title
کد خبر: 25927
00
لاغرها هم دیابت می‌گیرند؟

دقیقا روشن نیست که چند درصد از افراد لاغر یا دارای وزن عادی به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند، ولی بخشی از این عدم قطعیت می‌تواند به این موضوع مرتبط باشد که هیچ تعریف دقیقی برای اصطلاح لاغری نداریم.

به گزارش «بهداشت نیوز» آمارهای دولتی در سطح جهان نشان می‌دهند که تقریبا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲، دارای اضافه‌وزن یا مبتلا به چاقی هستند. این را هم می‌دانیم که داشتن اضافه‌وزن یا ابتلا به چاقی، خطر ابتلا به بیماری دیابت را در دیگر افراد بیشتر می‌کند. با این‌حال، فکر نکنید که اگر لاغر باشید، قطعا از ابتلا به بیماری دیابت دور می‌مانید، چون خطر ابتلا به این بیماری حتی برای افراد لاغر هم وجود دارد.

دکتر کریستوفر کیس (متخصص غدد درون‌ریز) می‌گوید که خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ می‌تواند برای افراد لاغر کمتر باشد، اما همچنان به صفر نمی‌رسد و خصوصا سالمندان لاغر را بیشتر تهدید می‌کند. به‌گفته این متخصص، «دقیقا روشن نیست که چند درصد از افراد لاغر یا دارای وزن عادی به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند، ولی بخشی از این عدم قطعیت می‌تواند به این موضوع مرتبط باشد که هیچ تعریف دقیقی برای اصطلاح لاغری نداریم. درواقع، ممکن است که بعضی از افراد اصلا چاق به نظر نرسند،‌ اما از نظر پزشکی داشتن هر گونه اضافه‌وزن (خصوصا در ناحیه شکم) به‌عنوان عامل خطر شناخته می‌شود». این‌که بعضی از افراد چاق یا لاغر می‌توانند هم به بیماری فشار خون بالا و هم به بیماری دیابت مبتلا شوند، به وزن‌شان ارتباط دارد. اگرچه وزن تنها عامل خطر نیست، اما یکی از عوامل موثر و مهم است. بیماری دیابت نوع ۲ می‌تواند در ژن افراد باشد ژنتیک، نقش مهمی در ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ ایفا می‌کند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که اگر یکی از بستگان نزدیک (والدین یا خواهر و برادر) به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا باشند، خطر ابتلا به این بیماری برای دیگر اعضای خانواده ۳ برابر بیشتر از افرادی می‌شود که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند.

به‌گفته دکتر کیس، ژنتیک می‌تواند به ما بگوید که چرا بعضی از افراد لاغر به بیماری دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند، اما بعضی از افراد چاق واقعا چنین مشکلی را تجربه نمی‌کنند. همچنین باید بدانیم که این نژادها بیشتر از نژادهای دیگر با خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ مواجه هستند: آفریقایی-آمریکایی، آسیایی، اسپانیایی و بومیان آمریکایی. سبک زندگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت عوامل خطر زیر معمولا در افراد چاق مشاهده می‌شوند، اما می‌توانند افراد لاغر را هم آزار بدهند و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را بیشتر کنند: س

طح تری‌گلیسیرید و بیماری فشار خون بالا: بالا بودن سطح تری‌گلیسیرید در خون و ابتلا به بیماری فشار خون بالا، هر دو، خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهند. عدم فعالیت بدنی: اگر سبک زندگی شما بی‌تحرک و بدون فعالیت است، باید بدانید که خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهید، حتی اگر به نظر خودتان لاغر باشید. سیگار کشیدن: سیگار کشیدن، یکی از عوامل خطری است که صرف نظر از وزن، شانس ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

۴ راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت تغذیه سالم و متعادل:

حتی اگر به کاهش وزن نیاز ندارید، باید رژیم غذایی سالم و متعادل را جدی بگیرید. قواعد اصلی رژیم غذایی سالم عبارت‌اند از مصرف حداقلی چربی‌های اشباع و قندهای ساده، افزایش استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده، انتخاب گوشت‌ها و محصولات لبنی کم‌چرب. ورزش منظم: با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در روز شروع کنید و بعد از مدتی حداقل ۵ روز در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش‌های شاد و جذاب می‌توانند شما را به ورزش علاقه‌مند کنند. مدیریت فشار خون: از آن‌جایی که فشار خون بالا، یکی از عوامل خطر اصلی در ابتلا به بیماری دیابت است، مدیریت فشار خون اهمیت خاصی پیدا می‌کند. بنابراین، مصرف نمک را به حداقل برسانید و استرس خودتان را کنترل کنید. ترک سیگار: سیگار کشیدن، یکی از عواملی است که هم کلسترول بد خون و هم فشار خون را بالا می‌برد. خود این دو عامل هم از عوامل خطر ابتلا به بیماری دیابت هستند. بنابراین، ترک سیگار را باید جدی بگیرید.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز