title
کد خبر: 28330
00
توصیه هایی برای فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان

بازی روزانه و فعالیت بدنی از گذشته های دور، بخش مهمی از زندگی کودکان و نوجوانان به شمار می رقت ولی امروزه، کامپیوترها و رسانه های اجتماعی موجب شده اند نیاز و میل کودکان به حرکت و بازی کمتر شود.

به گزارش بهداشت نیوز، میزان مشارکت در فعالیت بدنی با افزایش سن کمتر می شود و در دختران کاهش آن شدیدتر از پسران است. چالش هایی که برای فعال کردن بچه ها در زندگی روزانه وجود دارند باید تناسب سن با فعالیت فیزیکی و مدیریت فیزیکی و حمایت خانواده و دوستان را مد نظر قرار دهد .
یک سبک زندگی بی حرکت بعنوان یک فاکتورخطر مهم برای چاقی و بیماری قلبی عروقی محسوب می شود. شیوع اضافه وزن و چاقی درمیان کودکان ونوجوانان یک نگرانی مهمی سلامت عمومی محسوب می شود و مشکلات سلامتی مربوط به وزن در کودکی زودتر تشخیص داده می شوند.
یک گزارش از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری از روند مشکلات در دانش آموزان دبیرستانی ایالات متحده حکایت دارد:
* تنها 27درصد از دانش آموزان در روز 60دقیقه فعالیت بدنی دارند
 *تنها 52درصد از دانش آموزان در فعالیت های تقویت عضلانی شرکت دارند
 *تنها 29درصد از دانش آموزان هرروز آموزش فیزیکی می بینند.
* 41 درصد دانش آموزان سه ساعت یا بیشتر در روز بازی های ویدئویی یا کامپیوتری بازی می کنند.
* 32 درصد از دانش آموزان سه ساعت یا بیشتر در روز تلویزیون تماشا می کنند.
فعالیت بدنی یک رفتار یادگرفتنی است که تحت تاثیر خانواده، معلمان و مربیان و نیز محیط است. کودکان و بزرگسالانی که فرصت های اعتماد به نفس در قابلیت های بدنی خود در اوایل دوران زندگی نداشته اند، در اواخر زندگی فعالیت کمتری دارند. مهارت های حرکتی مثل  دویدن، پریدن و پرش می توانند به عنوان ساختار فعالیت بدنی در طول عمرشان  تلقی شوند. کودکانی که در اوایل زندگی در این مهارت ها خوب پیشرفت  نکرده اند ممکن است در دوران بعدی زندگی در فعالیت های بدنی روزانه کم تحرک تر به نظر برسند.

فواید فعالیت بدنی برای کودکان و نوجوانان
مشارکت منظم در انواع مختلف فعالیت بدنی نقش حیاتی برای رشدونمو سالم دارد. شواهد نشان می دهند که فعالیت بدنی می تواند تاثیر مفیدی روی ترکیب بدن، سطح کلسترول، فشارخون، قندخون، توان هوازی، قدرت عضلانی، مهارت های حرکتی، و سلامت استخوانی بگذارد. فعالیت بدنی منظم می تواند عملکرد علمی و احساس سلامت روحی را بهبود بخشد. عادات سبک زندگی صحیح  مثل مشارکت در فعالیت بدنی روزانه که در طی دوران کودکی و نوجوانی شروع می شوند در دوران بزرگسالی ادامه و توسعه می یابد. در طولانی مدت، مشارکت روزانه در بازی های محیط باز، فعالیت های تناسب اندام، و ورزش های تفریحی به بهبود سلامت و خوشی همه کودکان و بزرگسالان کمک خواهدکرد.

خصوصیات فعالیت بدنی کودکان و بزرگسالان
الگوی فعالیت طبیعی پسران و دختران با انفجارهای کوتاه فعالیت بدنی و درصورت نیاز دوره های کوتاه استراحت ساخته می شود. اکثر کودکان برای شادی، دوست یافتن و یادگرفتن چیزهای جدید در فعالیت فیزیکی شرکت می کنند. درحالیکه برنامه های ورزشی جوانان می تواند فرصتی مناسب برای ورزشکاران جوان فراهم کند تا از نظر بدنی فعال باشند، اما همه بچه ها از رقابت لذت نمی برند و بعضی پسران و دختران ممکن است برای تمرینات و مسابقات آماده نباشند. کودکان و نوجوانانی که آمادگی جسمانی ضعیفی دارند، احتمالاً به علت ناراحتی، خجالتی، یا ناراحتی بدنی مثل درد و آسیب ها ورزش را کنارمی گذارند.
کودکان و نوجوانان باید از فرایند فعالیت فیزیکی لذت ببرند، اگرچه از  ارزش بازی آزاد خلاقانه نباید چشم پوشی کرد، فعالیت های بدنی با صلاحیت و دقت و مراقبت فرصت منحصربفردی برای کودکان و نوجوانان فراهم می کند تا مهارت های جدیدی را یادبگیرند، تکنیک ورزشی را بهبود بخشند و درمورد توانایی خود حس خوبی داشته باشند. این دانش سواد بدنی نام دارد. ارزش طولانی مدت توسعه ی سواد بدنی باید به خوبی توسط والدین، معلمان و مربیان درک شود. کودکانی که یادمی گیرند چگونه با اطمینان بازی کنند و انگیزه ی شرکت در طیفی از بازی ها و فعالیت ها را دارند به احتمال بیشتری در کل عمر خود فعالیت بدنی خواهندداشت. حتی پسرو دخترهای غیرفعال می توانند با مشارکت در برنامه های فعالیت بدنی که لذت بخش و سرگرم کننده هستند سواد بدنی خود را اصلاح کنند. درست مثل خواندن و نوشتن، کودکان مجبورند یادبگیرند چگونه بازی های حرکتی و مهارت های ورزشی را با ایمنی و اطمینان انجام دهند.

تشویق موفقیت با مشارکت در فعالیت بدنی: نکاتی برای والدین، معلمان و مربیان
نکات زیر می توانند به والدین، مربیان، و معلمان کمک کنند تا برنامه های فعالیت بدنی امن و لذت بخشی برای کودکان و نوجوانان ارائه دهند:

•        تمرکز روی ارزش های ذاتی مثل بهبود مهارت، موفقیت های فردی و شادبودن

•        تشخیص تفاوت های فردی و ظرفیت های فردی در کودکان و نوجوانان هم سن

•        تامین طیفی از فعالیتهای بدنی و اجتناب از رژیم گرفتن

•        اطمینان از پوشیدن دستکش و کفش مناسب برای کودکان و نوجوانان

•        بازدید منظم از جاهای مخصوص فعالیت و توضیح توصیه های ایمنی

•        تبدیل شدن به یک مدل نقش خوب و متعهد در فعالیت بدنی منظم

•        تاکید بر بهترین تلاشی که می توانید انجام دهید نه اینکه بهترین باشید

•        فراهم کردن فرصت هایی برای کودکان بزرگ تر برای کمک به یادگیری بچه های کم سن تر

توصیه های فعالیت بدنی برای کودکان و نوجوانان
براساس فواید و نیازهای فعالیت بدنی، بر اساس خصوصیات کودکان و نوجوانان، توصیه های زیر باید مورد استفاده قرار گیرد تا سلامت و خوشی در میان کودکان و نوجوانان به حداکثر برسد. کودکان و نوجوانان باید حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی در روز را بعنوان بخشی از جابجایی، آموزش بدنی، ورزش، بازی آزاد، و ورزش طراحی شده بگنجانند. فعالیت ها باید ترکیبی از فعالیت های متوسط و شدید باشند. فعالیت متوسط فعالیتی است که تنفس، تعریق، و ضربان قلب را افزایش میدهد، ولی ورزش شدید این معیارها را با شدت بیشتری افزایش می دهد.

انواع فعالیت بدنی
فعالیت های مخصوص کودکان و نوجوانان باید متغیر باشند، به لحاظ نموی مناسب باشند، و لذت بخش باشند. مثال هایی از فعالیت های هوازی عبارتند از دوچرخه سواری، پیاده روی، دویدن، بازی های گروهی (بسکتبال، فوتبال، والیبال)، اسکیت و شنا. نکته این که نیاز کمی برای نظارت بر ضربان قلب کودکان و نوجوانان سالم در حین فعالیت وجوددارد. درضمن کودکان و نوجوانان باید 3- 2 روز درهفته در فعالیت هایی شرکت کنند که قدرت عضلانی آن-ها را تقویت کند. ازجمله مثال های فعالیت های لازم برای کودکان جوان می توان به کوهنوردی، پرش، ژیمناستیک و طیفی از بازی ها اشاره کرد. کودکان بزرگ تر و نوجوانان می توانند در برنامه های تعلیم قدرتی شرکت کنند که کانون تمرکز آن ها  توسعه ی تکنیک ورزشی مناسب تر است. فُرم خوب و بیومکانیک صحیح باید تاکید شوند. ازجمله مثال های فعالیت های مناسب می توان به تمرینات بدون نیاز به وسیله  با تحمل وزن بدن مثل بارفیکس و شنای زمینی، بالارفتن از دیواره سنگی، مسیر مانع دار، و تمرین های قدرتی با دمبل، توپ های پزشکی، و نوارهای الاستیکی اشاره کرد.
بازی های سنتی و فعالیت های تناسب اندام که به سریع دویدن، بالاترپریدن، تغییرجهت یا حفظ تعادل نیازدارند می توانند توسعه یابند و مهارت های حرکتی موردنیاز را تقویت کنند. پریدن از طناب، مسابقه دادن با حیوانات، لی لی می تواند باعث تحرکت جوانان در فضای شاد شوند. شرکت در بیش از یک ورزش یا فعالیت مهارت هایی را برای کودک فراهم می کند که می تواند برای سایرین هم قابل استفاده باشد. فعالیت ساکن نقش مهمی در اضافه وزن و تناسب بدنی کم دارد. فعالیت های نشسته مثل تماشای تلویزیون، کامپیوتر و استفاده از تلفن و بازی های ویدئویی غیرفعال  باید به کمتر از 2ساعت در روز تقلیل داده شوند.

مسائل خاص درمورد کودکان و نوجوانان

•        تامین بازخورد مثبت و تشویق به روش زندگی فعال

•        کودکان و جوانان باید در معرض طیفی از فعالیت های بدنی و ورزش ها باشند. این برای جلوگیری از آسیب سوءمصرف و برای توسعه ی طیف کامل مهارت های حرکتی مهم است.

•        مهارت ها و مکانیک های مهم باید از یک متخصص حرفه ای تناسب اندام یادگرفته  شوند تا مانع صدمه شده و موفقیت آن ها را تشویق کند.

•        جوانانی که نمی توانند حداقل 60دقیقه فعالیت بدنی در روز داشته باشند باید باگذرزمان به تدریج فراوانی و مدت فعالیت را اضافه کنند تا وقتی که به این هدف فعالیتی دست یابند.

•        جوانانی که شرایط خاصی دارند(مثلاً دیابت، اختلالات حرکتی) یا معلولیت های خاصی دارند باید برنامه فعالیتی خود را متناسب با نیازهای ویژه تنظیم کنند


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز