title
کد خبر: 27156
00
 درمان ام اس به شیوه درمان سرطان

پزشکان انگلیسی در شفیلد می‌گویند یک بیمار با بیماری MS بعد از درمان به شیوه‌ای که برای درمان سرطان به کار می‌رود، بهبود چشم‌گیری یافته است.

پزشکان انگلیسی در شفیلد می‌گویند یک بیمار با بیماری MS بعد از درمان به شیوه‌ای که برای درمان سرطان به کار می‌رود، بهبود چشم‌گیری یافته است.
 

به گزارش بهداشت نیوز، در این تحقیق نزدیک به 20 بیمار ام اس پیوند مغز استخوان با استفاده از سلول‌های بنیادین خودشان دریافت کرده‌اند. برخی از بیماران که پیش از این عمل فلج بوده‌اند بعد از عمل دوباره موفق به راه رفتن شده‌اند. پروفسور « باسیل شاراک» از بیمارستان سلطنتی پزشکی شفیلد می گوید:« برای درمانی که بتواند کمک به رفع معلولیت ناشی از ام اسکند این درمان واقعا مفید است.»

بیشترین بیماران ام اس در سن بین20 تا 30 سالگی بیماریشان تشخیص داده می‌شود و در نتیجه بسیاری از آن‌ها به مرور زمان قابلیت‌های حرکتیشان را از دست داده و فلج می‌شوند. این بیمای باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن به پوشش سلول‌های عصبی در مغز و نخاع حمله کند.

راه‌اندازی مجدد سیستم ایمنی

درمان  شناخته شده به عنوان پیوند سلول های بنیادی خون‌ساز اتولوگ (HSCT) با هدف هدف از بین بردن سیستم ایمنی معیوب بدن با استفاده از شیمی درمانی ابداع شده است. پس از آن سیستم ایمنی از بین رفته با سلول های بنیادی حاصل از خون خود بیمار بازسازی می‌شود. این سلول ها در مراحل اولیه  حیات خود هستند و نقص که باعث پدید آمدن MS می‌شود در آن‌ها وجود ندارد. پروفسور جان اسنودن، خون‌شناس و مشاور پروژه در بیمارستان سلطنتی شفیلد می‌گوید:« این درمان سیستم ایمنی بدن را مجدادا تنظیم می‌کند و آن را به نقطه زمانی برمی‌گرداند که سیستم ایمنی هنوز دچار نقص و حمله به سلول‌های خودی نشده بود.» این شیوه از درمان روی 20 بیمار در طی 3 سال گذشته به کار گرفته شده است. پرفسور اسنودن می‌گوید:« این مشخص است که ما تاثیر بسیاری بر زندگی این افراد گذاشته‌ایم و این بسیار لذت بخش است.»

ام اس

در بیماری ام اس لایه محافظ اطراف سلول‌های عصبی در مغز و نخاع که به نام میلین شناخته می‌شوند، از بین می‌روند. در واقع سیستم ایمنی به اشتباه به میلین حمله کرده و باعث آسیب می‌شود. آسیب وارده به میلین باعث اختلال در ارسال سیگنال‌های عصبی می‌شود، درست شبیه اتصال کوتاه ناشی از یک کابل سائیده شده. اگر این روند التهاب و آسیب نورون‌ها به درستی درمان نشود در نهایت باعث اسیب دائمی و کلی به سیستم عصبی خواهد شد.

«استیون استوری» در سال 2013 مبتلا به ام اس تشخیص داده شد و در عرض یک سال از یک ورزشکار توانا به کسی تبدیل شد که روی صندلی چرخدار می‌نشست و در بسیاری از نقاط بدنش حسی نداشت. او می‌گوید:« من از یک دونده ماراتون تبدیل به کسیشدم که نیاز به مراقبت دائمی داشت و حتی نمی‌توانستم که قاشق را در دستم نگاه دارم و غذا بخورم.»  او همچنان نیاز به ویلچر دارد ولی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در زندگیش ایجاد شده است:« این باورنکردنی است، اوضاع من وخیم بود اما حالا می‌توانم شنا کنم و دوچرخه سواری کنم و مصص هستم که راه بروم.»

ارزش درمان

بیمارستان سلطنتی شفیلد با همکاری بیمارستانی در امریکا، سوئد و برزیل بخشی از یک تیم بزرگ تحقیقاتی هستند که کار ارزیابی تاثیرات این عمل را بر بیماران ام اسی بررسی می‌کند. همه کسانی که در این درمان آزمایشی شرکت کرده‌اند از حملات ام اس عود کننده خلاص شده‌اند و شرایطشان بهبود یافته است.

این درمان  شامل شیمی درمانی بسیار شدید است و بسیاری از این افراد نگران عوارض جانبی از جمله حالت تهوع و از دست دادن موها هستند. «پل کرخام» یکی دیگر از بیمار MS، گفت که او خوشحال است که پیوند داشته بود اما اضافه کرد:« این کار شما را ضربه فنی می‌کند، من ترجیح می دهم 10 دور با مایک تایسون بوکس بازی کنم.» ارزش این عمل چیزی در حد 30 هزار پوند است که تقریبا برابر پولی است که بیماران ام اس باید در یک سال هزینه کنند.

از آنجایی که این روش شامل هیچ داروی جدیدی نیست و سلول‌های خود بیمار جایگزین سلول‌های معیوب می‌شوند شرکت‌های دارویی انگیزه‌ای برای ورود به این عرصه ندارند. در حال حاضر محققان در حال بررسی اثرات بلند مدت این شیوه درمان هستند و در صورتی که کارایی آن در بلند مدت ثابت شود آن وقت می‌شود گفت واقعا درمانی برای این بیماری مزمن و از پای درآورنده پیدا شده است.

 

منبع: سیناپرس

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز