title
کد خبر: 27868
00
عطاری هایی که محصولات ممنوعه عرضه می کنند!

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت به عملکرد برخی عطاری ها در خصوص عرضه مواد مخدر و نیز عرضه غیرقانونی کالاهای سلامت محور هشدار داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر امید عبدی در نشست خبری که در روز چهارشنبه 11 مرداد در معاونت غذا و دارو کرمانشاه برگزار شد با هشدار نسبت به وضعیت عطاریها گفت:  متاسفانه این مراکز از عملکرد اصلی خود که تحویل گیاهان دارویی است خارج شده و به سمت تولید مواد مخدر و به ویژه شیشه رفته‌اند.


وی با اشاره به عرضه قرص، دارو و انواع مکمل ها در عطاری‌ها، گفت: عرضه این اقلام در عطاری‌ها غیرمجاز است، اما به دلیل اینکه این مراکز زیر نظر وزارت بهداشت نیستند، نظارت بر آنها سخت است و باید نظارت‌ها توسط سازمان های ذی ربط نیز تشدید شود.دکترعبدی تصریح کرد: در حالی که ۵۰ درصد صاحبان عطار‌ها فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند، شاهد تجویز دارو، مکمل‌ها و سایر اقلام سلامت محور از سوی این افراد هستیم.


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: ویترین برخی از عطاری‌ها گیاهان دارویی است و درپشت پرده انواع مواد مخدر عرضه می‌شود و شاهدیم ترکیبات شیشه و مواد روانگردان در عطاری‌ها به عنوان داروهای لاغری و چاقی به افراد عرضه می‌شود.وی با بیان اینکه ادامه این روند عطاری‌ها می‌تواند به سلامت جامعه آسیب جدی وارد کند، گفت: در این زمینه باید ساماندهی اساسی صورت گرفته و با مداخلات پزشکی در عطاری‌ها  برخورد شود.


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه پرونده ۵۰ درصد عطاریهای استان به مراجع  قضایی ارجاع شده، گفت: تنها طی سال گذشته بیش از ۱۸۰ عطاری غیرمجاز در کرمانشاه پلمب شدند.
عبدی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص عدم خرید کالاهای سلامت محور از عطاری‌ها، گفت: افراد باید به هنگام خرید از عطاری‌ها به پروانه واحد صنفی توجه کرده از عطاری ها فقط گیاهان دارویی خریداری کنند.


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: عرضه هرگونه پماد، قرص، دارو و مکمل‌های ورزشی در عطاری‌ها ممنوع است.دکتر عبدی با اشاره به فعالیت خطرناک آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و عطاری‌ها، گفت: متاسفانه این مراکز از فعالیت اصلی خود خارج شده و به مراکز ضد سلامت تبدیل شده اند.وی افزود: مداخلات بین صنفی بسیار افزایش یافته و در این مراکز داروها و کالاهای سلامت محور عرضه می‌شود.


دکترعبدی تصریح کرد: در حالیکه برخی مربیان ورزشی مدرک سیکل هم ندارند برای جوانان دارو‌های سلامت‌محور و مکمل‌ تجویز می‌کنند که مصرف این اقلام در جوانان موجب افزایش موارد سکته مغزی، نازایی و سایر بیماری‌ها شده است.


وی تاکید کرد: افراد باید بدانند برای دریافت دارو باید به داروخانه مراجعه کرده و مشاوره‌های تغذیه و ورزشی خود را حتما از پزشکان تغذیه و طب ورزش دریافت کنند.

 

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز