title
کد خبر: 28669
00
بیماری هایی که  با علائم خاص در سفر حج بروز می کند !

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: تمام تلاش ما در راستای حفظ سلامت حجاج ، آموزش بهداشت فردی جهت پیشگیری از ابتلا به انواع سندرم های خاص است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر صادقی در خصوص اقدامات بهداشتی صورت گرفته جهت حفظ سلامت زائران حج استان خراسان رضوی، گفت: با توجه به وقفه یک ساله صورت گرفته در اعزام حجاج به مناسک حج تمتع و با توجه به حادثه اتفاق افتاده در سال ۱۳۹۴ و کشته شدن تعداد بسیاری از حجاج ایرانی در حادثه منا، اعزام حجاج در سال ۹۶ تا اندازه ای حساسیت بیشتری صورت می گیرد.

 وی ادامه داد: با توجه به  امکان شیوع برخی بیماری های مسری در مناسک حج به بعنوان بزرگترین گردهمایی جهان ، رعایت بهداشت امری ضروری است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: کرونا ویروس یکی از بیماری هایی است که تحت عنوان سندرم حاد تنفسی آسیای میانه شناخته و بومی کشور عربستان می باشد.

دکتر صادقی گفت: با توجه به علائم التهابی کرونا ویروس که همان تب و سرفه می باشد باید جهت مراقبت از سلامت حجاج در خصوص این گونه بیماری ها مراقبت های لازم صورت گیرد.

وی افزود: بیماریهایی مانند آنفولانزای پرندگان نیز از کشورهای چین و مصر به این گردهمایی بزرگ جهانی منتقل می شود و علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس دارد؛ که تلاش می شود پیش مراقبت های لازم را به حجاج در این خصوص ارائه دهیم.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: با توجه به فصل گرما؛ بیماری های گوارشی، اسهال و وبا نیز شایع این فصل است و این بیماری نیز بیشتر خود را با اسهال و تب نشان می دهد.

دکتر صادقی تاکید کرد: تمامی پزشکانی که به عنوان همراه کاروان با حجاج اعزام می شوند در این مدت آموزش های لازم را جهت ارائه نکات پیشگیرانه لازم دیده اند و تلاش در آموزش نکات فوق در هنگام اعزام کاروان های حج در استان دارند.

وی بیان داشت: از ابتدای برنامه اعزام حج؛ کلاس های آموزش همکاران مراقبت مرزی و جلسه کمیته حج با حضور نمایندگان سازمان های استان در مرکز بهداشت استان برگزار شد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطر نشان کرد: جلسه ای نیز جهت هماهنگی همکاران فرودگاهی در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد با هدف هماهنگی نهایی متولیان بهداشت و سلامت زائران حج سال ۹۶ برگزار شد تا همه چیز جهت داشتن حجی سالم و پر نشاط در سال جاری فراهم شود.

دکتر صادقی ابراز داشت: تمام این برنامه های آموزشی جهت شناسایی تهدیدات و مخاطراتی که حجاج در زمان اعزام به مکه و مدینه ممکن است از نظر سلامت و بهداشت فردی با آن روبه رو شوند طراحی و اجرا شده است.

وی تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه ای نیز در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در هنگام اعزام و بازگشت حجاج به شهر مشهد انجام می شود؛ به این شکل که قبل از خروج زائران از فرودگاه با نصب بنرهای آموزشی مهمترین اقدامات در طول سفر از جمله زدن ماسک، شستن دست ها، استفاده از آب آشامیدنی سالم و ... آموزش داده می شود.

دکتر صادقی پور ابراز داشت: سندرم های تب خونریزی، شبه آنفولانزا، سندرم فعال اسهال حاد آبی، سندرم زردی، سندرم فلج شل حاد، سندرم تب  و علائم نورولوژیک، سندرم تب راش حاد، سندرم بیماری های حاد تنفسی، سندرم مرگ ناگهانی و... بیماری هایی هستند که می تواند با علائم خاص خود در سفر حج بروز کند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اضافه کرد: به همین دلیل در هنگام اعزام حجاج، پایگاه مستقر مرکز بهداشت در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد علاوه بر ارائه نکات لازم جهت مراقبت از سلامت زائران و بررسی کارت واکسن آنفولانزای حجاج و ... در هنگام ورود نیز حجاج را از نظر ابتلا به سندرم های عنوان شده مورد مراقبت و معاینه قرار می دهد.

وی افزود: پس از انجام معاینات و گرفتن گزارشی از وضعیت سلامت حجاج، اطلاعات در سامانه مراقبت های سندرمی ثبت و و هر فردی که دارای تب باشد به پایگاه مراقبت مرزی هدایت و پزشک به صورت اختصاصی درمان را بر روی بیمار انجام می دهد.

دکتر صادقی بیان داشت: در سالن مهمانان خارجی در هنگام بازدید زائران از نظر فضای امنیتی در فرودگاه مهرآباد مشهد نیز چهار دقیقه زمان برای مراقبین مرکز بهداشت وجود دارد؛ که نکات مهم در بهداشت فردی را متذکر شوند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز