کد خبر: 25581
ف
 درمان یبوست بدون دارو
فیبر، ماده‌ای است که بدن‌تان نمی‌تواند آن را هضم کند و مصرف فیبر کافی باعث می‌شود ماده‌ی لازم جهت تشکیل مدفوع در اختیار بدن‌تان باشد، بنابراین دچار یبوست نخواهید شد.

به گزارش «بهداشت نیوز» هیچکس دوست ندارد درباره‌ی یبوست حرف بزند، اما یبوست واقعا یک مشکل بزرگ است. طبق بررسی‌ها، بیش از ۲۴ میلیون نفر در آمریکا دچار این مشکل هستند. برخی عادات غذایی هستند که می‌توانند منجر به لطمه زدن به سلامت گوارش شوند که برای‌تان می‌گوییم.

 
فیبر کافی مصرف نمی‌کنید

فیبر، ماده‌ای است که بدن‌تان نمی‌تواند آن را هضم کند و مصرف فیبر کافی باعث می‌شود ماده‌ی لازم جهت تشکیل مدفوع در اختیار بدن‌تان باشد، بنابراین دچار یبوست نخواهید شد. فیبر در مواد غذایی گیاهی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات و بنشن یافت می‌شود. شما می‌توانید از مکمل‌های فیبر هم استفاده کنید، هر چند مصرف فیبر طبیعی از راه تغذیه، بهترین شیوه‌ی دریافت آن است.
 
البته مهم است که به یاد داشته باشید دو نوع فیبر وجود دارد؛ فیبر محلول و فیبر غیرمحلول، که باید میزان متعادلی از هر دو نوع را مصرف کنید تا دچار یبوست نشوید.
 
فیبر غیر محلول، مدفوع‌تان را حجیم‌تر می‌کند تا راحت‌تر از سیستم بدن‌تان دفع شود. فیبر محلول، آب را جذب می‌کند که باعث می‌شود مدفوع‌تان نرم‌تر شده و دفع راحت‌تری داشته باشید. اگر عادت به مصرف فیبر ندارید، حتما به یاد داشته باشید که باید فیبر را تدریجا وارد رژیم غذایی‌تان کنید و بدن‌تان به یکباره با حجم زیادی از فیبر که به آن عادت ندارد روبرو نشود. اگر این نکته را رعایت نکنید، مشکل فعلی‌تان نه تنها برطرف نشده، حتی شاید بدتر هم بشود!

 

یک تغییر ناگهانی در عادات غذایی‌تان ایجاد کرده‌اید

آیا از آن دسته از آدم‌هایی هستید که مرتبا رژیم‌های غذایی جدید را امتحان می‌کنند؟ آیا در عادات غذایی روزانه‌تان، یک تغییر ناگهانی ایجاد کرده‌اید؟ یک تغییر فوری و بزرگ در عادات خورد و خوراک می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در سیستم گوارشی شود چون بدن‌تان ناچار است برای تطبیق دادن خودش، وارد یک جدال شود.
 
برای جلوگیری از بروز چنین حالتی، بهتر است اگر قصد ایجاد هر گونه تغییری در عادات غذایی‌تان را دارید، طی یک پروسه و به آرامی آن تغییر را ایجاد کنید، نه به یکباره! مخصوصا اگر قصدتان تغییر رژیم غذایی همیشگی به یک رژیم غذایی سالم‌تر و کامل‌تر است این موضوع جدی‌تر مطرح می‌شود؛ حتی تغییردادن به سمت رژیم غذایی پرپروتئین یا پرفیبر، اگر به آرامی و تدریجی صورت نگیرد می‌تواند موجب مشکلاتی بشود.

به اندازه‌‌ی کافی آب نمی‌نوشید

آخرین باری که یک لیوان آب نوشیدید کِی بود؟ آیا همین الان احساس تشنگی نمی‌کنید؟ خیلی راحت می‌توان دچار کم‌آبی شد و آن را حس نکرد. نوشیدن آب کافی باعث می‌شود مدفوع، نرم بماند و احتمال یبوست کاهش پیدا کند. می‌توانید آلارم گوشی‌تان را تنظیم کنید تا در طول روز، نوشیدن آب را به شما یادآوری کند. همیشه هر جا که می‌روید یک بطری بزرگ آب همراه خود داشته باشید.
 

اضافه وزن یا کمبود وزن دارید

اگر وزن‌تان در حد سالم نباشد می‌تواند مشکلاتی برای سیستم گوارشی‌تان ایجاد کند. نداشتن وزن سالم (نه صرفا ایده‌آل!) ممکن است نشاندهنده‌ی این باشد که ایرادهایی در شیوه‌ی تغذیه‌‌تان وجود دارد. به یک مشاور تغذیه مراجعه کنید تا مشکل احتمالی را پیدا و برطرف کنید.

برای پیشگیری از یبوست چه باید بخورید

برای تغییر رژیم و عادات غذایی‌تان حاضرید؟ آیا واقعا تصمیم گرفته‌اید که سیستم گوارشی‌تان را بهتر کنید؟

شاید تا به حال تلاش‌هایی برای رفع یبوست‌تان انجام داده باشید اما نتیجه‌ی مطلوبی کسب نکرده باشید، مصرف مواد غذایی که در ادامه به شما توصیه می‌کنیم، تغییراتی ایجاد خواهند کرد که شگفت زده خواهید شد.

توت فرنگی

توت فرنگی، دانه‌های خوردنی دارد که باعث شده فیبر بالایی داشته و برای گوارش بسیار سودمند باشد. ضمنا توت فرنگی واقعا خوشمزه است و به راحتی می‌توانید آن را به انواع دسر‌تان اضافه کرده و یا به عنوان یک اسنک شیرین و مفید از آن لذت ببرید.

لوبیای سیاه

لوبیای سیاه حاوی مقادیر زیادی فیبر است که باعث می‌شود یک انتخاب بسیار خوب برای شما باشد که به دنبال فیبر بیشتری هستید اما تمایل زیادی به مصرف میوه و سبزیجات ندارید. می‌توانید با لوبیای سیاه، خوراک‌های لذیدی درست کنید که نیازی به گوشت هم ندارند.
 

آلوی خشک

آیا مادربزرگ‌تان هم همین توصیه را به شما کرده است؟ او خوب می‌داند دارد درباره‌ی چه چیزی حرف می‌زند! انواع آلوی خشک شده، سرشار از فیبر بوده و سوربیتول دارند که یک ملین طبیعی است. شما می‌توانید آلوی خشک را به تنهایی بخورید یا آن را به اسموتی یا آب آلو اضافه کنید. آلوی خشک چیزی است که پزشکان هم مصرف آن را توصیه می‌کنند.

بروکلی

بروکلی حاوی مقادیر زیادی فیبرغیر محلول است که برای کارکرد سالم سیستم گوارشی ضروریست. بروکلی را به انواع سوپ و آبگوشت اضافه کرده و یا نوع بخارپز آن را کنار غذای‌تان میل کنید. سعی کنید در هر وعده‌ی غذایی، سبزیجات کافی مصرف کنید.

غلات با فیبر بالا

وقتی برای خرید غلات صبحانه می‌روید، روی جعبه را نگاه کنید و نوعی را انتخاب کنید که برچسب‌ِ «فیبر بالا» داشته باشد، معمولا غلات صبحانه‌ی سبوسدار و جو دوسر همراه با میوه، بیشترین میزان فیبر را دارند. مصرف این انواع برای صبحانه، بهترین راه برای استارت زدن سیستم گوارش‌تان هستند.
 

جو دوسر

جو دوسر حاوی فیبر محلول بوده که برای گوارش‌تان مفید است و ضمنا یک صبحانه‌ی بسیار سیرکننده محسوب می‌شود. بهتر است برای افزایش فیبر در صبحانه‌تان، به آن میوه هم اضافه کنید.

یبوست یک مشکل بسیار آزاردهنده و جدی برای بسیاری  از افراد است، اما نباید چنین باشد. شما می‌توانید با چند تغییر ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان، تحولات چشمگیری در سلامت گوارشی‌تان ایجاد کنید، همین امروز شروع کنید!

 

منبع: برترین ها


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پر بازدیدترین
  • میوه ای که یک وعده غذایی کامل است + خواص درمانی فوق العاده
  • تیپ متفاوت و فاخر سالار عقیلی به همراه همسرش + عکس
  • برای تصفیه خون این دمنوش را بنوشید
  • اگر دیابت دارید این نوشیدنی معجزه می کند!
  • اعتراض آقای بازیگر به انتشار تصاویر جنجالی آزاده نامداری + عکس
  • ۱۲ راه طبیعی برای جوانسازی پوست+ اینفوگرافیک
  • مردی که هر روز با شنا کردن سرکارش می رود + عکس
  • عکس نایاب از علی منصوریان زمانی که مو داشت! + عکس
  • یاسمینا باهر به همراه همسرش در یک کافی شاپ + عکس
  • تیپ نیوشا ضیغمی و نرگس محمدی در اصفهان + عکس
  • یک صابون خانگی فوق العاده برای لکه های صورت
  • «فریبا کوثری» در کنار مادرش + عکس
  • درمان زردی نوزاد با طب سنتی
  • غذای مخصوص تقویت حافظه
  • کدام مردان سالم ترند؟
  • خطرناک ز‌ن دنیا د‌ستگیر شد (+عکس)
  • بیمار هایی که از روده آغاز می شود!
  • ۹ دانه مغذی را حتماً به رژیمتان اضافه کنید
  • تنفس دهانی چه عوارض و مشکلاتی دارد؟
  • با این خوراکی ها مغزتان همیشه سالم می ماند
  • دو عاملی که بیشترین سهم را در ایجاد سرطان دارند!
  • اشعه ایکس به این عضو بدن آسیب می زند
  • در پزشکی قانونی چه کارهایی انجام می شود؟
  • راه کار تشخیص ابتلاى جنین به سندروم داون
  • افزایش وزن و ایجاد این مشکل در زنان
  • نشانه های غرق شدگی خشک در کودکان
  • راهکارهای تغذیه ای برای سلامت کودکان
  • واکسن هاری سال ۹۸ وارد بازار می‌شود
  • تاثیر استروژن بر ریسک افسردگی در زنان
  • خاصیت اسانس های گیاهی در نابودی باکتری ها
  • با آشپزی اعصابتان را آرام کنید
  • ماجرای انتخابات اخیر نظام پزشکی باید به دقت بررسی شود
  • ترکیب جدید دارویی مقابله با ناشنوایی بازسازی شد
  • اگر حافظه ضعیفی دارید این دمنوش‌ها معجزه می کند
  • فقط داروهایی وارد کشور می شوند که تولید داخل ندارند
  • جایگاهی که باید برای پزشکان عمومی قائل شویم
  • نبود منابع پایدار برای طرح تحول سلامت
  • جنجال آزاده نامداری به رسانه‌های خارجی هم رسید + عکس
  • مزایای جینکوبیلوبا برای سلامتی
  • جادوی تقویت حافظه و لاغری با این ماده غذایی
  • گریل برگر آمریکایی
  • کاربردی‌ترین روش برای جلوگیری از جوش صورت
  • وزیر بهداشت:خدمات طرح تحول سلامت بدون هیچ وقفه ای ادامه دارد
  • آیا مرغ‌های پرورشی هورمونی هستند؟
  • وزیر بهداشت: شرکای طرح تحول سلامت بدقولی کردند
  • ویتامین B کمپلکس و افزایش وزن
  • تورتیلا یک صبحانه لذیذ و سالم
  • جریان هایی که مانع بارش نم‌نم باران می‌شوند
  • در سفر لبنیات تازه به کودکان خود بدهید
  • آخرین اخبار
  • جادوی تقویت حافظه و لاغری با این ماده غذایی
  • در سفر لبنیات تازه به کودکان خود بدهید
  • جریان هایی که مانع بارش نم‌نم باران می‌شوند
  • آیا مرغ‌های پرورشی هورمونی هستند؟
  • خطرناک ز‌ن دنیا د‌ستگیر شد (+عکس)
  • دو عاملی که بیشترین سهم را در ایجاد سرطان دارند!
  • تیپ نیوشا ضیغمی و نرگس محمدی در اصفهان + عکس
  • ۹ دانه مغذی را حتماً به رژیمتان اضافه کنید
  • «فریبا کوثری» در کنار مادرش + عکس
  • وزیر بهداشت:خدمات طرح تحول سلامت بدون هیچ وقفه ای ادامه دارد
  • مزایای جینکوبیلوبا برای سلامتی
  • کاربردی‌ترین روش برای جلوگیری از جوش صورت
  • وزیر بهداشت: شرکای طرح تحول سلامت بدقولی کردند
  • گریل برگر آمریکایی
  • غذای مخصوص تقویت حافظه
  • نشانه های غرق شدگی خشک در کودکان
  • کدام مردان سالم ترند؟
  • نبود منابع پایدار برای طرح تحول سلامت
  • راه کار تشخیص ابتلاى جنین به سندروم داون
  • عکس نایاب از علی منصوریان زمانی که مو داشت! + عکس
  • ماجرای انتخابات اخیر نظام پزشکی باید به دقت بررسی شود
  • جایگاهی که باید برای پزشکان عمومی قائل شویم
  • بیمار هایی که از روده آغاز می شود!
  • اشعه ایکس به این عضو بدن آسیب می زند
  • اعتراض آقای بازیگر به انتشار تصاویر جنجالی آزاده نامداری + عکس
  • مردی که هر روز با شنا کردن سرکارش می رود + عکس
  • افزایش وزن و ایجاد این مشکل در زنان
  • یک صابون خانگی فوق العاده برای لکه های صورت
  • فقط داروهایی وارد کشور می شوند که تولید داخل ندارند
  • راهکارهای تغذیه ای برای سلامت کودکان
  • یاسمینا باهر به همراه همسرش در یک کافی شاپ + عکس
  • با آشپزی اعصابتان را آرام کنید
  • واکسن هاری سال ۹۸ وارد بازار می‌شود
  • ترکیب جدید دارویی مقابله با ناشنوایی بازسازی شد
  • خاصیت اسانس های گیاهی در نابودی باکتری ها
  • با این خوراکی ها مغزتان همیشه سالم می ماند
  • تاثیر استروژن بر ریسک افسردگی در زنان
  • تیپ متفاوت و فاخر سالار عقیلی به همراه همسرش + عکس
  • میوه ای که یک وعده غذایی کامل است + خواص درمانی فوق العاده
  • اگر دیابت دارید این نوشیدنی معجزه می کند!
  • ۱۲ راه طبیعی برای جوانسازی پوست+ اینفوگرافیک
  • عکس رومانتیک نرگس محمدی و علی اوجی
  • تبلیغ نمک دریایی ممنوع شد + عکس
  • پره اکلامپسی چیست؟
  • توصیه های طب سنتی برای شادابی پوست و مو
  • زن همراه «ترامپ» اینبار حاشیه ساز شد + تصاویر
  • از نقرس بیشتر بدانیم
  • شمار قربانیان وبا در یمن به ۱۸۸۰ نفر رسید
  • گوجه فرنگی شکم پر ( پنیر و زیتون )
  • تکواندوکار ایرانی عاشق شد و رفت + عکس