title
کد خبر: 26881
00
نکات بهداشتی که باید هنگام سفر رعایت کنید

با شروع فصل تابستان، خانواده های ایرانی به شهرهای دیگر و طبیعت سفر می کنند که لازم است اصول بهداشتی در این سفرها، رعایت شود.

با شروع فصل تابستان، خانواده های ایرانی به شهرهای دیگر و طبیعت سفر می کنند که لازم است اصول بهداشتی در این سفرها، رعایت شود.

به گزارش بهداشت نیوز،  کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در مدت سفر باید آب و غذای کافی به همراه داشته باشیم و تا اندازه ممکن، غذا را برای مصرف یک وعده تهیه کنیم؛ در صورت باقی ماندن غذا، آن را در ظرف سربسته و در مکان سرد نگهداری کنیم، همچنین پیش از مصرف غذای باقیمانده، آن را به مدت 20 دقیقه حرارت دهیم.  

"مهناز زادانی فرد" غذاهای خانگی را ایمن ترین غذا در مدت سفر عنوان کرد و افزود: اگر مجبور به صرف غذا در اغذیه فروشی ها و رستوران های بین راه هستیم، برای پیشگیری از بیماری های گوارشی مانند اسهال، از سالم و بهداشتی بودن غذاها باید مطمئن شد و بهتر است در این رستوران ها از مواد غذایی پخته نشده مانند سالاد و سبزی استفاده نکنیم؛ همچنین از مصرف غذاهای خام و نیم پز نیز پرهیز کنیم، بهتر است از غذاهای بسته بندی شده استفاده شود و در صورت ابتلا به اسهال در مسافرت، مایعات بیشتری مصرف کنیم.

او با بیان اینکه باید از مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه مانند خامه، کره، پنیر و کشک غیر پاستوریزه در سفر خودداری شود، ادامه داد: باید آب آشامیدنی را از منابع امن و سالم تهیه کنیم، در غیر این صورت، آب را جوشانده و سپس مصرف کرد، از خرید یخ‌های قالبی در مدت سفر خودداری کنیم زیرا این یخ‌ها  ممکن است از آب‌های ناسالم و آلوده تهیه شده باشند که باعث ایجاد اسهال شوند، باید به کودکان خود بیاموزیم برخی از شیرهای آب بوستان ها و معابر عمومی، ممکن است غیر آشامیدنی باشد.

این کارشناس بهداشت عمومی با تاکید بر خرید مواد غذایی موردنیاز در سفر از فروشگاه های معتبر، به خانواده ها توصیه کرد: پیش از خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده، از درج شماره پروانه ساخت روی بسته بندی و سپری نشدن تاریخ انقضای مصرف آن اطمینان پیدا کنید، از خرید مواد غذایی به ویژه ساندویچ، بستنی، فالوده و آبمیوه از فروشندگان دوره گرد خودداری کنید، کنسرو و کمپوت متورم، زنگ زده یا ضربه خورده و پنیر تازه محلی را به هیچ عنوان خریداری نکنید، پیش از بازکردن درب کنسرو به مدت 20 دقیقه آن را بجوشانید، آجیل و خشکبار موردنیاز را در صورت امکان به صورت بسته ‌بندی تهیه کرده و از خرید خشکبار و آجیلی که آثار آفت‌زدگی، رطوبت و کهنگی در آنها دیده می‌شود، پرهیز کنید.

زادانی فرد" اضافه کرد: در هنگام سفر لازم است وسایل پخت و پز ظروف را در داخل کیسه‌های نایلون تمیز نگهداری کنیم تا در مدت سفر آلوده نشوند، برای شستن ظروف و لباس ها از آب سالم استفاده کنیم  و به منظور پیشگیری از بیماری های پوستی، هنگام اقامت در هتل در صورت امکان از ملافه و وسایل شخصی استفاده شود.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یادآور شد: در دستشویی های بین راه برای شستن دست‌ها بهتر است از صابون مایع استفاده کنیم و اگر لیوان یا ظروف یک ‌بار مصرف در اختیارمان قرار گرفت، پس از مصرف آنها را با فشار دست بشکنیم تا امکان استفاده دوباره آن برای سودجویان وجود نداشته باشد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز