title
کد خبر: 26734
00
۹ رفتار کلیدی افراد متناسب

در دو دهه‌ی اخیر پژوهش‌های مربوط به انعطاف‌پذیری مغزی، یعنی دانشی که به ما می‌گوید چطور می‌توانیم مدارهای مغزی را تغییر دهیم، به طرز قابل‌توجهی پیشرفت کرده است. این دانش به افراد مختلفی با مشکلات متنوع از وابستگی به الکل و مواد گرفته تا وسواس و افسردگی، کمک کرده است تا بتوانند، بر مشکلات‌شان غلبه کنند. اما، این که آن‌ها توانسته‌اند این تغییر را در خود به وجود آورند، دو پرسش را در ذهن ما ایجاد می‌کند:

به گزارش «بهداشت نیوز»

فرق آدم‌هایی که وزن و بدن متناسبی دارند با کسانی که اضافه‌وزن دارند و چاق هستند، در سطح مغزی چیست؟

مهم‌تر از آن

آیا می‌توان مدارهای مغزی را به صورتی تغییر داد که مغز افراد چاق هم مانند مغز افراد متناسب عمل کند؟

نکته: مقصود ما در این مقاله از افراد متناسب، کسانی است که نه به زور رژیم غذایی بلکه به صورت طبیعی متناسب هستند. به عبارتی، مدارهای مغزی مرتبط با غذا خوردن در آن‌ها، وابستگی خاصی با غذا خوردن ندارد.

برای پاسخ دادن به این پرسش، پژوهش‌گران با تعداد زیادی بانوی متناسب مصاحبه کرده‌اند و به این نه رفتار کلیدی دست یافته‌اند:

۱٫ افراد متناسب، دل‌مشغولی خاصی با غذا ندارند و تنها نشانه‌ی غذا خوردن برای آن‌ها گرسنگی جسمی است. برای چنین افرادی، غذا خوردن شبیه سوخت‌گیری است.

۲٫ آن‌ها از غذا خوردن لذت می‌برند اما این لذت شبیه عشق و علاقه‌ی وسواس‌گونه‌ای که افراد چاق به غذا خوردن دارند، نیست. رابطه‌ی افراد چاق با غذا چیزی شبیه یک احساس عاشقانه است. آن‌ها مدام به غذا فکر می‌کنند و لذت خوردن را  پیش خودشان تصور می‌کنند.

۳٫ یک فرد متناسب برای خوردن و لذت بردن از غذا وقت کافی صرف می‌کند. چنین فردی با آگاهی و آرام غذا می‌خورد و شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، افراد متناسب، از غذاخوردن بیش‌تر لذت می‌برند.

۴٫ آن‌ها براساس میزان نیازی که دارند، غذا می‌خورند. مهم نیست که غذایی چقدر خوش‌طعم یا دلخواه باشد، اگر گرسنه نباشند، نمی‌خورند.

۵٫ برخلاف کسانی که اضافه‌وزن دارند وسنگین شدن بدن و شکم را نشانه‌ی سیری می‌دانند، افراد متناسب از این که شکم‌شان پر و سنگین باشد، لذت نمی‌برند و ناراحت می‌شوند.

۶٫ برای افراد متناسب، غذا خوردن مهم‌ترین تفریح نیست. آن‌ها فهرست مفصلی از تفریحات دارند که غذاخوردن بخش اصلی آن نیست.

۷٫ برخلاف تصور عمومی، افراد متناسب از هرچه دوست دارند، می‌خورند. افرادی که رژیم می‌گیرند، خودشان را از طیف وسیعی از غذاها محروم می‌کنند، اما افراد متناسب، از هر غذایی که دوست دارند، به اندازه‌ای معتدل می‌خورند.

۸٫ آن‌ها با طبیعت بدن‌شان هماهنگ هستند. علائم بدنی و پیام‌هایی را که مغز و بدن‌شان صادر می‌کند می‌شناسند و به آن عمل می‌کنند. به عبارت دیگر می‌دانند که چه زمانی سیر شده‌اند و چه زمانی فقط ولع دارند.

۹٫ آن‌ها از غذا خوردن برای تسکین ناراحتی‌هایشان استفاده نمی‌کنند. افراد متناسب، برای کنار آمدن با سختی‌های زندگی، روش‌های متعادل‌تری را پیش می‌گیرند.

 

منبع: سپیده دانایی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز