین‌المللی (Material Science: Materials in Medicine و Material Science & Engineering C)، یک ثبت اختراع داخلی، انتخاب به‌عنوان طرح برتر استان در حوزه فنی و مهندسی و کسب عنوان مقالۀ برتر در کنفرانس بین‌المللی IMAT 2016 از دستاوردهای این طرح بوده است.»

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که با هموار شدن شرایط در آینده‌ای نزدیک به تولید و عرضۀ محصولات جایگزین پوستی دست پیدا کنیم. او از جمله اقدامات انجام شده در این راه را آغاز پروژه‌های دیگری در جهت بهبود عملکرد و کاهش قیمت محصول با هدف تجاری‌سازی عنوان کرد.

منبع: ایسنا