title
کد خبر: 28371
00
در مورد مهمترین بیماری متابولیسم و سوخت و ساز بدن بیشتر بدانید

فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: دیابت مهم ترین بیماری متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که در آن توانایی سوخت و ساز سلول ها برای مصرف قند تولیدی یا وارد شده به بدن دچار اختلال می شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: دیابت مهم ترین بیماری متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که در آن توانایی سوخت و ساز سلول ها برای مصرف قند تولیدی یا وارد شده به بدن دچار اختلال می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی سرورام با بیان اینکه بالا رفتن قند خون و گردش آن درون بدن سبب اختلالی به نام دیابت می شود، افزود: مهم ترین انواع دیابت، دیابت نوع 1 و نوع 2 است.

انواع دیابت علائم، پیشگیری و درمان آن

وی با اشاره به اینکه دیابت نوع 1 در سنین زیر سی سال و در کودکان و نوجوانان دیده می شود، ادامه داد: دیابت نوع 2 در سنین بالای 35 سال و با علائم بسیار آهسته ظاهر می شود.

دکتر سرورام با اشاره به اینکه تشنگی، گرسنگی، پرادراری و کاهش وزن از علائم بارز دیابت نوع 1 و 2 است، ابراز داشت: نشانه های دیابت نوع 1 به صورت ناگهانی و دیابت نوع 2 به صورت آهسته و کند نمایان می شود.

وی با بیان اینکه ظاهر شدن علائم به صورت آهسته سبب عدم توجه به نشانه ها است، یادآور شد: با گذر زمان، پیش روی دیابت نوع 2 بیشتر می شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه افزایش قند در خون و گردش خون در بدن، سبب درگیری تمام اعضای بدن می شود، اظهار کرد: آب مروارید، خون ریزی چشمی، افزایش فشار داخلی چشم، نابینایی کامل چشم، عوارض کلیوی، عصب ها و سکته های قلبی و عروقی از مهمترین عوارض جانبی دیابت است.

 دکتر سرورام ادامه داد: افرادی که سابقه خانوادگی دیابت دارند، افراد کم تحرک، پرفشارخون، دارای اضافه وزن و خانم هایی که در دوران بارداری مبتلا به دیابت بارداری بوده اند، از مهم ترین گروه های خطر ابتلا به دیابت هستند.

وی تاکید کرد: اصلاح روش های زندگی، رژیم های غذایی کم چرب، استفاده از مواد غذایی با کربوهیدرات و قند اندک، ورزش های محرک سوخت و ساز و کاهش استرس و فشارهای عصبی روزانه از موارد پیشگیری کننده ابتلا به دیابت است.

وی با بیان اینکه درمان دیابت نوع 1 همراه با تزریق انسولین است، ابراز داشت: درمان دیابت نوع 2 در موارد حاد همراه با تزریق انسولین و در موارد خفیف با داروهای خوراکی و اصلاح روش های زندگی قابل کنترل است.

فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: 350 تا 400 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند که نیمی از این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.وی ادامه داد: مطالعات حاکی از این است که تا 15 سال آینده تعداد افراد مبتلا به دیابت به 600 میلیون نفر افزایش یابد.

دکتر سرورام در پایان خاطر نشان کرد: در ایران 8 تا 11 درصد افراد مبتلا به دیابت هستند که با روش های درمانی مناسب می توان از پیش روی این بیماری جلوگیری کرد.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز