title
کد خبر: 25763
00
۶ راه برای داشتن تعطیلات سالم‌تر و راحت‌تر

اگرچه بسیاری از مسافران می‌دانند که نباید از آب محلی در سفر استفاده کنند، اما معمولا فراموش می‌کنند که استفاده از یخ‌های محلی هم شامل همین قاعده می‌شود و می‌تواند ابتلا به اسهال را برای مسافران در پی داشته باشد.

به گزارش «بهداشت نیوز» گشتن به دنبال مراقبت‌های پزشکی در سفرها و تعطیلات، اتفاق ناگواری است که هیچ کدام از ما نمی‌خواهیم تجربه‌اش کنیم. علاوه بر این واقعیت که چنین اتفاقی می‌تواند سفر ما را خراب کند، هزینه‌های غیرضروری و زیادی را هم برای ما می‌تراشد. بنابراین، اگر می‌خواهید تعطیلات تابستانی را بدون دردسر بگذرانید، به نکات زیر توجه کنید.

مراقب تغییرات در فشار هوا باشید

یکی از ویژگی‌های سفر هوایی، تغییر فشار هوا در گوش مسافران است. اگرچه بیشتر افراد در مواجهه با این مساله دچار مشکلات حاد نمی‌شوند، ‌اما تغییر فشار هوا در گوش واقعا می‌تواند بعضی از مسافران را با درد شدید و حتی از دست دادن شنوایی مواجه کند. دکتر گوردون هریسون (متخصص شنوایی‌شناسی) می‌گوید: «یک راه ساده برای حل کردن این مشکل، فرو بردن هوای زیاد به درون دهان یا خمیازه کشیدن است. مکیدن آب‌نبات‌های سفت، جویدن آدامس و نوشیدن مایعات نیز در زمان برخاستن و فرود آمدن هواپیما می‌تواند موثر باشد. برای جلوگیری از تشدید این مشکل، بهتر است که در طول مراحل برخاستن و فرود آمدن هواپیما بیدار باشید و تعادل آب بدن را حفظ کنید».

یخ درون نوشیدنی‌ها نریزید

یکی از شایع‌ترین علت‌هایی که مسافران را به اسهال مبتلا می‌کند، استفاده از آب آشامیدنی محلی است. اگرچه بسیاری از مسافران می‌دانند که نباید از آب محلی در سفر استفاده کنند، اما معمولا فراموش می‌کنند که استفاده از یخ‌های محلی هم شامل همین قاعده می‌شود. بنابراین، در صورت لزوم حتما از آب‌های همراه خودتان یا آب‌های معدنی برای تهیه یخ کمک بگیرید.

مراقب مسمومیت غذایی باشید

همیشه افرادی در سفر هستند که می‌خواهند غذاهای جدید را تجربه کنند و البته شکی نیست که تعطیلات و سفرها برای انواع ماجراجویی‌های تازه و هیجان‌انگیز هستند. با این‌حال، امتحان کردن غذاهای جدید و خصوصا محلی برای بعضی از افراد اصلا مناسب نیست و به جای خوبی ختم نمی‌شود. کباب کردن انواع گوشت‌ها با روش‌های غیراستاندارد یا به‌اندازه نامطلوب، عامل دیگر ابتلا به مسمومیت غذایی در سفرها و تعطیلات است. بنابراین، همواره اصول بهداشتی را در تهیه کباب رعایت کنید و گوشت‌ها را به‌خوبی مغزپخت کنید.

همیشه در استخر، دریا یا رودخانه شنا نکنید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تعطیلات تابستانی بدون شنا کردن در استخر، دریا یا رودخانه معنایی ندارد. برای بسیاری از مسافران، نفوذ کمی آب به داخل گوش‌ها نمی‌تواند مشکل خاصی به‌وجود بیاورد، اما بعضی از افراد واقعا مستعد ابتلا به انواع عفونت‌های گوش و خصوصا «گوش شناگر» (swimmer's ear) هستند. بنابراین، بهتر است که این افراد در سفر شنا نکنند. با این‌حال،‌ در صورت اصرار به این کار، بعد از شنا باید گوش خودشان را سریعا خشک کنند یا از لوازم گوش‌گیر موقع شنا استفاده کنند.

کرم ضدآفتاب مناسب را فراموش نکنید

همه مسافران باید بدانند که کدام کرم ضدآفتاب برای پوست‌شان مناسب است. به‌علاوه، افرادی که دارای پوست حساس یا خشک هستند، بیشتر از دیگران باید به این نکته دقت کنند. اهمیت استفاده از کرم ضدآفتاب برای افرادی که به مناطق گرمسیر و ساحل‌های داغ سفر می‌کنند، بیشتر از دیگران است. نکته دیگری که در سفر اهمیت خاصی دارد، جلوگیری از گرمازدگی و سکته ناشی از گرما است. در صورت سفر به مناطق گرمسیر، باید در طول ساعات اوج گرما (معمولا بین ۱۰ صبح تا ۴ عصر) در محیط‌های بسته و دارای دستگاه تهویه مناسب بمانید. اگر هم از محیط بسته بیرون آمدید، حتما کلاه مناسب به سر بگذارید یا از چتر برای محافظت از پوست کمک بگیرید. نوشیدن آب زیاد در این مناطق نیز نکته دیگری است که باید آن را در نظر داشته باشید.

از لنزهای تماسی استفاده نکنید

اگر در سفر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، هرگز نمی‌توانید با این لنزها در استخر یا دریا شنا کنید. در صورت اقدام به این کار، خطر ابتلا به عفونت‌های خطرناک را افزایش می‌دهید و مشکلات مختلفی برای خود و اطرافیان ایجاد می‌کنید. قبل از دست زدن به لنزهای تماسی نیز باید دست‌های خودتان را با صابون‌های مناسب بشویید. برخورد لنزهای تماسی بزاق دهان نیز خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

 

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز