title
کد خبر: 26917
00
 مصرف خودسرانه دارو تهدیدی جدى برای اقتصاد سلامت کشور

یک داروساز گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده 10 تا 15 درصد مجموع داروهای کشور بدون مشورت با پزشک مصرف می شود که این مقدار بیش از استاندارد های جهانی است.

به گزارش بهداشت نیوز، مسعود مرادی متخصص داروسازی اظهار کرد: مصرف خود سرانه دارو هزینه زیادی را بر اقتصاد سلامت تحمیل می کند زیرا نیمی از بیماران در مواقع ضروری نیز به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند و با مراجعه به داروخانه یا استفاده از داروهای موجود در منزل خود درمانی می کنند.

وی مطرح کرد: قیمت دارو در ایران ارزان است و مردم داروهای زیادی می‌خرند ولی ممکن است یک دارو به کسی نسازد و آن را مصرف نکند یا فرد دارویی را از داروخانه بخرد و با مصرف یک یا ۲ عدد از آن و برطرف شدن علائم بیماری، دیگر آن دارو را مصرف نکند؛ حتی گاهی دیده شده مردم برخی داروهای پرمصرف را خریدارى و در منزل نگهداری مى کنند اما مصرف نمی‌کنند، بنابراین نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم میزان فروش دارو، میزان مصرف دارو را هم نشان می‌دهد.

مرادی افزود: آمار مصرف خود سرانه دارو در کشور ما بسیار بالاتر از کشور های منطقه و جهان است و هرچند وقت یک بار آمار نسخه های پزشکی مملو از دارو در رسانه ها مطرح می شود ؛نباید از عوارض مصرف خودسرانه دارو غافل شویم.

وی گفت: بحث خودمراقبتی در نظام سلامت کشور موضوعی حائز اهمیت است و اگر مردم بتوانند بخشی از خود مراقبتی حذف مصرف خودسرانه دارو و پیشگیری از بسیاری از بیماری هاست می توان شاهد کاهش این بیماری ها بود.

مرادی در ادامه گفت: بی ضرر بودن داروهای گیاهی نیز تصور نادرستی است که مردم جامعه آن را نادیده می گیرند که این موضوع نیز نیازمند فرهنگ سازی است و نظام سلامت کشور در کنار سایر نهاد های مردم نهاد باید سیاست گذاری های خاصی را برای این موضوع و ارتقاء فرهنگ و سلامت داشته باشد.

این داروساز  افزود: بحث سلامت داروخانه از حیث پرداختی بیمه ها، سطح آگاهی مخاطبان و سایر موارد نیازمند بازنگری است و نباید از این موضوع غافل شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز