title
کد خبر: 25275
00
نقش سیگار در بروز این بیماری ها

رییس دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار با اشاره به راه‌کارهای طلایی افزایش کیفیت زندگی بیماران، کاهش هزینه و عوارض بیماری گفت: با ارتقای آگاهی مردم حتما می‌توان در جهت کاهش بیماری‌ها و کنترل آن‌ها گام برداشت.

به گزارش بهداشت نیوز، عبدالرحمان رستمیان در آستانه برگزاری پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار اظهار کرد: برگزاری این کنگره ۳ هدف خود مراقبتی اولیه، اطلاع بیماران و مهارت آموزی آن‌ها و تقدیر از شرکت‌های فعال در این زمینه را به دنبال دارد.

وی افزود: بیمار دو نوع درمان دارویی و غیر دارویی دارد که در حوزه درمان غیردارویی زمانی که فرد نسبت به بیماری خود آگاهی داشته و بداند زمانی که اقدامات مناسب را انجام دهد، وضعیتش بهتر می‌شود، قطعا در روند درمانش تاثیر مثبت دارد.

رییس کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار با بیان این‌که سیگار در بروز بیماری‌هایی همچون رماتیسم، آرتروز و بیماری‌های التهابی و قلبی نقش دارد، گفت: با ارتقای آگاهی مردم از این مسائل حتما می‌توان در جهت کاهش بیماری‌ها و کنترل آن‌ها گام برداشت.

رستمیان به خلاء آموزش بیماران به ویژه در بیماری‌های مزمن در کشور اشاره کرد و عنوان داشت: برخی از کشورها در زمینه این آموزش‌ها پیشتاز بوده و به طور مثال ۶ جلسه ۲ ساعته در زمینه آموزش دیابت به بیماران ارائه و پس از آن حتی به آن‌ها کارت آموزشی داده می‌شود.

وی با بیان این‌که این روش مهم بسیار حائز اهمیت است، گفت: این آموزش‌ها هزینه خانواده و جامعه را کاهش داده و سبب کمک به بیمار و کاهش آسیب به او می‌شود. همچنین عوارض بیماری را کاهش داده و مراجعات بستری را کمتر کرده و قطع دارو توسط بیماران به حداقل می‌رسد؛ از طرفی کیفیت زندگی نیز افزایش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: هرچند وزارت بهداشت در این زمینه گام‌هایی جهت آموزش به بیماران برداشته، ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله‌های زیادی داریم و همه بخش‌ها اعم از خصوصی و دولتی با ورود به این حوزه اقدامات موثری می‌توانند بردارند.

گفتنی‌ست پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار ۴ تا ۶ مرداد ماه امسال در مرکز همایش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با حضور جمع کثیری از پزشکان، اساتید، دانشجویان و بیماران برگزار خواهد شد.

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز