title
کد خبر: 25551
00
خود آزمایی بیضه برای تشخیص سرطان در مردان

معاینه و خودآزمایی بیضه ها بطور منظم جهت تشخیص زودهنگام سرطان بیضه.

به گزارش بهداشت نیوز، معاینه و خودآزمایی بیضه (TSE) دو روش مختلف برای کشف توده ها یا حالت های غیر طبیعی بیضه است.
دو بیضه، درون کیسه بیضه قرار دارند. بیضه ها ارگان های تولید مثل مردانه هستند که اسپرم و هورمون مردانه تستسترون را تولید می کنند. هر بیضه تقریباً به اندازه و شکل یک تخم مرغ کوچک است. در پشت هر بیضه اپیدیدیم، لوله ای پیچ دار که اسپرم را جمع آوری و ذخیره می کند، وجود دارد.
بیضه ها درون شکم نوزاد پسر (جنین) رشد می کنند و به طور طبیعی قبل یا کمی بعد از تولد درون کیسه بیضه پایین می آیند. بیضه ای که پایین نیامده است می تواند خطر سرطان بیضه را افزایش دهد.

معاینه بیضه
معاینه بیضه شامل معاینه فیزیکی کامل کشاله ران و ارگان های تناسلی (آلت تناسلی، کیسه بیضه، و بیضه ها) توسط پزشک است. پزشکتان ارگان ها را حس (لمس)  خواهد کرد و آن ها را برای بررسی وجود توده، تورم، انقباض (ضعف بیضه)، یا علایم بصری دیگر غیر طبیعی معاینه خواهد کرد. معاینه بیضه می تواند دلایل درد، التهاب، تورم، علایم غیر طبیعی مادرزادی (مانند نبود بیضه یا بیضه پایین نیامده)، و توده ها یا غده هایی که ممکن است نشان دهنده سرطان بیضه باشد شناسایی کند.
معاینه تناسلی بخش مهمی از معاینه فیزیکی عادی برای هر پسر نوجوان و مرد است. پسربچه ها نیز باید اندام های تناسلی خود را برای شناسایی حالت های غیر طبیعی تناسلی یا بیضه پایین نیامده کنترل کنند. بیضه پایین نیامده در نوزادان پسری که نارس به دنیا آمده اند رایج تر از نوزادان پسری است که سر موعد به دنیا آمده اند.
برخی از پزشکان معاینات منظم بیضه را برای مردان 15 تا 40 سال برای شناسایی سرطان بیضه در مراحل اولیه آن توصیه می کنند. سرطان بیضه یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان جوانتر از 35 سال است. بسیاری از سرطان های بیضه توسط خود مردان یا شرکای جنسی آنان به شکل غده یا بیضه متورم بزرگ شده تشخیص داده می شود. در مراحل اولیه سرطان بیضه، غده ای که ممکن است تقریباً به اندازه نخود باشد، معمولاً دردناک نیست. سرطان بیضه ای که زود شناسایی و فوراً درمان شود درصد بهبودی بالایی دارد.

خودآزمایی بیضه (TSE)
با خودآزمایی بیضه (TSE) ممکن است بتوان سرطان بیضه را در مراحل اولیه شناسایی کرد. بسیاری از سرطان های بیضه اولین بار با خودآزمایی به شکل توده ای بدون درد یا بیضه ای متورم شناسایی می شوند.
برخی از پزشکان توصیه می کنند که مردان سنین 15 تا 40 سال ماهانه خودآزمایی بیضه را انجام دهند. اما این موضوع مورد اختلاف است. بسیاری از پزشکان باور ندارند که TSE ماهیانه برای مردانی که در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان بیضه هستند ضروری است. TSE ماهیانه ممکن است به مردانی که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان بیضه هستند توصیه شود. این مورد مردانی را در برمی گیرد که سابقه بیضه پایین نیامده یا سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان بیضه دارند.
بسیاری از توده های بیضه سرطانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند. بیضه مبتلا معمولاً با جراحی برداشته می شود. در برخی موارد، غده های لنفی نیز ممکن است برداشته شوند، و شاید شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیز تجویز شود. بیضه ای مصنوعی ممکن است در کیسه بیضه گذاشته شود تا ظاهری طبیعی پیدا کند. از آن جا که یک بیضه طبیعی باقی می ماند، اعمال جنسی و تولید مثلی مرد معمولاً کارآمد نیستند.

چرا انجام می شود
معاینه بیضه
معاینه بیضه ممکن است دلایل درد، التهاب، تورم، موارد غیرطبیعی مادرزادی (مانند نبود بیضه یا بیضه پایین نیامده)، و غده ها یا توده هایی در بیضه ها را شناسایی کند.

خودآزمایی بیضه (TSE)
خودآزمایی بیضه (TSE) برای آشنا کردن یک مرد با اندازه، شکل، و وزن طبیعی بیضه های او و ناحیه اطراف کیسه بیضه انجام می شود. این کار به او اجازه می دهد هر گونه تغییری از حالت طبیعی را شناسایی کند.

چگونگی آمادگی
به آماده سازی خاصی قبل از معاینه بیضه توسط دکتر نیاز نیست. اما برای راحتی، باید مثانه خود را قبلاً خالی کنید. از شما خواسته خواهد شد که لباستان را درآورید و پوشش بیمارستان را بپوشید.
خودآزمایی بیضه (TSE) بدون درد است و فقط یک دقیقه طول می کشد. بهترین زمان انجام آن پس از حمام یا دوش گرفتن است، زمانی که ماهیچه های کیسه بیضه گرم و در حال استراحت هستند.

چگونه انجام می شود
معاینه بیضه
معاینه ممکن است ابتدا در حالی که دراز کشیده اید انجام شود، سپس در حالی که ایستاده اید این کار تکرار شود. پزشک شما شکم، کشاله ران، و ناحیه تناسلی (آلت تناسلی، کیسه بیضه، بیضه ها) را بررسی می کند. کیسه بیضه و هر دو بیضه برای بررسی اندازه، وزن، بافت، و استحکام و برای بررسی علایم فیزیکی تورم، غده ها، یا توده ها حس (لمس) خواهند شد. عدم وجود یک بیضه معمولاً نشانگر بیضه ای پایین نیامده است. انقباض (ضعف) یک یا هر دو بیضه نیز دیده خواهد شد.
اگر توده ای در بیضه یافت شود، پزشکتان نوری قوی پشت بیضه خواهد انداخت تا ببیند آیا نور می تواند از آن بگذرد (انتقال نور). تومور بیضه آن قدر جامد است که نور نمی تواند از آن عبور کند. همچنین، یک بیضه دارای تومور عموماً سنگین تر از بیضه طبیعی ظاهر می شود. توده یا تورم قابل لمس ایجاد شده از ورم بیضه به نور اجازه خواهد داد از آن عبور کند. ورم بیضه مانند آب در یک کیسه پلاستیکی نازک است. بیضه دیگر نیز لمس و بررسی خواهد شد تا مطمئن شویم غده، توده، یا حالت غیرطبیعی دیگری ندارد.
پزشکتان غده های لنفی کشاله ران یا بخش داخلی ساق پا را نیز لمس خواهد کرد تا ببیند آیا علایمی از بزرگ شدگی دارد یا نه.

خودآزمایی بیضه (TSE)
بهترین زمان برای TSE پس از دوش یا حمام است، زمانی که ماهیچه های بیضه گرم و در حالت استراحت هستند. اگر معاینه را در زمان دیگری انجام دهید، زیر پوش خود را درآورید تا دستگاه تناسلی تان آشکار شود. تصویری از خودآزمایی بیضه را ببینید.
بایستید و پای راستتان را روی سطحی بالاتر تقریباً به اندازه بلندی صندلی قرار دهید. سپس کیسه بیضه خود را به آرامی لمس کنید تا بیضه راست را پیدا کنید. بیضه را به آرامی اما سفت بین انگشت شست و انگشتان هر دو دست بغلتانید، و به دقت سطح غده ها را بررسی کنید. پوست روی بیضه به طور آزادانه حرکت می کند و لمس کل سطح بیضه را آسان می کند. این روش را برای سمت دیگر با بلند کردن پای چپ و معاینه بیضه چپتان تکرار کنید.

چه حسی دارد
اگر بیضه ها دردناک، متورم، یا ملتهب باشند، معاینه بیضه توسط پزشک ممکن است موجب ناراحتی خفیفی شود. زمانی که ناحیه تناسلی لمس می شود، این امکان وجود دارد که بدنتان واکنش نشان دهد، و نعوظ اتفاق بیفتد. این واکنشی طبیعی است که پزشکتان از آن آگاه است و نیازی نیست خجالت زده شوید.
معمولاً درد یا ناراحتی همراه با خودآزمایی بیضه (TSE) وجود ندارد مگر این که بیضه متورم یا حساس باشد. غده سرطانی معمولاً هنگام لمس سفت است و زمانی که فشار داده می شود معمولاً حساس یا دردناک نیست.
خطرات
خطری همراه با معاینه بیضه یا خودآزمایی بیضه (TSE) همراه نیست.
نتایج
معاینه بیضه و خودآزمایی بیضه (TSE) دو روش مختلف برای تشخیص توده ها یا حالات غیرطبیعی بیضه ها هستند.

معاینه بیضه و خودآزمایی بیضه (TSE)
طبیعی:
هر بیضه باید سفت باشد اما محکم نباشد، و سطح آن باید بسیار روان باشد، بدون هیچ گونه غده یا توده ای. ساختاری اسفنجی، و لوله مانند (اپیدیدیم) ممکن است در بالا و پایین طرف عقب هر بیضه احساس شود. یک بیضه (معمولاً چپ) ممکن است کمی پایین تر از دیگری آویزان باشد، و یک بیضه ممکن است کمی بزرگتر از دیگری باشد. این تفاوت معمولاً طبیعی است.
در طول معاینه بیضه یا TSE درد یا ناراحتی تجربه نمی شود.

غیر طبیعی:
غده ای کوچک، و محکم (اغلب تقریباً به اندازه یک نخود) در سطح بیضه حس می شود، یا بیضه متورم و بزرگ شده است. اگر غده یا تورمی در طی TSE مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. معطل نکنید یا منتظر نشوید که غده از بین برود، زیرا ممکن است نشانه اولیه سرطان بیضه باشد. درمان فوری بهترین شانس بهبودی را برای شما فراهم می کند.
یک یا هردو بیضه احساس نمی شوند. اگر نمی توانید یک یا هردو بیضه را هنگام انجام TSE حس کنید، با پزشک تماس بگیرید. این شاید به معنی بیضه پایین نیامده باشد.
مجموعه نرمی از لوله های نازک (اغلب به نام "کیسه کرم ها" یا "اسپاگتی" به آن اشاره می شود) بالا یا پشت بیضه احساس می شود. این شاید به معنی واریکوسل باشد.
درد ناگهانی (تیز) یا تورم در کیسه بیضه که در طول معاینه بیضه یا TSE دیده می شود ممکن است به معنای وجود عفونت (اپیدیدیم) یا انسداد جریان خون به بیضه (پیچ خوردگی بیضه) باشد، که هر دو نیاز به ارزیابی فوری پزشکی دارند.
ممکن است غده ای وجود داشته باشد که آزادانه در کیسه بیضه شناور است و به بیضه متصل نیست اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
اگر نمی توانید هر دو بیضه (پایین آمده)را در کیسه بیضه نوزادتان حس کنید، به پزشک مراجعه کنید.
چه چیزی روی بیضه اثر می گذارد
چیزی نیست که در معاینه بیضه یا خودآزمایی بیضه (TSE) تداخل ایجاد کند.

به چه چیزی باید فکر کرد
• بیضه های پایین نیامده ممکن است عامل خطری برای سرطان بیضه باشند. والدین باید کودکان خود را کنترل کنند یا برای کنترل آن ها را نزد پزشک ببرند تا مطمئن شوند که هر دو بیضه به طور مناسب قبل از بلوغ پایین آمده باشند.
• متخصصان در توصیه های خود درباره آزمایش سرطان بیضه با هم تفاوت دارند.

 

منبع: اریا سلامت

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز