title
کد خبر: 24468
00
اگر داروها را راس ساعت مصرف نکنید چه اتفاقی می افتد؟

داروهای آنتی بیوتیک با ایجاد یک غلظت مشخص در خون انسان اثر ضد باکتری خود را اعمال می کنند و اگر غلظت دارو در خون از حد مشخصی پایین تر باشد، اثر ضد باکتری هم از بین خواهد رفت

به گزارش بهداشت نیوز، داروهای آنتی بیوتیک با ایجاد یک غلظت مشخص در خون انسان اثر ضد باکتری خود را اعمال می کنند و اگر غلظت دارو در خون از حد مشخصی پایین تر باشد، اثر ضد باکتری هم از بین خواهد رفت. تنظیم زمان مصرف داروی آنتی بیوتیک برای بیماری به گونه ای است که در هر وعده مصرف ( مثلا هر 8 ساعت) حد مورد نیاز غلظت دارو در خون حفظ می شود. بنابراین اگر یک داروی هر هشت ساعت را هر 12 ساعت مصرف کنید اثر بخشی آن به شدت کاهش می یابد.

همچنین انتخاب درست آنتی بیوتیک ها هم اهمیت بسیاری دارد. به این صورت که هر آنتی بیوتیکی برای بیماری خاصی با توجه به علایم و شدت آن تجویز می گردد و نباید خودسرانه مورد استفاده قرار گیرد.

متاسفانه بارها دیده شده است بیمار به داروخانه مراجعه کرده و داروی آنتی بیوتیک را برای درمان گلودرد خود درخواست می کند. این کار بسیاراشتباه است زیرا نه تنها با خوددرمانی، فرد درمان نمی شود بلکه خطر عفونت های بعدی را نیز به جان می خرد. زیرا استفاده نابجا از آنتی بیوتیک ها باعث تحمل میکروبی شده و منجر به بروز مقاوم میکروب در برابر دارو می شود.


جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند با همین 10 عدد آنتی بیوتیک درمان می شوند!!! باید گفت که بیماری گلودرد این افراد ویروسی بوده و خوب شدن آن هیچ ربطی به مصرف دارو ندارد. گلودرد های ویروسی به صورت خود به خود خوب می شوند و نیاز به درمان آنتی بیوتیکی ندارند، در این شرایط بهتر است علامت درمانی صورت بگیرد. برای رفع گلو درد می توان از آبنبات های سرد استفاده کرد و توصیه می شود در طول روز شستشوی بینی و قرقره دهان توسط محلول نمکی 0.9 % انجام شود.
 

پس بهتراست وفتی دچار گلو درد می شویم فورا برای خرید آنتی بیوتیک به داروخانه مراجعه نکنیم.

در این شرایط باید مکمل حاوی ویتامینC  به همراه روی مصرف شود تا ایمنی بدن بالا رود و برای کاهش گلو درد از آبنبات های سرد استفاده شود. همچنین می توانید با توجه به علایمی که وجود دارد با پزشک و یا داروساز خود مشورت نمایید و داروهای بدون نسخه کمک کننده و مناسب را تهیه کنید. علاوه بر این می توان برای شستشوی ترشحات پشت حلق از محلول نمکی 0.9% استفاده کرد و با این کار سینوس ها که در مناطق پیشانی و اطراف بینی قرار دارد نیز شسته شده و از تجمع ترشحات در این مناطق نیز جلوگیری به عمل می آید.

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز