title
کد خبر: 24450
00
این داروها را هرگز با خود به عربستان نبرید

همراه داشتن مواد مخدر و برخی داروها هنگام ورود به عربستان از دو تا ۱۰ سال زندان در پی دارد بر این اساس زائران باید قبل از تشرف از مجاز بودن همراه داشتن داروهای مصرفی خود مطمئن شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، برای سفر به هر کشوری مهم‌ترین مسئله دانستن قوانین و مقررات سفر به آن کشور است. مسئله‌ای که بی‌توجهی به آن مشکلات عدیده‌ای را برای مسافران فراهم کرده و حتی ممکن است خاطراتی تلخ و بسیار ناگوار برای مسافر و همراهان وی ایجاد کند.

سفر حج نیز از این مسئله مستثنی نیست؛ اکنون ۸۶ هزار زائر ایرانی حج ۹۶ خود را برای حضور در مناسک حج آماده می‌کنند و قدر مسلم یکی از مهمترین مواردی که باید در خصوص سفر به عربستان بدانند قوانین و مقررات ورود و حضور در آن کشور است.

یکی از مهم‌ترین قوانین ورود به کشور عربستان عدم همراه داشتن مواد مخدر، داروهای روان گردان و برخی دیگر از داروهای مخدر و مسکن است و این مسئله به شدت در فرودگاه‌های این کشور کنترل شده و با خاطیان برخودرهای بسیار جدی صورت می‌گیرد.

علاوه بر مواد مخدر، همراه داشتن هرگونه داروی گیاهی مشکوک و شبیه به مواد مخدر، قرص‌های روان گردان مانند متادون، قرص‌های آرام بخش و داروهای روانپزشکی از قبیل انواع مسکن‌های حاوی کدئین، دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اکسازپام، لورازپام و ... در عربستان جرم محسوب شده و در صورت کشف از زائران در فرودگاه‌های عربستان، مجازات جریمه و حبس از ۲ تا ۱۰ سال را در پی دارد.

 

اما از آنجایی که مصرف داروهای عنوان شده، در کشور ما با نظر پزشک منعی ندارد، این مسئله مورد بی‌توجهی زائران قرار می‌گیرد و برخی زائران بدون در نظر گرفتن تذکرات مسئولان کاروان به تصور اینکه دارو توسط پزشک تجویز شده آن را با خود به عربستان می‌برند و به محض ورود به فرودگاه‌های عربستان و کشف این داروها با مشکلات عدیده‌ای از جمله بازداشت مواجه می‌شوند.

بر همین اساس زائران حج تمتع در صورت نیاز به مصرف هر نوع داروهایی حتماً باید مراتب را به پزشک و مسئول کاروان خود اطلاع دهند و از عدم منع انتقال داروهای خود به عربستان مطمئن شوند.

متأسفانه در سال‌های گذشته تأکیدات مسئولان کاروان‌ها مبنی بر همراه نداشتن داروهایی که حاوی مواد آرام بخش و ... هستند موجب شد زائران بیمار از جمله زائرانی که داروهایی از قبیل داروهای کنترل فشار خون، قند خون، آسم، داروهای قلبی ـ عروقی و ... را مصرف می‌کنند نیز داروهای مورد نیاز خود را به عربستان نبرند و با توجه به اینکه داروهای مورد نیاز آنها داروهایی کاملاً تخصصی بوده و عموماً توسط هلال احمر نیز به عربستان برده نمی‌شود این گروه از زائران مجبور می‌شدند در عربستان داروهای خود را با هزینه‌ای بالا تهیه کنند. در حالی که کافیست زائران قبل از اعزام داروهای مصرفی خود را با پزشک و مسئولان کاروان بررسی و از عدم وجود داروهای ممنوعه مطمئن شوند و سایر داروهای مورد نیاز خود را به عربستان ببرند.

 

معتادان به حج نروند!

 

اما علاوه بر مسئله همراه داشتن داروهای حاوی مواد مخدر و آرام بخش یکی از مشکلات بزرگی که در حوزه اعزام زائران به حج وجود دارد، حضور برخی زائران است که به هر دلیلی از مواد مخدر استفاده کرده و تلاش می‌کنند مواد مخدر مصرفی خود را به عربستان ببرند.

 

در جریان عملیات حج ۹۴ تعداد ۸۶ نفر از زائران به دلیل حمل مواد مخدر (صرفاً برای مصرف شخصی در طول سفر) قبل از خروج از کشور شناسایی و از سفر آنها به حج ممانعت شد.

در عملیات عمره ۹۳-۹۴ نیز تعداد ۳۹۹ نفر از زائران به دلیل حمل مواد مخدر قبل از خروج از کشور شناسایی و از سفر منع شدند همین امر موجب انصراف همراهان این زائران نیز شد. تعدادی از زائران بازمانده از سفر حج نیز به دلیل حمل موادمخدر، با محکومیت ممنوع الخروجی بیش از یکسال از کشور روبرو شده و عملاً فرصت حضور در موسم حج بعدی را از دست دادند.

 

دلیل توجه بسیار جدی مسئولان در داخل کشور برای شناسایی زائرانی که به هر دلیل از مواد مخدر استفاده می‌کنند و ممانعت از سفر آنها به عربستان مشکلات بی‌شماری است که بازداشت این زائران در عربستان برای خود زائر و مسئولان ایرانی ایجاد کرده و بازتاب‌ها و عواقب سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بسیاری را برای حج ایران به وجود آورده است.

 

بر همین اساس و در پی بازداشت زائرین کاروان‌های عمره و حج به اتهام حمل مواد مخدر در عربستان و افزایش این دستگیری‌ها طی سال‌های ٨٥ و ٨٦ و بازتاب‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی این موضوع در ایران و عربستان و بازداشت طولانی مدت در زندان‌های عربستان، در سال ۸۶ شورای عالی حج با حضور رئیس جمهوری وقت، در خصوص ممانعت از اعزام زائران حامل مواد مخدر در فرودگاه‌های کشور و اعمال قانون، مصوبه‌ای گذراند که بر اساس آن همه مسئولان ذی‌ربط (پزشکی، ناجا و ...) باید اقدامات لازم برای ممانعت از تشرف افراد معتاد به حج را انجام دهند.

براساس این مصوبه، ستاد مبارزه با مواد مخدر ماموریت یافت با همکاری نهادهای ذیربط همچون پلیس فرودگاه، دادستانی کل کشور، سازمان حج و زیارت و... طرح صیانت از حجاج و عمره گزاران را به اجراء در آورد که خوشبختانه ماحصل آن در چند سال اخیر(با ممانعت از اعزام تعداد قابل توجهی از زائرین در داخل کشور) به صفر رسیدن آمار بازداشت زائرین حامل مواد مخدر در عربستان بوده است.

بر این اساس بهترین راهکار افراد علاقه‌مند به تشرف به حج تمتع که به هر دلیلی از مواد مخدر استفاده می‌کنند این است که چند ماه قبل از تشرف با حضور در کلینیک‌های ترک اعتیاد وابستگی خود به مواد مخدر را از بین برده و با خیال راحت به حج مشرف شوند.

 

منبع: ایکنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
علی
1396/06/05 - 12:580 0
ای کاش توی ایران هم اینقدرباموادمخدر ودارو باقاطعیت برخوردمیکردند
اینستاگرام بهداشت نیوز