کد خبر: 24460
ف
این مطلب را ایستاده، بخوانید!
اصلا اهمیتی ندارد که شما هر روز صبح بدوید یا مرتب ورزش و نرمش کنید، چرا که اگر در مابقی روز، روی صندلی اتوموبیل یا دفتر کارتان یا روی مبل راحتی منزلتان بنشینید و بی‌تحرک باشید

به گزارش بهداشت نیوز، اصلا اهمیتی ندارد که شما هر روز صبح بدوید یا مرتب ورزش و نرمش کنید، چرا که اگر در مابقی روز، روی صندلی اتوموبیل یا دفتر کارتان یا روی مبل راحتی منزلتان بنشینید و بی‌تحرک باشید، خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی و تعدادی از سرطان‌ها و مرگ زودرس در شما بالا می‌رود.

به عبارت دیگر نشستن طولانی‌مدت می‌تواند باعث شود که اثرات سودمند ورزش منظم و شدید، خنثی شود.

نتایج چندین پژوهش چنین ادعایی را ثابت کرده‌اند. این تحقیقات نشان داده‌اند که نشتن طولانی‌مدت می‌تواند منجر به افزایش اندازه دور کمر، بالا رفتن فشار خون و افزایش قند خون شود. در کمال تعجب بر اساس این تحقیقات ثابت شده که کسانی که روزانه ۳ ساعت پای تلویزیون می‌نشینند و در این فاصله به خود حرکت نمی‌دهند، حتی اگر برنامه ورزش منظم هم داشته باشند، درست به اندازه کسانی که ورزش نمی‌کنند، چاق می‌شوند.

خوب! واقعا چرا نشستن طولانی‌مدت، اینقدر برای بدن زیان‌آور است و چرا حتی با ورزش نمی‌توان مضرات این عدم تحرک را جبران کرد؟

برای این ادعا دو پاسخ وجود دارد:

۱- نشستن، واقعا یکی از غیرفعال‌ترین وضعیت‌هایی است که بدن می‌تواند داشته باشد. چون در این حین اصلا کالری قابل ملاحظه‌ای سوزانده نمی‌شود. واقعیت این است که حتی آدامس جویدن، انرژی بیشتری نسبت به نشستن مصرف می‌کند!

حتی وقتی که ایستاده باشید و اصلا حرکتی نکنید، انرژی بسیار بیشتری سوزانده می‌شود. چرا که در این حین عضلات پشت و شانه‌تان باید منقبض شوند و شما هر از گاه، باید این پا و آن پا کنید، این کارها محتاج صرف انرژی هستند.

در ضمن باید این مسئله را در نظر داشته باشید که فرایند چاق شدن، غالبا بسیار تدریجی و نامحسوس اتفاق می‌افتد، شما ممکن است، در عرض یک سال فقط یک کیلوگرم وزن اضافه کنید و سال بعد تنها یک و نیم کیلو. کافی است فقط روزانه ۳۰ کالری بیشتر از نیازتان غذا بخورید تا با شتاب آهسته، اما پیوسته‌ای، اضافه وزن پیدا کنید. مصرف ۳۰ کالری اضافه، واقعا محسوس نیست،

چون فقط با خوردن یکی دو لقمه موز یا چند خلال سیب‌زمینی، این میزان کالری وارد بدن می‌شود. پس اگر کاری کنیم که هر روز تنها ۳۰ کالری بیشتر بسوزانیم، می‌توانیم بر این چاقی تدریجی غلبه کنیم.

سوزاندن این ۳۰ کالری، بسیار آسان است، کافی است روز یکی دوبار به جای آسانسور از راه‌پله استفاده کنید، به جای ایمیل زدن به همکارتان که در اتاق کناری است، خودتان شخصا به اتاقش بروید و با او صحبت کنید، به جای استفاده از خودرو برای رفتن به فروشگاه سر کوچه، پیاده این مسافت کوتاه را طی کنید و بالاخره گاه و بیگاه، پشت میز کارتان بایستید و از نشستن طولانی‌مدت پرهیز کنید.

۲- اما نشستن طولانی‌مدت با مکانیسم دیگری به جز سوزاندن کم کالری هم می تواند به بدنتان آسیب برساند.

لیپو پروتئین لیپاز مولکولی است که نقش اساسی در پردازش چربی در بدن دارد، بافت‌های زیادی از جمله بافت‌های عضلانی این مولکول را می‌سازند. اگر لیپوپروتئین لیپاز بدن کم باشد، بدن دچار مشکلاتی می‌شود، مثلا میزان بیماری قلبی بالا می‌رود.

مطالعاتی که بر روی موش‌ها انجام شده، نشان داده که که این مولکول تنها در هنگامی که موش‌ها وادار به ایستادن بشوند، در عضلات پایشان ساخته می‌شود. به عبارت دیگر، نشستن طولانی می‌تواند متابولیسم بدن را مختل کند.

اما لیپو پروتئین لیپاز، تنها مولکولی نیست که با فعالیت ماهیچه‌ها ساخته می‌شود و غیرفعال بودن باعث کم شدن میزانش می‌شود. انقباض فعال عضلات، مجموعه‌ای از مواد دیگر را هم وارد جریان خون می‌کند که در مصرف و ذخیره قند و چربی‌ها، مؤثر هستند.

برای اثبات این ادعا تحقیق جالبی انجام شد: از تعدادی از افراد که عادت داشتند روزانه ۱۰ هزار گام حین فعالیت‌های معمول روزانه، بردارند، خواسته شد که با کمی تنبلی مثلا استفاده بیشتر از آسانسور یا خودرو، تنها ۱۳۰۰ قدم کمتر بردارند. آزمایشات نشان دادند که تنها در عرض دو هفته، متابولیسم چربی و قند آنها، نسبت به قبل، مختل شده است.

در ضمن توزیع چربی در بدن آنها مختل شد و آنها در همین دو هفته، چربی بیشتر در ناحیه کمر، ذخیره کرده بودند.

تحقیق جالب دیگر روی افرادی انجام شد که عادت داشتند ساعات متمادی بنشینند، این تحقیق نشان داد که آنهایی که گاهی به خود استراحتی می‌دهند و در راهرو قدمی می‌زنند، اندازه دور کمر کمتری دارند و پروفایل قند و چربی بهتری نسبت به کسانی دارند که اصلا از پشت میز خود برنمی‌خیزند.

شما ممکن است به دلایل مختلف کاری داشته باشید که مستلزم پشت‌ میزنشینی طولانی باشد، مثلا کارمند یک اداره باشید، یا پزشکی باشید که باید ساعات طولانی در مطب بنشیند، یا اصلا بلاگر و کاربر اینترنتی باشید که روزانه ۳ ساعت را صرف نوشتن و مرور مطالب اینترنت می‌کند، در این صورت چگونه می‌توانید، از خطرات نشستن طولانی، رهایی پیدا کنید؟؟

یکی از راهکارها استفاده از میزی است که بتوان در حال ایستاده هم پشت آن کار کرد. در این صورت می‌توانید هر از چند گاه پشت میز بایستید و کارها را در این وضعیت انجام دهید.

شاید برای بیشتر ما ایرانی‌ها که ترجیح می‌دهیم، مشت مشت قرص و جوشانده برای کم کردن چربی و قند و وزن خود بخوریم، چنین توصیه‌هایی عجیب و غریب باشند. اما واقعیت این است که با تغییر سبک زندگی آن هم به میزان اندک، می‌توان سلامتی بهتری به دست آورد.

مثلا شما می‌توانید تنها با صرف چند صد هزار تومان، یک دوچرخه ثابت بخرید و بعد حین تماشای فوتبال، یا سریال‌های مورد علاقه‌تان، به آرامی رکاب بزنید، خواهید دید که بدون اینکه نیاز به ورزش‌های شدید،‌ رفتن به باشگاه یا رژیم‌های عجیب و غریب و به دقت محاسبه‌شده باشد، سلامتی‌تان ارتقا پیدا خواهد کرد.

 

منبع: سلامتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پر بازدیدترین
  • میوه ای که یک وعده غذایی کامل است + خواص درمانی فوق العاده
  • تیپ متفاوت و فاخر سالار عقیلی به همراه همسرش + عکس
  • برای تصفیه خون این دمنوش را بنوشید
  • اگر دیابت دارید این نوشیدنی معجزه می کند!
  • اعتراض آقای بازیگر به انتشار تصاویر جنجالی آزاده نامداری + عکس
  • ۱۲ راه طبیعی برای جوانسازی پوست+ اینفوگرافیک
  • عکس نایاب از علی منصوریان زمانی که مو داشت! + عکس
  • مردی که هر روز با شنا کردن سرکارش می رود + عکس
  • یاسمینا باهر به همراه همسرش در یک کافی شاپ + عکس
  • تیپ نیوشا ضیغمی و نرگس محمدی در اصفهان + عکس
  • یک صابون خانگی فوق العاده برای لکه های صورت
  • «فریبا کوثری» در کنار مادرش + عکس
  • درمان زردی نوزاد با طب سنتی
  • غذای مخصوص تقویت حافظه
  • خطرناک ز‌ن دنیا د‌ستگیر شد (+عکس)
  • کدام مردان سالم ترند؟
  • بیمار هایی که از روده آغاز می شود!
  • ۹ دانه مغذی را حتماً به رژیمتان اضافه کنید
  • تنفس دهانی چه عوارض و مشکلاتی دارد؟
  • با این خوراکی ها مغزتان همیشه سالم می ماند
  • دو عاملی که بیشترین سهم را در ایجاد سرطان دارند!
  • اشعه ایکس به این عضو بدن آسیب می زند
  • در پزشکی قانونی چه کارهایی انجام می شود؟
  • راه کار تشخیص ابتلاى جنین به سندروم داون
  • افزایش وزن و ایجاد این مشکل در زنان
  • نشانه های غرق شدگی خشک در کودکان
  • راهکارهای تغذیه ای برای سلامت کودکان
  • واکسن هاری سال ۹۸ وارد بازار می‌شود
  • تاثیر استروژن بر ریسک افسردگی در زنان
  • خاصیت اسانس های گیاهی در نابودی باکتری ها
  • با آشپزی اعصابتان را آرام کنید
  • ماجرای انتخابات اخیر نظام پزشکی باید به دقت بررسی شود
  • ترکیب جدید دارویی مقابله با ناشنوایی بازسازی شد
  • اگر حافظه ضعیفی دارید این دمنوش‌ها معجزه می کند
  • فقط داروهایی وارد کشور می شوند که تولید داخل ندارند
  • جایگاهی که باید برای پزشکان عمومی قائل شویم
  • جنجال آزاده نامداری به رسانه‌های خارجی هم رسید + عکس
  • نبود منابع پایدار برای طرح تحول سلامت
  • مزایای جینکوبیلوبا برای سلامتی
  • جادوی تقویت حافظه و لاغری با این ماده غذایی
  • آیا مرغ‌های پرورشی هورمونی هستند؟
  • گریل برگر آمریکایی
  • کاربردی‌ترین روش برای جلوگیری از جوش صورت
  • وزیر بهداشت:خدمات طرح تحول سلامت بدون هیچ وقفه ای ادامه دارد
  • وزیر بهداشت: شرکای طرح تحول سلامت بدقولی کردند
  • ویتامین B کمپلکس و افزایش وزن
  • تورتیلا یک صبحانه لذیذ و سالم
  • جریان هایی که مانع بارش نم‌نم باران می‌شوند
  • در سفر لبنیات تازه به کودکان خود بدهید
  • آخرین اخبار
  • جادوی تقویت حافظه و لاغری با این ماده غذایی
  • در سفر لبنیات تازه به کودکان خود بدهید
  • جریان هایی که مانع بارش نم‌نم باران می‌شوند
  • آیا مرغ‌های پرورشی هورمونی هستند؟
  • خطرناک ز‌ن دنیا د‌ستگیر شد (+عکس)
  • دو عاملی که بیشترین سهم را در ایجاد سرطان دارند!
  • تیپ نیوشا ضیغمی و نرگس محمدی در اصفهان + عکس
  • ۹ دانه مغذی را حتماً به رژیمتان اضافه کنید
  • «فریبا کوثری» در کنار مادرش + عکس
  • وزیر بهداشت:خدمات طرح تحول سلامت بدون هیچ وقفه ای ادامه دارد
  • مزایای جینکوبیلوبا برای سلامتی
  • کاربردی‌ترین روش برای جلوگیری از جوش صورت
  • وزیر بهداشت: شرکای طرح تحول سلامت بدقولی کردند
  • گریل برگر آمریکایی
  • غذای مخصوص تقویت حافظه
  • نشانه های غرق شدگی خشک در کودکان
  • کدام مردان سالم ترند؟
  • نبود منابع پایدار برای طرح تحول سلامت
  • راه کار تشخیص ابتلاى جنین به سندروم داون
  • عکس نایاب از علی منصوریان زمانی که مو داشت! + عکس
  • ماجرای انتخابات اخیر نظام پزشکی باید به دقت بررسی شود
  • جایگاهی که باید برای پزشکان عمومی قائل شویم
  • بیمار هایی که از روده آغاز می شود!
  • اشعه ایکس به این عضو بدن آسیب می زند
  • اعتراض آقای بازیگر به انتشار تصاویر جنجالی آزاده نامداری + عکس
  • مردی که هر روز با شنا کردن سرکارش می رود + عکس
  • افزایش وزن و ایجاد این مشکل در زنان
  • یک صابون خانگی فوق العاده برای لکه های صورت
  • فقط داروهایی وارد کشور می شوند که تولید داخل ندارند
  • راهکارهای تغذیه ای برای سلامت کودکان
  • یاسمینا باهر به همراه همسرش در یک کافی شاپ + عکس
  • با آشپزی اعصابتان را آرام کنید
  • واکسن هاری سال ۹۸ وارد بازار می‌شود
  • ترکیب جدید دارویی مقابله با ناشنوایی بازسازی شد
  • خاصیت اسانس های گیاهی در نابودی باکتری ها
  • با این خوراکی ها مغزتان همیشه سالم می ماند
  • تاثیر استروژن بر ریسک افسردگی در زنان
  • تیپ متفاوت و فاخر سالار عقیلی به همراه همسرش + عکس
  • میوه ای که یک وعده غذایی کامل است + خواص درمانی فوق العاده
  • اگر دیابت دارید این نوشیدنی معجزه می کند!
  • ۱۲ راه طبیعی برای جوانسازی پوست+ اینفوگرافیک
  • عکس رومانتیک نرگس محمدی و علی اوجی
  • تبلیغ نمک دریایی ممنوع شد + عکس
  • پره اکلامپسی چیست؟
  • توصیه های طب سنتی برای شادابی پوست و مو
  • زن همراه «ترامپ» اینبار حاشیه ساز شد + تصاویر
  • از نقرس بیشتر بدانیم
  • شمار قربانیان وبا در یمن به ۱۸۸۰ نفر رسید
  • گوجه فرنگی شکم پر ( پنیر و زیتون )
  • تکواندوکار ایرانی عاشق شد و رفت + عکس