title
کد خبر: 26260
00
مرکز جامع آموزش خانواده راه‌اندازی می‌شود

حدود 12 سال است که فصلنامه خانواده‌پژوهی را منتشر می‌کنیم. همچنین با تأیید و تصویب وزارت علوم، قطب علمی خانواده در پژوهشکده تشکیل شده است. این قطب متشکل از اعضای هیأت علمی است که در حوزه خانواده فعالیت می‌کنند. قطب علمی خانواده از پروژه‌ها، تحقیقات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌هایی که در حوزه خانواده انجام می‌شود حمایت می‌کند. از سوی دیگر، پژوهشکده خانواده هر دو سال یک‌بار یک کنگره آسیب‌شناسی خانواده را برگزار می‌کند و قطب علمی خانواده نیز در این زمینه همکاری دارد.

به گزارش «بهداشت نیوز» رییس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی گفت: در کلینیک توان‌بخشی، گروه آموزشی و پژوهشی کودکان با اختلالات ویژه را داریم و قصد داریم ذیل این کلینیک، مرکز جامع آموزش خانواده را راه‌اندازی کنیم. راه‌اندازی دوره دکتری حقوق خانواده نیز از دیگر برنامه‌های آتی پژوهشکده خانواده است.

دکتر محمود حیدری، رییس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با فعالیت‌های این پژوهشکده گفت: پژوهشکده خانواده در حوزه آموزشی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری دارد و در رشته روان‌شناسی بالینی، گرایش خانواده‌درمانی دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری و در رشته حقوق خانواده، دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت می‌کند.

کلینیک‌های پژوهشکده خانواده
او خاطرنشان کرد: این پژوهشکده دارای دو کلینیک شامل کلینیک خانواده و کودک و کلینیک توان‌بخشی کودکان با اختلالات ویژه است که این کلینیک‌ها محلی برای انجام کارهای پژوهشی و عملی دانشجویان هستند.

فعالیت‌های قطب علمی خانواده
رییس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی این پژوهشکده بیان داشت: حدود 12 سال است که فصلنامه خانواده‌پژوهی را منتشر می‌کنیم. همچنین با تأیید و تصویب وزارت علوم، قطب علمی خانواده در پژوهشکده تشکیل شده است. این قطب متشکل از اعضای هیأت علمی است که در حوزه خانواده فعالیت می‌کنند. قطب علمی خانواده از پروژه‌ها، تحقیقات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌هایی که در حوزه خانواده انجام می‌شود حمایت می‌کند. از سوی دیگر، پژوهشکده خانواده هر دو سال یک‌بار یک کنگره آسیب‌شناسی خانواده را برگزار می‌کند و قطب علمی خانواده نیز در این زمینه همکاری دارد.

در پژوهشکده خانواده به نقشی که زن در خانواده دارد توجه می‌کنیم
حیدری در رابطه با تفاوت‌های فعالیت‌های پژوهشکده‌ خانواده با سایر مراکز تحقیقاتی و گروه‌های مطالعات زنان گفت: در گروه‌ها و مراکز تحقیقاتی مطالعات زنان بحث زن یا مرد بودن و جنسیت مطرح است اما در پژوهشکده خانواده، جنسیت مطرح نیست بلکه به نقشی که زن در خانواده دارد توجه می‌کنیم. درواقع، وقتی روی زن مطالعه می‌کنیم، او را به‌عنوان عضوی از خانواده اعم از مادر، خواهر، دختر و همسر در نظر می‌گیریم.

تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان بهزیستی و دانشگاه ادیان و مذاهب
او در خصوص همکاری پژوهشکده با سایر نهادها گفت: تفاهم‌نامه‌ بلندمدتی با سازمان بهزیستی کشور در دانشگاه شهید بهشتی در راستای اقدامات پژوهشی، انتشار کتاب و تربیت مربیان داریم. تفاهم‌نامه‌های دیگری نیز توسط پژوهشکده خانواده با دانشگاه ادیان و مذاهب منعقد شده است.

مرکز جامع آموزش خانواده راه‌اندازی می‌شود
رییس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به برنامه‌های آتی این پژوهشکده اظهار داشت: در کلینیک توان‌بخشی، گروه آموزشی و پژوهشی کودکان با اختلالات ویژه را داریم و قصد داریم ذیل این کلینیک، مرکز جامع آموزش خانواده را راه‌اندازی کنیم. راه‌اندازی دوره دکتری حقوق خانواده نیز از دیگر برنامه‌های آتی پژوهشکده خانواده است.

دکتر ماهرو غدیری، دکترای حقوق بین‌الملل و عضو هیأت ‌علمی پژوهشکده خانواده نیز در رابطه با فعالیت‌های پژوهشکده خانواده در حوزه حقوق خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه گفت: پژوهشکده خانواده سال 1380 تأسیس شد. در پژوهشکده از رشته‌های مختلف روان‌شناسی، حقوق و پزشکی اجتماعی اعضای هیأت علمی داریم و همچنین اساتیدی از سایر دانشگاه‌ها با این پژوهشکده همکاری دارند. دلیل این‌که پژوهشکده خانواده به این شکل تشکیل شده این است که مسایل خانواده بین ‌رشته‌ای هستند و ما نمی‌توانیم با تمرکز صرف روی مسایل حقوقی در حوزه خانواده نتیجه بگیریم بلکه باید جنبه‌های دیگر خانواده را نیز در نظر داشته باشیم تا نتایج بهتری حاصل شود.

گروه‌های مطالعاتی پژوهشکده خانواده
عضو هیأت‌علمی پژوهشکده خانواده با اشاره به فعالیت چهار گروه تربیت فرزند، مطالعات بنیادی، مطالعات خانواده با نیازهای ویژه و بهداشت خانواده در پژوهشکده بیان داشت: مطالعات حقوقی زیرمجموعه گروه مطالعات بنیادی قرار می‌گیرد. برخی از طرح‌های پژوهشی از بیرون سفارش داده می‌شود و توسط اعضای حقوقی انجام می‌گیرد. البته، اگر این طرح‌ها با رویکرد بین ‌رشته‌ای باشند، همکاران سایر رشته‌ها نیز در انجام آن‌ها مشارکت می‌کنند. برخی از طرح‌های پژوهشی موظف یا غیرموظف اساتید عضو هیأت علمی نیز در حوزه‌های مورد نیاز با دانشگاه برداشته می‌شود و انجام می‌گیرد.

دروس متفاوت مقطع کارشناسی ارشد حقوق خانواده
غدیری در رابطه با فعالیت‌های آموزشی پژوهشکده در حوزه حقوق خانواده گفت: در سال 85 طرح رشته کارشناسی ارشد حقوق خانواده را ارایه کردیم که همزمان به پژوهشکده خانواده و دانشگاه علوم قضایی مجوز داده شد و از بهمن ماه سال 92 پذیرش دانشجو در این رشته را آغاز کردیم. البته، سیاست ما بر این بوده که ظرفیت پذیرش بالایی نداشته باشیم؛ چون معتقدیم در دوره کارشناسی ارشد بیشتر باید روی کیفیت متمرکز شد. به همین دلیل حداکثر دانشجویی که در یک دوره پذیرش کرده‌ایم، 12 نفر و حداقل 7 نفر بوده است.

او عنوان داشت: از حدود 40 دانشجویی که تاکنون در مقطع کارشناسی ارشد داشتیم، حدود دوسوم از آن‌ها وکیل، کارآموز وکالت، قاضی یا کارآموز قضاوت بوده‌اند. درواقع، هدف‌گذاری بیشتر روی این طیف است زیرا برای ما اهمیت دارد که این افراد صرفاً یک دید مضیق حقوقی نداشته باشند و جنبه‌های دیگر را هم در پرونده های خانواده مدنظر قرار دهند. به همین دلیل دروسی مانند جامعه‌شناسی خانواده، تحولات پزشکی و حقوق خانواده، مددکاری و مشاوره خانواده، روان‌شناسی خانواده و حقوق تطبیقی را به آن‌ها ارایه می‌دهیم و همین موضوع باعث می‌شود دید آن‌ها فراتر از دید صرف حقوقی باشد. هم کسانی که می‌خواهند در کسوت وکیل فعالیت کنند لازم است که اطلاعات جانبی داشته باشند، هم کسانی که در کسوت قضاوت قرار گرفته و می‌خواهند تصمیم‌گیری کنند باید این اطلاعات را داشته باشند تا بتوانند تصمیمات منصفانه‌تری بگیرند و تفسیری از قانون ارایه دهند که تا حد ممکن با شرایط و مقتضیات روز مطابقت داشته باشد. این یک هدف بسیار مهم برای ماست و دانشجویان هم بعضاً می‌گویند، گذراندن این واحدها تأثیر معناداری روی ذهن آن‌ها داشته است.

احتمالاً از سال آینده در دوره دکتری حقوق خانواده دانشجو پذیرش می‌کنیم
عضو هیأت‌علمی پژوهشکده خانواده در خصوص راه‌اندازی دوره دکتری حقوق خانواده در پژوهشکده خانواده گفت: از حدود سه سال پیش رشته حقوق خانواده را در مقطع دکتری طراحی کردیم که زمان زیادی از ما گرفت. طرح خود را برای اساتید دانشگاه‌های مختلف فرستادیم و نظرات آن‌ها را دریافت کردیم. طرح تکمیل‌شده در کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورای تحول دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و با نظر جمعی اعضای آن کارگروه، به لحاظ ماهیت تبدیل به یک رشته میان‌رشته‌ای شد و دروسی به آن اضافه شد. این موضوع باعث می‌شود دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند نسبت به مسایل حوزه خانواده و زنان وسعت دید پیدا کنند و بتوانند در کسوت وکالت و قضاوت مؤثرتر باشند. طرح بعد از تصویب در آن‌جا به دانشگاه‌های سراسر کشور فرستاده شد، نظرات دریافت شد و الان در حال جمع‌بندی هستند. با این شرایط احتمال می‌دهیم از سال آینده دوره دکترای حقوق خانواده را هم داشته باشیم.

فعالیت‌های پژوهشی پژوهشکده خانواده
غدیری در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی پژوهشکده خانواده اظهار داشت: برخی از فعالیت‌های پژوهشی را تاکنون به‌صورت بین رشته‌ای انجام داده‌ایم. مثلاً طرح جامع طلاق به سفارش شورای عالی انقلاب فرهنگی در پژوهشکده انجام شد و بخش‌های حقوقی آن را ما انجام دادیم. طرح پژوهشی پلیس کودک و نوجوان نیز از جمله طرح‌هایی بود که در سال 87 توسط آقای دکتر روشن در پژوهشکده انجام شد.

او افزود: سال 86 در جریان تصویب لایحه حمایت خانواده یک همایش ملی در مورد نقد این لایحه برگزار و مقالات بسیار خوبی دریافت کردیم که ماحصل آن تهیه ویژه‌نامه‌ای از مجله خانواده‌پژوهی بود. این ویژه‌نامه را برای مرکز پژوهش‌های مجلس فرستادیم تا در اختیار نمایندگان بگذارند و به این ترتیب سعی کردیم روی این قانون تأثیر داشته باشیم. در سایر پروژه‌های تخصصی مربوط به قانون‌گذاری نیز ارتباطاتی با مجلس شورای اسلامی داشتیم. مثلاً در خصوص قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست و همچنین رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان نشست‌هایی برگزار کردیم و مقالات و گزارش این نشست‌ها را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارایه دادیم.

غدیری در ادامه خاطرنشان کرد: ضمناً تاکنون هفت کنگره آسیب‌شناسی خانواده و سه جشنواره خانواده‌پژوهی به همت پژوهشکده و به شکل بین رشته‌ای برگزار شده که هشتمین آن در بهار سال آینده برگزار خواهد شد. همکاری علمی با سایر دانشگاه‌ها و سازمان‌ها از دیگر فعالیت‌های بخش حقوقی است؛ برگزاری چهار نشست تخصصی با عناوین تبعیض علیه کودکان، غفلت و بی‌توجهی، ازدواج زودهنگام و اجباری و آزار جنسی در قالب همایش ملی نقش رهبران دینی در پیشگیری از خشونت علیه کودکان از جمله فعالیت‌های بود که بخش علمی آن به سفارش مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری توسط پژوهشکده انجام شد و در چندین کنگره سلامت جنسی دانشگاه شاهد نیز معمولاً پژوهشکده متولی گستره فقه و حقوق بوده است.

ارایه خدمات حقوقی رایگان در حوزه خانواده
عضو هیأت‌علمی پژوهشکده خانواده با اشاره به فعالیت‌ کلینیک‌های پژوهشکده بیان داشت: کلینیکی داریم که در آن به‌طور خاص در حوزه خانواده و کودکان مشاوره روان‌شناسی ارایه می‌شود. در این کلینیک یک واحد حقوقی داریم که بنای آن از سال 85 به‌طور مشترک توسط کرسی حقوق بشر و پژوهشکده خانواده گذاشته شده است. از سراسر ایران می‌توانند با شماره 3 – 22431571 با این واحد تماس بگیرند و از خدمات حقوقی رایگان این کلینیک بهره‌مند شوند. کارشناسان حقوقی این واحد غالباً از دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد از جمله حقوق خانواده هستند و هر روز از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر وکلای داوطلب به ارایه خدمات حقوقی می‌پردازند.

منبع: مهرخانه


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز