title
کد خبر: 25071
00
هزینه بیماری سل در حالت مقاومت دارویی چقدر است؟

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: هزینه درمان بیماری سل در حالت عادی ۵۰۰ هزار تومان است که در حالت مقاومت دارویی به ۵۰ میلیون تومان می رسد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد مهدی گویا در برنامه «نبض» که این هفته با موضوع مقاومت های میکروبی روی آنتن شبکه خبر رفت، افزود: هر میکروارگانیسمی که در طبیعت است و بیماری ایجاد می کند اگر بعد از مدتی نسبت به داروها مقاوم شود، این رخداد را مقاومت میکروبی می گویند زیرا این میکروارگانسیم ها به تدریج راه مراقبت از خود در برابر بیماری را پیدا می کنند.

وی ادامه داد: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها موجب می شود تا میکروارگانیسم ها مقاوم شوند و روند درمان بیماری که مبتلا به عفونت میکروبی می شود طولانی و پرعارضه شود، زیرا استفاده از دارویی مقاوم تر پرعارضه تر و گران قیمت تر است و بیمار مجبور به استفاده طولانی مدت از آن داروی قوی تر است.

گویا گفت: طول درمان بیماری سل در حالت عادی ۶ ماه و هزینه آن ۵۰۰ هزار تومان است که همین بیماری در حالت مقاوم هزینه درمانی معادل ۵۰ میلیون تومان دارد.

وی با انتقاد از برخی از باورهای رایج در سطح جامعه، تصریح کرد: در سرما خوردگی بیمار نیازی به دارو ندارد اما به دلیل برخی از تصورات و با هدف بهبودی زودتر، به مصرف بی حساب و کتاب آنتی بیوتیک ها روی آورده می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: تجربه بین المللی نشان می دهد که مصرف آنتی بیوتیک یک عارضه جهانی است بطوریکه سازمان ملل با دعوت از همه رهبران جهان مصرف بی رویه این دارو را مشکلی جهانی نامید. برخی از عفونت ها به قدری نسبت به آنتی بیوتک مقاوم شده اند که دیگر درمانی برای آن نیست.

گویا با بیان برخی از فعالیت های وزارت بهداشت برای فرهنگ سازی و ساماندهی مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور، اظهار داشت: باید کارهای بیشتری انجام شود تا در عمل شاهد روند رو به کاهش این معضل باشیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز