title
کد خبر: 25760
00
آیا گرد و خاک خانه چاق کننده است؟!

اضافه وزن معضل بسیاری از افراد هر جامعه است و دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد. اما باورتان می شود که گرد و خاک داخل خانه شما هم می تواند با مختل کردن سلامت سوخت و ساز بدنتان، موجب افزایش چربی بدن شما شود؟

به گزارش «بهداشت نیوز» محققان دانشگاه دوک با قرار دادن سلول های چربی که از بدن موش ها گرفته شده بود در برابر مقدار کوچکی از خاک خانه متوجه شدند که آن سلول ها رشد کردند و چربی بیشتری یا در واقع تری گلیسیرید به دست آوردند.

مواد شیمیایی مختل کننده سیستم غدد درون ریز یا EDC همان موادی هستند که در گرد و خاک خانه ها وجود دارند که هم می توانند توسط انسان و یا طبیعی تولید شده باشند. این مواد می توانند در تولید و عملکرد هورمون مداخله کنند و در محصولات و کالاهایی که ما هر روز با آنها سر و کار داریم وجود دارند، مثل آفت کش ها، مواد آرایشی، بسته بندی های غذا و محصولات بهداشتی خانه.

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در برابر EDC ها می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی برای سلامتی از جمله سرطان، نازایی و اختلال های رشدی-عصبی را بالا ببرد. مواجهه با این مواد در دوران جنینی هم می تواند با افزایش خطر افزایش وزن و چاقی در کودکی مرتبط باشد.

به همین دلیل محققان تصمیم گرفتند تا تحقیق کنند آیا قرار گرفتن در معرض خاک که از قرار معلوم با خود EDC حمل می کنند بر رشد سلول های چربی اثرگذار است یا خیر. به این منظور آنها از 11 خانه در کارولینای شمالی دیدن کردند و از خاک خانه ها نمونه برداری کردند. سپس با تحلیل آنها در مجموع 44 آلاینده را شناسایی کردند. پس از این مرحله عصاره های هر نمونه را روی سلول های 3T3-L1 که از موش ها گرفته بودند آزمایش کردند و متوجه شدند هفت مورد از نمونه ها رشد کرده و از سلول های مذکور به آدیپوسیت رسیده و درنهایت به تری گلیسیرید تبدیل شدند. تنها یکی از 11 نمونه به نظر می رسید که کاملاً غیرفعال است و این یعنی مواد شیمیایی اخلال گر در سیستم غدد درون ریز تقریباً در تمام محیط خانه وجود دارند.

محققان می گویند حتی به اندازه 3 میکرو گرم از خاک خانه می تواند به تولید چربی کمک کند که در واقع از مقداری که به گفته نهادهای مسئول، کودکان در طول روز از طریق پوست جذب و یا استنشاق و هضم می کنند (50 میلی گرم) بسیار کمتر است.

با اینکه این مطالعات اغلب بر آلاینده های فردی و طبقاتی از آلاینده ها که برای مختل شدن بالقوه سوخت و ساز نگران کننده هستند تأکید می کنند نیاز این موضوع که ترکیبات محیطی را به خوبی بسنجیم تا از دخیل بودن آنها در این فرایند مطمئن شویم به شدت احساس می شود.

 

منبع: شفقنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز