title
کد خبر: 29036
00
 پنج مهارت در مبارزه با تغییرات آب و هوائی

موضوع تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین به عنوان اصلی ترین چالش پیش روی بشر محسوب شده و مبارزه با آن نیازمند همکاری همه جانبه جامعه جهانی، دانشمندان، رهبران سیاسی و مردم است. در این یادداشت به 5 عامل مهم در این مسیر اشاره می شود.

به گزارش «بهداشت نیوز» برخی پژوهشگران گرمایش جهانی را به عنوان مهمترین چالش پیش روی نسل فعلی قلمداد می کنند اما این تعریف بسیار ساده و مختصر بوده و تمامی جوانب را در بر نمی گیرد. در حقیقت باید اذعان داشت که این چالش را می توان اصلی ترین چالش اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ، زیست محیطی و علمی دوران معاصر محسوب کرد. در این میان صاحبنظران علوم اجتماعی نقش مهمی در افزایش سطح آگاهی جامعه ایفا کرده و می توانند نوع نگرش و تفکر افراد مختلف یک جامعه را هماهنگ کنند. به همین دلیل در این یادداشت به معرفی 5 ابزار مهم جهت شکل دهی نظرات جمعی و مبارزه با این خطر واقعی معرفی می شوند.

  1. پژوهش و نو آوری

باید این حقیقت را پذیرفت که بدون استفاده و به کارگیری فناوری های زیست محیطی در کشورهای بزرگ صنعتی، هیچ شانسی برای مبارزه با تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین وجود ندارد. استفاده از سوخت های جایگزین از قبیل انرژی خورشیدی و باد نیازمند داشتن فناوری های خاصی با هدف افزایش بهره وری است. استفاده از سوخت های زیستی، انرژی جزر و مد و مهندسی زیستی نیازمند انجام پژوهش های بیشتر و استفاده از نواوری است.

2- تجزیه و تحلیل اطلاعات

ممکن است این عنوان چندان جذاب و کاربردی نباشد اما در حقیقت تجزیه و تحلیل داده ها از مهمترین مباحث مبارزه با تغییرات آب و هوائی محسوب می شود. تفسیر درجه حرارت در بخش های مختلف جهان یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در گفتگوهای مرتبط با گرمایش زمین و بوده و این موضوع روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. در حقیقت پژوهشگران با تجزیه و تحلیل حجم زیادی از اطلاعات در سطح جهان قادر به تفسیر و مطالعه روند تغییرات اقلیمی بوده و امکان ساخت مدل های شبیه سازی شده را خواهند داشت.

3- رهبری سیاسی

یکی از مهمترین مواردی که بشر برای مبارزه با تغییرات آب و هوائی نیاز دارد، وجود رهبران سیاسی است که فهم دقیقی از شرایط اجتماعی و لزوم به ایجاد تغییر در شرایط فعلی را به صورت قانونی و در سطح بین المللی داشته باشند. شکست اخیر موافقتنامه پاریس نشان می دهد مذاکرات و دیپلماسی چگونه می تواند کشورهای جهان را با یکدیگر در مسیری مشترک متحد کرده و وادار به همکاری کند.

4- رهبری متحد

باید پذیرفت که رهبری این مبارزه نیازمند همکاری همه جانبه تمامی بخش ها بوده و نقش مهمی در این مسیر ایفا می کند. تغییرات سریع و معنی دار زمانی می تواند به گونه ای بهتر اجرا شود که افراد آن را به عنوان مساله ای حیاتی در اموری مانند تجارت درک کنند و صرفا با اعمال قوانین بی روح و دستوری شانس زیادی برای موفقیت وجود ندارد.

مدل های کسب و کار باید به سمت تفکر رو به جلو و بدون تکیه بر روش های سنتی تولید و تغییر فرهنگ حرکت کنند. بهترین نمونه برای این نوع تفکر را می توان کمپانی مشهور  ولوو دانست که اعلام کرده است که تا سال  2019  تولید موتورهای احتراق داخلی (ICE) را متوقف خواهد کرد.

5- قدرت و مهارت در مذاکرات

آندرو جی هافمن (Andrew J. Hoffman) از پژوهشگران دانشگاه میشیگان مباحث بسیار خوبی درباره موضوع خطرات سمی و کشنده تغییرات آب و هوائی  مطرح کرده است. وی در این رابطه می گوید: «از یک سو گروهی اعتقاد دارند که تمام این موضوع یک شوخی و فریب بوده و فعالیت های انسان هیچ تاثیری در محیط زیست نداشته و هیچ موضوع غیر عادی در طبیعت رخ نداده است. از سوی دیگر ما شاهد یک بحران قریب الوقوع هستیم که نشان می دهد فعالیت های انسانی عامل همه این تغییرات است. در این میان دانشمندان تلاش می کنند تا این حقیقت را با تمام پیچیدگی هایش برای دیگران توضیح دهند. »

ما به عنوان افراد یک جامعه مشترک باید در این زمینه به توافق رسیده و نیازمند وجود رهبرانی هستیم که به ما چکونگی مشاهده دستاوردهای علمی را آموخته و ما را در مسیری درست هدایت کنند. این موضوع آسان نبوده و بدیهی است که مبارزه با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین نیازمند بررسی موارد متعددی است که اجرای ان ها نیاز به رویکرد و چشم اندازی متنوع دارد.

 

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز