title
کد خبر: 24910
00
این افراد 14 سال کمتر از بقیه عمر می کنند

عضو هیات علمی و متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش با اشاره به اینکه افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری ها ۱۴ سال کمتر عمر می کنندگفت: مصزف دخانیات اصلی ترین عامل خطر مرگ در دنیاست.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سید کاظم فرهمند در همایش هفته ملی بدون دخانیات که با حضور رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه و جمعی از مدیران سایر بخش های توسعه برگزار شد برگزار شد ضمن اشاره به اینکه اولین علت مرگ و میر در دنیا بیماری های قلبی و عروقی است گفت: استعمال مواد دخانی به ویژه سیگار نقش مستقیم در ابتلاء به بیماریهای قلبی و عروقی دارد.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، کنترل مصرف دخانیات را مسئله ای چند بعدی خواند و بر ضرورت اجرای برنامه های فرهنگی در کنار برخوردهای قهری تاکید نمود.

وی در ادامه بر مشارکت فعال همه سازمان ها و ارگان ها جهت کنترل عرضه و مصرف دخانیات تاکید نمود و گفت: هدف سازمان جهانی بهداشت و متولیان سلامت از برگزاری این مناسبت ها و روزهای جهانی و ملی، حساس سازی و حمایت طلبی جامعه و مدیران و سیاستگذاران می باشد.

 دکتر فرهمند مصرف سیگار را دروازه ورود استفاده مواد مخدر ذکر نمود و گفت عوامل مختلفی از جمله عوامل خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانشناختی در گرایش افراد به سوی مصرف دخانیات دخیل  می باشند که عامل فرهنگی در این خصوص دارای اهمیت ویژه ای است.

 

افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها ۱۴ سال کمتر عمر می کنند

عضو هیات علمی و متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش با اشاره به اینکه افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری ها ۱۴ سال کمتر عمر می کنندگفت: مصزف دخانیات اصلی ترین عامل خطر مرگ در دنیاست.

دکتر محمد خواجه دلوئی خاظر نشان کرد: طبق بررسی های انجام شده پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۰ آمار مرگ و میر به علت مصرف دخانیات به ۸ میلیون نفر برسد. وی در ادامه ضمن اشاره به مضرات دود دست دوم جهت افراد غیرسیگاری که در معرض دود سیگار قرار می گیرند، اظهار داشت: سالانه ۶۰۰ هزار  مرگ به دلیل عوارض دود دست دوم در دنیا اتفاق می افتد. عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به روند رو به رشد تعداد افراد سیگاری در دنیا گفت: در حال حاضر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سیگاری در دنیا وجود دارند که این رقم در سال ۲۰۲۵ به یک میلیارد و  ۷۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. دکتر خواجه دلوئی در ادامه با توجه به کاهش سن شروع مصرف دخانیات در کشور گفت: سن شروع مصرف سیگار در کشور ایران ۱۱ سال است که این مسئله اهمیت فرهنگ سازی و شروع اطلاع رسانی و آموزش را از مقاطع پایین تر و در مهد کودک ها نشان می دهد.


 

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز