title
کد خبر: 28946
00
 بیماری قوز قرنیه را بیشتر بشناسیم

"کراتوکونوس" (Keratoconus) یا قوز قرنیه، یکی از بیماری های قرنیه است که در اثر آن ضخامت قرنیه کاهش یافته و سطح قرنیه نامنظم می شود و کاهش تدریجی بینایی را نیز به دنبال دارد.

"کراتوکونوس" (Keratoconus) یا قوز قرنیه، یکی از بیماری های قرنیه است که در اثر آن ضخامت قرنیه کاهش یافته و سطح قرنیه نامنظم می شود و کاهش تدریجی بینایی را نیز به دنبال دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، متخصص چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه، فیکو و جراحی های رفرکتیو در بیمارستان شهید آیت اله دستغیب شیراز ، گفت: این بیماری از دوران نوجوانی آغاز و در بیشتر مواقع به تدریج پیشرفت می کند که در موارد شدید، منجر به کاهش قابل توجه بینایی می شود و نیاز به پیوند قرنیه دارد.

دکتر "شهرام بامداد"، با بیان اینکه قوز قرنیه، دلیل کاملا مشخصی ندارد، ادامه داد: اما این بیماری زمینه ژنتیکی دارد، به طوری که در برخی خانواده ها چند عضو خانواده درگیر بیماری هستند و در بیماران مبتلا به آلرژی که مالش چشم انجام می دهند، پیشرفت بیماری سریع تر است؛ همچنین این بیماری در نوجوانی آغاز و طبق معمول پس از 30 تا 40 سالگی پیشرفت آن متوقف می شود.

او ادامه داد: بیماری قوز قرنیه درمان قطعی ندارد و روش های موجود، تنها باعث کنترل و یا بهبود علائم دید می شود و تنها روشی که در حال حاضر باعث پیشگیری از پیشرفت بیماری می شود، پیوند متقاطع بین رشته های کلاژن قرنیه Croneal Collagen Cross - Linking ) یا CCL یا CXL ) است، که با استفاده از اشعه ماوراء بنفش و داروی "ریبوفلاوین" انجام و برای بهبود بینایی از روش هایی مانند عینک، لنز سخت (RGP)، حلقه داخل قرنیه، لنز داخل چشمی و پیوند قرنیه استفاده می شود.

این متخصص چشم، اضافه کرد: برای تمام افرادی که قوز قرنیه آنها در حال پیشرفت است، از عمل CCL یا CXL استفاده می شود که طبق معمول در افراد کمتر از 25 سال به شرطی که دید آنها کمتر از 10/10 باشد، منتظر پیشرفت نمی مانیم و در زمان تشخیص، برای آنها از این عمل استفاده و در سنین بالاتر، در صورت پیشرفت بیماری، این عمل انجام می شود.

دکتر بامداد، بیان کرد: این عمل به صورت سرپایی انجام می شود و نیاز به بیهوشی ندارد و در شرایط استریل پس از برداشتن لایه سلول های سطحی (اپیتلیوم)، قرنیه به مدت سی دقیقه هر سه تا پنج دقیقه قطره ریبوفلاوین به روی قرنیه چکانده می شود و سپس به مدت سی دقیقه(البته بسته به دستگاه، مدت آن متغیر است) اشعه ماوراء بنفش به روی قرنیه تابانده می شود و سپس لنز تماسی بر روی قرنیه گذاشته و عمل خاتمه می یابد.

با تجهیز دستگاه CCL در بیمارستان شهید آیت اله دستغیب، به زودی امکان عمل قوز قرنیه در این بیمارستان فراهم می شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز