title
کد خبر: 24664
00
شب ادراری کودکان را چگونه درمان کنیم؟

مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه شب ادراری عارضه قابل درمانی است، گفت: 90 درصد شب اداری نوع اول کودکان تا 10 سالگی بهبود می یابد.

به گزارش بهداشت نیوز،زمانی که کودک به طور مکرر ( دو بار در هفته) در مدت سه ماه متوالی بدون داشتن بیماری جسمی خاص مانند دیابت، صرع، عفونت سیستم ادراری و مشکلات عصبی خود را در رختخواب خیس می کند، اصطلاحا شب اداری گفته می شود.شب ادراری دارای دو نوع است که نوع اول آن بیشتر جنبه ارثی داشته و نوع دوم آن ثانویه بوده که براثر عاملی مانند تنش و استرس به وجود می اید.


دکتر حسن اطوکش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه بسیاری از کودکان دارای شب ادرای تا هفت سالگی خوب می شوند، گفت: حدود 50 درصد تا هفت سالگی، 40 درصد تا 10 سالگی و 7 درصد هم تا 15 سالگی بهبود پیدا می کنند.مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد که سه درصد افراد بعد از 15 سالگی ممکن است شب ادراری داشته باشند.


متخصص کلیه کودکان، شایع ترین علت شب ادراری را مثانه کوچک یا عدم ترشح هورمونی در مغز اعلام کرد و گفت: بیمار را با کارهای تشخیصی و درمانی مناسب می توان از این معضل نجات داد.وی گفت: علل ایجاد کننده این عارضه را باید با بررسی دقیق مشخص و نسبت به درمان آن اقدام کرد زیرا این علل می تواند سبب بی اختیاری ادرار در روزها هم باشد.


مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی ایران رشد نامناسب کودکان را از جمله بیماری شایع کودکان اعلام کرد و گفت:برخی از کودکان در روستاها، مناطق محروم و شهرهای کوچک و حاشیه شهرهای بزرگ بیشتر دچار رشد نامناسب هستند.


وی اظهار کرد: دور سر، وزن، قد، تکامل روانی و استخوان از جمله مشکلات کودکان این مناطق است که شناسایی بموقع کودکان، رفع مشکلات آنها و اصلاح وضعیت می تواند در تکامل آنها نقش اساسی داشته باشد.
وی بیان کرد: هرچند غربالگری کودکان انجام می شود و مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت در این زمینه فعال هستند اما هجوم مبتلایان به تهران برای درمان نشان می دهد که باید توجه بیشتری به این موضوع کرد.


وی وزن کودک در سنین مختلف را متفاوت دانست و گفت: نوزاد در پنج ماهگی باید وزن دو برابر تولد ، در یکسالگی سه برابر تولد و 2 سالگی 4 برابر تولد و بعد از آن سالی 2.5 کیلوگرم به وزن کودک اضافه شود.


مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد که قد در سال اول 25 سانتیمتر و سال دوم 12.5 سانتیمتر و بعد از آن هم سالی 6 سانتی متر باید اضافه شود.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز