title
کد خبر: 25595
00
۷ نکته‌ای که باید درباره نیش حشرات بدانید

هرچه جای نیش را بیشتر بخارانید، هیستامین‌های بیشتری در بدن ترشح خواهند شد و خارش توقف‌ناپذیری را احساس خواهید کرد. بنابراین، تحت هر شرایطی باید در مقابل این میل شدید مقاومت کنید.

به گزارش «بهداشت نیوز» یکی از مشکلات تابستانی که بسیاری از مردم جهان را آزار می‌دهد، نیش حشرات است. بدون شک هیچ کدام از ما نمی‌خواهیم که نیش حشرات را تجربه کنیم، اما از طرف دیگر نمی‌توانیم به‌صورت قطعی مانع از این اتفاق شویم. دکتر سارا جارویس، ما را با مهم‌ترین نکات درباره نیش حشرات و بهترین ترفندها برای محافظت از خودمان در مقابل آن‌ها آشنا می‌کند.

بدن به بزاق حشره واکنش نشان می‌دهد، نه به نیش حشره

وقتی که نیش یکی از حشرات داخل پوست ما فرو می‌رود، واقعا چیزی احساس نمی‌کنیم، اما بدن‌مان نسبت به بزاق آن حشره واکنش نشان می‌دهد. دکتر جارویس می‌گوید: «وقتی که حشره‌ای، ما را نیش می‌زند، کمی بزاق به زیر پوست ما تزریق می‌کند. این بزاق مانع از لخته شدن خون می‌شود و درنتیجه موقعیت مطلوبی برای سوء استفاده حشره فراهم می‌سازد». سیستم ایمنی بدن، بزاق حشره را به‌عنوان ماده شیمیایی خارجی شناسایی می‌کند و از طریق ترشح هیستامین‌ها به آن واکنش نشان می‌دهد که درنهایت باعث قرمزی و خارش پوست می‌شود.

واکنش همه افراد به نیش حشرات یکسان نیست

چرا بعضی از افراد مورد گزیدگی حشرات واقع می‌شوند ولی بعضی‌ها این مشکل را تجربه نمی‌کنند؟ برآورد محققان نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از دلایل این‌که حشره‌ها به بعضی از افراد علاقه بیشتری دارند، به عوامل ژنتیکی زمینه‌ای ارتباط دارد. به‌علاوه، مدت‌زمانی که هر حشره روی بدن باقی می‌ماند، عامل تعیین‌کننده‌ای در واکنش نشان دادن بدن به بزاق حشره محسوب می‌شود. اگر بزاق بیشتری از حشره در بدن باقی بماند، شانس برانگیختگی واکنش سیستم ایمنی هم بیشتر می‌شود. بنابراین، گروه خونی در این زمینه نقش ندارد.

خاراندن جای نیش قطعا مشکل را بدتر خواهد کرد

افرادی که نیش حشرات تجربه کرده‌اند، می‌دانند که میل شدیدی به خاراندن جای نیش در این حالت به‌وجود می‌آید. با این‌حال، ‌خاراندن جای نیش حشرات هیچ فایده‌ای ندارد، به جز تشدید عوارض آن. دکتر جارویس می‌گوید: «هرچه جای نیش را بیشتر بخارانید، هیستامین‌های بیشتری در بدن ترشح خواهند شد و خارش توقف‌ناپذیری را احساس خواهید کرد. بنابراین، تحت هر شرایطی باید در مقابل این میل شدید مقاومت کنید».

می‌توان کارهای زیادی برای محافظت از خود انجام داد

اگر اقدامات احتیاطی لازم را انجام بدهید، شانس گزیدگی توسط حشرات را به حداقل می‌رسانید. حشرات بیشتر از هر وقت دیگری، شب‌ها سراغ انسان‌ها می‌آیند. بنابراین، در اوقات شب باید کاملا هوشیار باشید و با دقت عمل کنید. اگر شب‌ها در محیط‌های گرم قرار داشتید، حتما دست‌ها و پاهای خودتان را به‌خوبی پوشش بدهید و موقع خواب هم از پشه‌بند استفاده کنید.

دفع‌کننده‌های «طبیعی» حشرات، مشکل را حل نمی‌کنند

امروزه بسیاری از افراد نسبت به محصولات شیمیایی بدبین شده‌اند و فکر می‌کنند که محصولات طبیعی قطعا بهتر هستند. با این‌حال، دکتر جارویس تاکید می‌کند که انتخاب دفع‌کننده‌های طبیعی حشرات (insect repellents)، فقط پول شما را هدر می‌دهد.

سرد نگه داشتن جای نیش، واقعا حیاتی است

هرچه محل گزیدگی گرم‌تر باشد، شانس تحریک‌پذیری پوست و تشدید خارش هم بیشتر می‌شود. بنابراین، شما می‌توانید از یخ و حوله‌های سرد برای خنک کردن محل نیش حشرات استفاده کنید تا احساس خارش را کاهش بدهید.

مراقب نشانه‌های عفونت باشید

نیش حشرات به‌مرور زمان بهبود پیدا می‌کند، اما ممکن است که چند روز بعد دوباره تشدید شود. اگر جای نیش شما کاملا داغ، قرمز و پُر از چرک شود، می‌تواند به معنای عفونت باشد. در این حالت سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز