title
کد خبر: 25654
00
بیماری های خونی و پاسخ به سوالاتی دراین  زمینه

پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص «بیماری‌های خونی» توسط مسعود ابطحی متخصص خون و انکولوژی ارائه شده که به شرح زیر است.

به گزارش بهداش نیوز، پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص «بیماری‌های خونی» توسط مسعود ابطحی متخصص خون و انکولوژی ارائه شده که به شرح زیر است.

علائم کم خونی 
مسعود ابطحی متخصص خون و انکولوژی اظهار کرد:اولین علامت شایع کم‌خونی فقر آهن خستگی است، اما از جمله موارد دیگری که از نشانه‌های کم خونی در بدن به حساب می‌آید کی توان به تمایل به خوردن چیز‌های عجیب، سردرد و سرگیجه، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، گز گز دست و پا، رنگ پریدگی، شکننده بودن ناخن ها، خستگی مفرط، سرد بودن دست و پا و ... اشاره کرد.

تپش قلب ناشی از کم خونی است؟
وی ادامه داد:نشانه‌های کم خونی شامل ضعف عمومی، خستگی مزمن، کم حوصلگی، حساسیت به سرما، تحریک پذیری وتغییرات رفتاری وگوشه گیری در کودکان وافسردگی رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، بی اشتهایی، سوء هاضمه و سوزن شدن انگشتان دست و پا است که در مراحل پیشرفته تر، تنگی نفس به همراه تپش قلب نمایان می‌شود.


فقر آهن، کچلی می‌آورد؟
این متخصص خون عنوان کرد: گاهی اوقات برخی از افراد قرص‌ آهن مصرف می‌کنند، اما همچنان با مشکل کمبود رشد مو و ریزش مو مواجه هستند، علت ریزش مو در این افراد به کمبود مس در بدن مربوط می‌شود و این افراد باید سعی کنند به جای استفاده از قرص آهن میزان این عنصر در بدن را افزایش دهند.


راه‌های درمان کم خونی
ابطحی افزود: درمان کم خونی با توجه به انواع آن متفاوت است. کم خونی ناشی از فقر آهن با مصرف مکمل آهن و کم خونی مگالوبلاستیک (کمبود ویتامین B. ۱، ۲ یا اسیدفولیک) با تجویز ویتامین B. ۱، ۲ و فولیک اسید قابل کنترل است، قطع مصرف دارو‌های ایجادکننده کم خونی و جایگزین کردن آن‌ها با دارو‌های مناسب نیز از جمله روش‌های مقابله با کم خونی است.


انواع کم خونی
وی بیان کرد: کم خونی به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود که می‌توان به کم خونی ناشی از کمبود آهن، کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک، کم خونی بدخیم، کم خونی یاخته داسی و کم خونی آپلاستیک اشاره کرد.


چه چیز‌هایی پلاکت را کاهش می‌دهد؟
این پزشک متخصص ادامه داد: بزرگ شدن طحال، خون‌ریزی شدید و مصرف پلاکت، لوسمی یا سرطان خون، ترومبوسیتوپنی، انواع وراثتی کمبود پلاکت، انعقاد منتشر خون در داخل رگ‌ها، شیمی‌درمانی بعد از سرطان، عفونت و نارسایی مغز استخوان باعث کاهش پلاکت می‌شوند همچنین عدم تولید پلاکت می‌تواند به خاطر مشکلات استخوانی نیز باشد.


غلظت خون بیماری پیرمرد هاست؟ 
وی خاطر نشان کرد: این بیماری بسته به اینکه بر اثر علت اولیه یا ثانویه در فرد ایجاد شده باشد، ممکن است در هر سنی بروز پیدا کند. ما افرادی داریم که در سن نوجوانی و به دلیل ارثی این مشکل را دارند، بچه‌هایی هستند که دیواره پایین قلب شان باز است یا مشکل ریوی دارند که آن‌ها از جمله کسانی هستند که درگیر غلظت خون می‌شوند.


*ازدواج تالاسمی‌های مینور باهم میسر است؟
ابطحی اذعان کرد: اگر دو زوجی که مبتلا به مینور یا ناقل تالاسمی هستند، باهم ازدواج کنند حتما در ابتدای بارداری بین هفته ۱۰ تا ۱۲ باید با مراجعه به دکتر زنان آزمایش‌های خاصی را انجام دهند تا از سالم بودن جنین خود اطمینان حاصل کنند.

وی ادامه داد: اگر یک فرد سالم با فردی که مبتلا به تالاسمی است ازدواج کنند مطمئناً فرزند شان به تالاسمی مینور مبتلا می‌شوند.


عوارض مصرف بیش از اندازه قرص آهن
وی افزود: با اینکه یکی از شایع ترین علل کم خونی در افراد کمبود آهن است، اما عواملی مانند کمبود ویتامین B۱۲ یا اسیدفولیک نیز در کم خونی نقش دارند.

به گفته این پزشک متخصص مصرف خودسرانه قرص آهن باعث بروز مشکلاتی همچون نارسایی کبد و تیرگی پوست شده و به علت رسوب آهن در خون ممکن است در مواردی مشکلات مغزی و عصبی را ایجاد کند.


هلالی‌های سفید ناخن‌ها
وی افزود: اگر این نقطه سفید هلالی شکل در هشت یا ۱۰ ناخن انگشت شخص پیدا شود، نشانه سلامتی، عملکرد درست سیستم دفاعی و ایمنی بدن استاما اگر این ماهک در ناخن انگشت دست پیدا نشود یا روشن و تمیز نباشد به معنای آن است که شخص غالبا دارای روحیه‌ای خسته و بحرانی است که عامل کم خونی هم می‌تواند عامل ایجاد آن باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز