title
کد خبر: 28804
00
با تلاش یک شرکت فناور ممکن شد؛
درمان آسیب دیدگی ها با پلاسمای غنی شده

پی‌آرپی یا پلاسمای غنی شده از پلاکت، به عنوان روشی کارآمد برای درمان آسیب‌دیدگی‌ها با بهره‌گیری از پلاکت‌ها روشی است که یکی از شرکت‌های فناور کشورمان موفق به انجام آن شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، ‌همه ما در طول زندگی با بریدگی بخش‌های گوناگون بدنمان برخورد داشته ایم و دیده‌ایم که بعد از مدتی کوتاه، خون‌ریزی بند آمده و یه‌تدریج ناحیه بریده‌شده التیام می‌یابد. پس از مدتی جای بریدگی به کلی ترمیم می‌شود و حتی رنگ ناحیه آسیب دیده به رنگ طبیعی خود باز می‌گردد.
به گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های فناور حوزه سلول‌های بنیادی، همگی این قرآیتد به وسیله ۱۱۰۰ توع فاکتور از جمله فاکتورهای رشد و پروتئین‌های موجود در پلاسما و پلاکت صورت می‌گیرد.
محمدحسین ارژنگیان گفت: پلاکت ها یه استرس بسیار حساس هستند اگر بتوانیم بدون وارد کردن استرسی که منجر به از دست دادن فاکتور های رشد درون پلاکت‌ها شود، آن ها را جداسازی کنیم و با روش های به‌خصوص، آن را تحریک کنیم تا فاکتورهای رشد درون پلاکت را آزاد کتتد، می‌تواتیم از این تعمت خدادادی برای ترمیم محل آسیب دیده، نهایت استفاده را ببریم.
وی، با اشاره به روش پی آر پی برای درمان آسیب‌دیدگی‌ها گفت: پی‌آرپی مخفف پلاسمای غنی شده از پلاکت است و در این روش با بهره‌گیری از ویژگی‌های یادشده در فاکتورهای پلاکت‌ها، می‌توان درمان آسیب‌دیدگی‌ها را ممکن کرد.
مدیرعامل نوآوران سلامت ارژنگ، با بیان این‌که موققیت و عدم موفقیت در انجام پی‌آر‌پی به چگونگی جداسازی پلاکت‌ها بستگی دارد و روش مدرن آن توسط فناوران ایرانی ابداع شده است، افزود: بهترین قرآورده‌های خونی توسط سازمان های انتقال خون دنیا تهیه می گردد که پلاکت‌ها یکی از این فرآورده‌ها به شمار می‌روند. اما این‌که به چه وسیله ای پلاکت ها را بدون ایجاد آسیب و با حفظ فاکتورهای رشد از بدن جدا کنیم اهمیت دارد و خوشبختانه این روش در کشورمان پیاده‌سازی و منجر به تولید کیت‌های منحصر به‌فرد برای این کار شده است.
وی ادامه داد: تهیه این نوع فرآورده و جداسازی آن، ملزم به رعایت قوانین و استاندارد های بخصوصی است که تمامی این استانداردها توسط فناوران ایرانی، دریک کیت جداسازی پلاکت تعبیه شده است.
ارژنگیان با بیان این‌که کیت تولید فناوران کشورمان از نظر ایمنی از آلودگی منطبق با استانداردهای دنیاست، گفت: این کیت موفق شده تمامی استانداردهای وزارت بهداشت را پشت سر گذاشتده و موفق به کسب مجوز تولید و بهره‌برداری شود و همچنین با جلب توجه مجامع پزشکی اروپا و آمریکا، به آن کشورها صادر شود.
این فعال فناور با اشاره به تولید و ارائه این کیت در عرصه سلامت دیگر کشورها گفت: در حالی‌که کشورهای اروپایی از کیت‌های استاندارد ایرانی برای بیماران خود استفاده می‌کنند، واردات غیرقانونی کیت‌های غیر استاندارد، از مبادی غیرقانونی آسیب‌هایی را به تولید ایرانی و کیفیت درمان وارد کرده است.
وی منشأ نادرست فرهنگی مبنی بر بهتر بودن کالای خارجی نسبت به ایرانی را زمینه‌ساز بروز این مشکل دانست و گفت: استفاده از نمونه‌های خارجی و غیر استاندارد، ضمن آسیب به تولید داخلی و همچنین ناکامی پی‌آرپی در درمان، ضایعات جبران‌ناپذیری را به بیماران وارد می‌کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز