title
کد خبر: 26633
00
خوراکی های نفاخ تابستانه

هندوانه، سیب، سیر، لوبیا، چاودار، عدس، کلم بروکلی و نوشیدنی‌های گازدار، ۸ خوراکی نفاخ تابستانی هستند.

به گزارش بهداشت نیوز؛

هندوانه

چرا می‌تواند باعث نفخ شود: متاسفانه این میوه تابستانی و جذاب، مانند سیب، حاوی فروکتوز است و می‌تواند باعث ناراحتی معده و نفخ شود. جایگزین بدون نفخ: تردیدی نیست که هندوانه، محبوبیت زیادی در بین مردم جهان دارد و واقعا می‌تواند برای مقابله با گرمای تابستان مفید باشد. با این‌حال، افرادی که با مصرف هندوانه دچار نفخ شدید و آزاردهنده می‌شوند، بهتر است که از گریپ‌فروت و موز به‌جای هندوانه استفاده کنند.

سیب

چرا می‌تواند باعث نفخ شود: بسیاری از افرادی که رژیم می‌گیرند، از میوه‌هایی مانند سیب به‌جای میان‌وعده‌های سرشار از قند استفاده می‌کنند. با این‌حال، از آن‌جایی که سیب حاوی فروکتوز است، افراد مبتلا به «سوء جذب فروکتوز» را با مشکلات گوارشی مواجه می‌کند و نفخ شدید را برای آنان به‌وجود می‌آورد.

جایگزین بدون نفخ: پختن سیب می‌تواند خصلت نفاخ آن را کاهش بدهد. با این‌حال، اگر دنبال جایگزین می‌گردید، می‌توانید از بلوبری، گریپ‌فروت یا موز استفاده کنید

سیر

چرا می‌تواند باعث نفخ شود: سیر، یکی از بهترین مواد غذایی آنتی‌باکتریال است که عطر و طعم ویژه‌ای به غذاها می‌بخشد. با این‌حال، سیر حاوی fructans است که در گروه FODMAPs قرار می‌گیرد و درنتیجه باعث نفخ می‌شود. ترکیبات FODMAPs، کربوهیدرات‌های زنجیره‌کوتاهی هستند که بدن بعضی از افراد قادر به هضم آن‌ها نیست. جایگزین بدون نفخ: برای این‌که تاثیر نفاخ سیر را کاهش بدهید، از مصرف سیر خام پرهیز کنید و حتما این خوراکی را قبل از مصرف بپزید.

لوبیا

چرا می‌تواند باعث نفخ شود: با توجه به این‌که لوبیا حاوی قندهایی به‌نام آلفا-گالاکتوسیدها است، در گروهی از مواد غذایی قرار می‌گیرد که می‌تواند باعث شکل‌گیری نفخ زیاد در دستگاه گوارش شود. جایگزین بدون نفخ: اصلا لازم نیست که انواع لوبیا یا حبوبات دیگر را از رژیم غذایی خودتان کنار بگذارید. درواقع،‌ کاهش مصرف آن‌ها یا استفاده از لوبیاهای راحت‌هضم مانند لوبیای سیاه، مشکل شما را حل می‌کند. استفاده از انواع حبوبات دیگر به‌جای لوبیا نیز می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

چاودار

چرا می‌تواند باعث نفخ شود: این تصور اشتباه در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که استفاده از نان چاودار،‌ دیگر با مشکلاتی مانند نفخ ناشی از مصرف نان‌های قهوه‌ای یا سفید همراه نیست. با این‌حال، اگرچه ‌نان چاودار همیشه حاوی گندم نیست، اما هنوز گلوتن دارد که می‌تواند باعث شکل‌گیری نفخ در افراد حساس شود. جایگزین بدون نفخ: برای جلوگیری از ایجاد نفخ، می‌توانید مصرف نان را به حداقل برسانید یا در صورت لزوم این مصرف را قطع کنید، و از برنج قهوه‌ای به‌جای نان چاودار استفاده کنید.

عدس

چرا می‌تواند باعث نفخ شود: اگرچه عدس در گروه کربوهیدرات‌های سالم قرار می‌گیرد، اما به‌علت داشتن فیبر زیاد باعث شکل‌گیری نفخ زیاد درحین هضم می‌شود. تنها راه برای مقابله با این مشکل، خیساندن عدس قبل از پختن آن است.

جایگزین بدون نفخ: استفاده از عدس‌های روشن‌تر می‌تواند مشکل شما را تا حدودی حل کند، چون این عدس‌ها حاوی فیبر کمتری نسبت به انواع تیره‌تر هستند و نفخ کمتری ایجاد می‌کنند.

کلم بروکلی

چرا می‌تواند باعث نفخ شود: مردم معمولا می‌خواهند که با خوردن سبزی‌ها، شکم تخت‌تری داشته باشند. با این‌حال، کلم بروکلی در گروه «سبزی‌های چلیپایی» قرار می‌گیرد و درنتیجه می‌تواند نفخ شدیدی را در بعضی از افراد ایجاد کند.

جایگزین بدون نفخ: افرادی که با مصرف کلم بروکلی شدیدا دچار نفخ می‌شوند، بهتر است که از سیب‌زمینی شیرین یا اسفناج به‌عنوان جایگزین استفاده کنند

 نوشیدنی‌های گازدار

چرا می‌تواند باعث نفخ شود: بعضی از افراد معمولا از نوشیدنی‌های گازدار و رژیم در راستای کاهش وزن استفاده می‌کنند، چون معتقدند که این نوشیدنی‌های کالری ندارند ولی معده را پُر می‌کنند. با این‌حال، این نوشیدنی‌های حاوی کربن دی‌اکسید هستند که یکی از علت‌های اصلی شکل‌گیری نفخ در دستگاه گوارش محسوب می‌شوند.

 

منبع: سلامتیسم



 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز