title
کد خبر: 25440
00
را ه تشخیص آسم چگونه است؟

بیشترین مشکل در تشخیص آسم این است که بیماران در موقع مراجعه به دکتر متخصص ریه علائم آشکاری از آسم نشان نمی دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، بیشترین مشکل در تشخیص آسم این است که بیماران در موقع مراجعه به دکتر متخصص ریه علائم آشکاری از آسم نشان نمی دهد.
 

ایا توسط دکتر خود مبتلا به آسم تشخیص داده شده اید؟ تشخیص مناسب آسم،اولین گام برای مدیریت شخص این بیماری مزمن ریه است.بعد از تشخیص آسم شما،دکتر می تواند موثرترین و ایمن ترین داروهای موجود را برای درمان علایم آسم شما تجویز کند،تا اینکه شما از یک زندگی فعال و پربار،لذت ببرید.
 

مشکلات مربوط به تشخیص آسم

مشکل مربوط به تشخیص آسم این است که در بیشتر اوقات،بیماران در زمان مراجعه به مطب دکتر،علایم اشکاری را از خود بروز نمی دهند.برای مثال،ممکن است شما برای یک هفته سرفه و خس خس کرده باشید،اما در زمان مراجعه به دکتر،هیچ گونه علایمی نداشته باشد.سپس،به طور ناگهانی،زمانی که کمترین انتظار ان را دارید،ممکن است علایم حمله آسمی مانند تنگی نفس،سرفه کردن، و خس خس کردن را از خود بروز دهید.بعضی اوقات حساسیت به گرده های فصلی یا تغییرات اب و هوایی می تواند علایم حمله آسم را تحریک کنند.در دیگر زمان ها،عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا انفولانزا می توانند علایم حمله آسمی را تحریک کنند.سیگار کشیدن می تواند ماند سینوزیت و حساسیت های محیطی،علایم آسم را بدتر و وخیم تر کند.حتی ورزش کردن یا استرس ناگهانی یا حساسیت به اسپرین یا دیگر داروها می تواند باعث تحریک علایم حمله آسم،شوند.


اگر مبتلا به آسم هستید،ممکن است هفته ها یا ماه ها را بدون بروز هیچ گونه علایم آسم تجربه کنید.این وضعیت تشخیص بیماری آسم را حتی دشوارتر می کند—مگر اینکه شما مقداری تکلیف خانگی انجام دهید،به این صورت که محرک های آسم و علل آسم خود را شناسایی کرده، و به دکتر خود برای تشخیص دقیق آسم،کمک کنید.زمانی که تشخیص دقیقی انجام شد،می توانید یاد بگیرید چگونه علایم آسم خود را شناسایی و با داروهای مناسب انها را درمان کنید،تا دیگر دارای علایم آسمی که زندگی روزمره شما را مختل می کنند، نباشید.
 

تشخیص آسم و ارتباط ان با دکتر خود

دکتر یا متخصص آسم شما اولین و مهمترین نقش را در کمک به شما برای کنترل بیماری آسم خود،بازی می کند.نه تنها دکتر شما تنها فردی است که می تواند به دقت آسم شما را تشخیص داده و معالجه ای برای ان تجویز کند،بلکه او ممکن است تبدیل به دوستی نزدیک و قابل اعتماد برای شما تبدیل شود که می تواند در زمان دگرگون شدن نگرانی های شما به اضطراب ها و تشویش های مداوم،از شما پشتیبانی کند.

در ازمون اولیه، دکتر شما یک تاریخچه پزشکی دقیق، شامل هر گونه اطلاعات در مورد علایم آسم، وضعیت و چگونگی احساس کردن شما، محرک های آسم و حساسیت شناخته شده، سطح فعالیت و رژیم غذایی شما، محیط کاری و منزل، و سابقه خانوادگی را به دست خواهد آورد. در طی این ارزیابی، اهمیت دارد که به طور صادقانه با دکتر خود در مورد علایم و محرک های آسم صحبت کنید. بعضی سوالاتی که شاید پیشاپیش بخواهید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

 

1- ایا می توانید علایم آسم خود را توصیف کنید؟

(مواردی از علایم و نشانه های آسم زیر را که برای شما صدق می کنند با تیک زدن علامت گذاری کنید)
-تنگی نفس
-خس خس کردن،که احتمالا توسط حساسیت ها،سرماخوردگی،عفونت سینوس،یا برونشیت تحریک شده است
-سرفه کردن مکرر یا سرفه کردن تنها در شب
-خس خس کردن شدید در زمان نفس کشیدن یا خارج کردن نفس
-نفس کشیدن سریع
-درد یا فشار قفسه سینه
-مشکلات تکلم
-احساس اضطراب یا ترس
-چهره رنگ پریده و عرق‌آلود
-کبودی لب‌ها یا ناخن‌های دست
 

2- چه موقع علایم آسم را تجربه می‌کنید؟

-همیشه؛ غیرقابل پیش‌بینی
-فقط هنگام ورزش
-در هنگام شب
-ساعات اولیه صبح در حین خواب
-در فصل گرده‌افشانی گیاهان
-وقتی احساس استرس یا اضطراب دارید
-وقتی بوی دود به مشام شما می‌رسد
-وقتی بوی عطری به مشامتان می‌رسد
-وقتی اطراف سگها یا گربه‌ها هستید
-وقتی در اتاقی دارای تهویه مطبوع بوده یا هوای سرد استنشاق می‌کنید
-وقتی می‌خندید یا آواز می‌خوانید
-مرتبط با حساسیت‌ها، یک عفونت سینوسی، یا آبریزش عقب بینی
-مرتبط با سوزش معده یا رفلاکس معده به مری
-وقتی که آسپرین، داروهای ضدالتهاب دیگر یا هر داروی دیگری مصرف می‌کنید
 

3- آیا سابقه خانوادگی آسم یا آلرژی دارید؟

4- آیا به طور مداوم به برونشیت مبتلا می‌شوید؟

5- آیا قبلاً در مورد شما بیماری آسم تشخیص داده شده است؟

6- آیا به خاطر آسم دچار اختلال نعوظ (ED) شده یا به خاطر آسم، پردنیزون مصرف کرده‌اید؟

 

تشخیص آسم و آزمایشات آسم

پس از گفتگو با پزشک خود در مورد علایم آسم و محرک‌های احتمالی آسم، پزشکتان معاینه جسمی، بررسی‌های آزمایشگاهی، و دیگر آزمون‌های احتمالی آسم را انجام خواهد داد. این کار به او امکان می‌دهد که درکی قطعی از مشکل تنفسی شما پیدا کرده و پایه‌ای برای طرح برنامه درمان آسم خواهد بود.
پزشک شما، برای تشخیص آسم، ممکن است از یک یا چند مورد از آزمایشات آسم که در زیر آمده است استفاده کند. این آزمایشات برای ارزیابی تنفس شما و کنترل تاثیر داروهای آسم استفاده می‌شوند.
تنفس‌سنجی –یک آزمایش کارایی ریه (یا شش) است که میزان هوای بازدم شما را می‌سنجد. این آزمایش آسم وجود هرگونه انسداد در مجاری تنفسی را که ویژگی بارز آسم بوده و با دارو قابل درمان می‌باشد، تایید کرده و می‌تواند میزان نقص کارایی ریه را به دقت بسنجد. همچنین این آزمایش می‌تواند واکنش شما به داروهای آسم را بررسی کرده و برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 5 سال توصیه می‌شود.
آزمایش اوج جریان- یک ارزیابی شخصی که می‌توانید در منزل برای ارزیابی کارایی ریه انجام دهید. سرعت اوج جریان تنفس (PEFR) نشانه قابل اعتمادی از وجود هرگونه مشکل در کارایی مجاری تنفسی است. پزشک شما نحوه استفاده از دستگاه نشانگر اوج جریان را، که شامل یک نفس عمیق و دمیدن آن با تمام توان ممکن است، به شما توضیح می‌دهد. جریان اوج بالاترین سرعت جریان هوا است که می‌توانید از ریه خود خارج کنید. اگر این آزمایش به درستی انجام شود، کاهش مقیاس اوج جریان نشانگر وجود مانع در مجاری تنفسی است. اگرچه اوج جریان نسبت به تنفس‌سنجی رسمی برای کنترل عملکرد ریه از دقت کمتری برخوردار است، اما کنترل اوج جریان تنفس در منزل می‌تواند به شما در کنترل علایم آسم در منزل کمک کرده و شاخصی برای احتمال بروز حملات آسم باشد.
پرتو X قفسه سینه- اگرچه این روش همیشه ضروری نیست، اما اگر این احتمال وجود داشته باشد که علایم در اثر بیماری دیگری مثل ذات‌الریه ایجاد شده باشد، پزشک از شما می‌خواهد که عکسبرداری پرتو X قفسه سینه انجام دهید. یا، اگر داروهای آسم شما به حد کافی موثر نبوده است، عکسبرداری پرتو X قفسه سینه می‌تواند مشکل را واضح‌تر کند.
 

تشخیص دقیق آسم

در تشخیص آسم، شاید پزشک شما از آزمایشات دیگر آسم، مثل تست چالش متاکولین استفاده کند. متاکولین ماده‌ای است که در صورت استنشاق، باعث می‌شود که در صورت وجود آسم، مجاری تنفسی دچار انقباض شده و تنگ شوند.
همه افراد به تمام آزمایشات آسم نیاز ندارند. به پزشکتان اعتماد کنید و اجازه دهید تصمیم بگیرد که کدام آزمایش‌ها برای شما مناسب است تا مطمئن شوید که بیماری دیگری ندارید. این روند می‌تواند به شما در جلوگیری از انجام آزمایشات اضافه که تاثیر چندانی بر تشخیص بیماری ندارند و فقط بر تعداد آزمایشات و هزینه آنها می‌افزایند، کمک کند. اگر هنوز هم به تشخیص آسم شک دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که نیاز به آزمایشات بیشتری دارید یا خیر. یا، به پزشک دیگری مراجعه کنید تا مطمئن شوید که آسم یا مشکل تنفسی شما به درستی تشخیص داده شده است. سپس، می‌توانید درمان مناسب آسم را آغاز کنید.
کنترل دوباره آسم به تشخیص دقیق و حمایت نیاز دارد. پس از تشخیص صحیح آسم، پزشک شما می‌تواند داروهای موثر آسم، از جمله افشانه استنشاقی آسم و استروئید‌های استنشاقی را برای شما تجویز کند که به کاهش مشکلات تنفسی شما و رفع علایم آسم کمک کند.

 

منبع: آریا سلامت

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز