title
کد خبر: 24736
00
آیا در زمان سرما خوردگی تمرین ورزشی کنیم؟

آیا در زمان سرما خوردگی تمرین کنیم؟ آیا وقتی سرما می‌خورید و عطسه و سرفه می‌کنید نباید به باشگاه بروید؟ آیا رفتن به باشگاه در زمان بیماری ایراد دارد؟ (به هرحال، ورزش سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.)

آیا در زمان سرما خوردگی تمرین کنیم؟ آیا وقتی سرما می‌خورید و عطسه و سرفه می‌کنید نباید به باشگاه بروید؟ آیا رفتن به باشگاه در زمان بیماری ایراد دارد؟ (به هرحال، ورزش سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.)

در ادامه به این پرسشها پاسخ داده خواهد شد.

نکته‌های ضروری درباره سیستم ایمنی  بدن

به گزارش بهداشت نیوز، محیط اطراف ما بسیار میکروبی است. هر روز باکتریها، ویروسها، قارچها و انگلها سعی می‌کنند شما را از پا درآورند. میکروبهای بیماری‌زا به دستگاه تنفسی فوقانی حمله می‌کنند. هدف بیشتر آنها سرماخوردگی، سرفه، آنفلونزا، سینوزیت، عفونتهای گلو و گوش میانی است.

خوشبختانه، سیستم ایمنی، برنامه‌ریزی شده است. هنگامی‌که با هجوم میکروب از بیرون به بدن رو‎ به‌رو می‌شود، به‌سختی کار می‌کند تا از شما دفاع کند. سلولهای ایمنی که از مغز استخوان و غده تیموس منشا می‌گیرد از راه گره‌های لنفوی، طحال و غشای مخاطی با میکروبهای موجود در دهان، روده، ریه‌ها و مجاری ادراری می‌جنگند. سیستم ایمنی طبیعی بدن، اولین خط دفاعی است. این سیستم شامل:

  • سدهای فیزیکی/ساختاری (مانند پوشش مخاط در بینی)
  • سدهای شیمیایی (همچون اسید معده)
  • سلولهای حمایتی (سلولهای NK- سلولهای سفید خونی که میکروبها را نابود می‌کند)

سیستم ایمنی اکتسابی، پیشرفته‌تر است و سلولهای بسیار پیشرفته‌ای دارد؛ زمانی‌که سیستم ایمنی طبیعی شکست خورد، سیستم ایمنی اکتسابی وارد می‌شود، میکروارگانیزم‌ها را نابود می‌کند و مانع از بیشترشدن آنها می‌شود.

سلولهای سفید خونی، یک حافظه دارند که سبب می‌شود پاتوژن‌ها را به مرور زمان بشناسند و یک روش هدفمند برای هر پاسخ ایمنی داشته باشند؛ به همین سبب می‌گوییم ایمنی را می‌سازیم. نظریه واکسیناسیون و بیشتر طب مدرن نیز همین است.

آیا در زمان سرما خوردگی تمرین کنیم؟

اگر با اولین گرفتگی بینی، تمرین را به وقفه می‌اندازید، کمی صبر کنید. مگر اینکه واقعا احساس واژگون‌شدن داشته باشید، در غیر این‌صورت سعی کنید در اولین روزهای مریضی، ورزشی کم‌شدت و آرام، با ضربان قلب پایین داشته باشید.

بین تمرین و فعالیت جسمی تفاوت وجود دارد. برنامه ورزشی-ساختاری (برنامه‌ای که در آن عرق می‌کنید، سنگین نفس می‌کشید و به‌سختی کار می‌کنید) پاسخ استرس را در بدن فعال می‌کند.

وقتی سالم هستیم، بدن به‌راحتی می‌تواند با این استرس هماهنگی پیدا کند. در حقیقت، این هماهنگی پیوسته سبب تناسب اندام و قوی‌شدنمان در طول زمان می‌شود؛ اما زمانی‌که بیمار هستیم، استرس وارد شده ممکن است بیشتر از حدی باشد که سیستم ایمنی بتواند پاسخگو باشد.

با وجود این، دلیلی ندارد با گرفتگی بینی، به سمت رختخواب شیرجه بروید (مگر اینکه واقعا حال بدی داشته باشید) و در این حالت، حرکتهای کم‌شدت و آرام نباید سبب اذیت‌شدن شما شود.

حرکتهایی مانند

  • پیاده‌روی
  • دوچرخه‌سواری کم‌شدت و آرام
  • باغبانی
  • تای چی
  • شنا
  • کیو گانگ
  • یوگا
  • آهسته دویدن

با همه اینها، تمرینهای طولانی و شدید نیز می‌تواند عفونت را بیشتر کند؛ برای مثال دوی ماراتون می‌تواند سیستم ایمنی را تا ۷۲ ساعت سرکوب کند. به جز ورزش موارد دیگر نیز بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است.

این موارد شامل

  • استرس فیزیکی: ورزش، تمرین، کار فیزیکی، عفونت و…
  • استرس روانی: روابط، شغل، مالی
  • استرس محیطی: گرما، سرما، تماس نور/تاریکی، آلودگی، ارتفاع
  • استرس سبک زندگی: داروها، رژیم غذایی، بهداشت

سایر فاکتورهایی که بر دستگاه ایمنی تاثیر می‌گذارد

فاکتورهای موقتی و دائمی زیادی وجود دارد که وقتی با ورزش و سایر عوامل استرس‌زا ترکیب شود، می‌تواند سیستم ایمنی را به خطر بیندازد و بر تصمیم گیری‌تان در انتخاب ورزش تاثیر بگذارد.

سن: سیستم ایمنی طبیعی با افزایش سن ضعیف‌تر می‌شود؛ اما با فعال بودن و داشتن رژیم غذایی سالم می‌توانید با این تغییرات مبارزه کنید.

جنسیت: در حالی‌که استروژن طبیعی بدن زنان به‌طور کلی سیستم ایمنی را بهتر می‌کند، اندروژن مردان باعث سرکوب آن می‌شود.

خواب: خواب کم یا بی‌کیفیت می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را ضعیف کند.

چاقی: براساس پژوهشها افراد چاق، احتمالا به سبب متابولیسم غیرعادی در مقابله با عفونت، سختی بیشتری متحمل می‌شوند.

IL-6: براساس یک تئوری آزاد شدن IL-6 (ماده‌ای که پاسخ سیستم ایمنی را آسان می‌کند) پیش از تمرین در برخی از افراد، غیرطبیعی است و می‌تواند موجب خستگی و علائمی همچون آنفلونزا و از بین رفتن روحیه شود.

دمای هوا: این تئوری وجود دارد که هوای سرد، سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند؛ شاید به دلیل پاسخ انقباض عروقی که در بینی و مجاری تنفسی بالایی اتفاق می‌افتد.

سن تمرینی: هرچقدر تناسب اندامتان کمتر باشد، عوامل استرس‌زا بیشتر به بدن و عملکرد ایمنی تاثیر می‌گذارد.

تقویم تمرین در زمان بیماری

مبتدیان باید از ورزش در محیط سرد پرهیز کنند؛ زیرا باعث می‌شود علائم سیستم تنفسی بدتر شود.

روز اول:

علائم سوزش گلو، عطسه، آبریزش بینی: ورزشهای کم‌شدت و آرام

درد عضله/مفصل، سردرد، تب، ضعف، اسهال و استفراغ: هیچ نوع ورزشی

روز دوم:

بدون تب یا بدتر شدن علائم سر: ورزش سبک به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

با افزایش تب، افزایش عطسه، اسهال یا استفراغ: هیچ نوع ورزشی

به‌طور خلاصه: بگذارید هدایتگر شما علائمتان باشد. اگر می‌توانید پیاده‌روی کنید و یا ورزشهای هوازی سبک داشته باشید. اگر می‌خواهید تمرین سبک وزنه، با تکرارهای بالاتر و فقط حرکت داشته باشید، ایرادی ندارد.

اگر هم می‌خواهید با بچه‌ها بنشینید و فیلم کمدی ببینید، مشکلی ندارد چون خنده نیز خود دارو است. همچنین مهم است که کم‌کم به یک برنامه تمرینی برگردید، که با دوره بیماری تناسب دارد.

 

منبع: فیتامین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز