15 خبر علمی امیدوار کننده

به گزارش بهداشت نیوز، سایت ها و شبکه های اجتماعی مملو از خبرها و مقالاتی در مورد ذوب شدن پرمافراست، سوزاک مقاوم به درمان و درمان های کشنده چاقی هستند؛ اما در میان این اخبار ناخوشایند علمی، افرادی هستند که تلاش می کنند اتفاقات خوبی را (در جهان علم) رقم بزنند.

هنوز هم در جهان، اتفاقات جذابی درحال روی دادن هستند که می توانید (بدون توجه به تنش های جهانی و سلاح های هسته ای) در مورد آنها صحبت کنید.

درمان آسیب مغزی یک دختربچه 2 ساله

محققان در آمریکا موفق شدند در نخستین عمل در نوع خود، آسیب مغزی یک کودک خردسال را که در استخر غرق شده و با انجام اقدامات درمانی، احیا شده بود، برطرف کنند. کمبود اکسیژن در مغز این کودک باعث آسیب جدی به ماده خاکستری و آتروفی مغز شده بود؛ به همین دلیل کودک قادر به تکلم، راه رفتن و واکنش به صدا نبود.

با استفاده از روش های اکسیژن درمانی - شامل اکسیژن درمانی هایپر بریک (HBOT)- محققان دانشگاه داکوتای شمالی و مرکز بهداشتی نیواورلئان موفق شدند بخش قابل توجهی از آسیب مغزی را برطرف و درمان کنند.

نزدیک شدن به همجوشی هسته ای پایدار

همجوشی هسته ای (nuclear fusion) می تواند کلید تولید انرژی نامحدود با کمی ضایعات باشد. محققان بدنبال تولید دستگاه هایی هستند که قادر به کنترل پایدار چنین واکنش قدرتمندی باشد.

اواخر سال 2015، محققان آلمانی اقدام به راه اندازی یک راکتور هسته ای عظیم کردند که حاوی پودر داغ پلاسما هیدروژن است. محققان در کره جنوبی و چین نیز به رکوردهایی در زمینه دستگاه های همجوشی دست پیدا کردند. انگلیس نیز نوع پیشرفته ای از راکتور را راه اندازی کرده است که قادر به تولید پایدار پلاسما درون هسته دستگاه است.

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) پیش بینی می کنند که با این پیشرفت ها، انرژی همجوشی هسته ای تا 2030 محقق شود.

به کائنات گوش کنیم

احتمالا با موضوع امواج گرانشی که سال 2015 اتفاق افتاد، آشنا هستید، اما احتمالا در جریان ادامه تحقیقات برای کشف دو موج گرانشی دیگر از آن زمان نیستند.

با استفاده از مجموعه جدیدی از آشکارسازهای موسوم به LISA که از سال 2034 به صورت آنلاین راه اندازی می شوند، می توانیم از آنها برای تست انواع فرضیه های عجیب از جمله ایده چند بعدی بودن کائنات استفاده کنیم.

نزدیک شدن به ریشه کن کردن دومین بیماری از جهان

پس از موفقیت در ریشه کن کردن آبله (smallpox)، اکنون در آستانه ریشه کن کردن انگل کرم گینه (Guinea Worm parasite) هستیم.

آغاز سال 2015 تنها 126 مورد از این بیماری در سطح جهان گزارش شد؛ این موفقیت درنتیجه تولید یک فیلتر تصفیه آب به شکل نی است که از انتقال بیماری (بوسیله آب آلوده) جلوگیری می کند. ماه مه سال جاری تنها 5 مورد از این بیماری در جهان مشاهده شد.

فلج اطفال در آستانه ریشه کنی

از زمان ابتکار جهانی برای ریشه کن کردن فلج اطفال در سال 1988، شیوع جهانی این بیماری به 99.9 درصد کاهش یافته است. در سراسر جهان تنها 19 مورد ویروس وحشی فلج اطفال در سال 2016 گزارش شد که این میزان در سال 2017 به 8 مورد کاهش یافت.

نزدیک شدن به تولید دارویی برای درمان علائم اوتیسم

نتایج یک آزمایش بالینی کوچک، اما امیدوارکننده در آمریکا نشان می دهد، دارویی موسوم به سارامین (suramin) می تواند به بهبود علائم اختلال طیف اوتیسم (ASD) در کودکان کمک کند.این برای نخستین بار است که محققان تا این حد به تولید دارویی برای درمان علائم ASD نزدیک شده اند.

تلاش برای تولید فیلتری برای تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی

ماه آوریل، خبر اختراع غشاء اکسید گرافن که از قابلیت غربالگری و جداسازی نمک از آب دریا برخوردار است، منتشر شد.در این فاز، این روش محدود به آزمایشگاه است؛ اما می توان امیدوار بود که در آینده از منابع فراون آب دریا برای تولید آب آشامیدنی استفاده کرد.

تسهیل در دسترسی به تحقیقات علمی

بیش از یک چهارم از مقالات علمی به لطف اپلیکیشن Unpaywall، به صورت آنلاین و رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

امکان معکوس کردن روند از دست دادن حافظه

به نظر می رسد که خاطرات از دست رفته، برای همیشه نابود نمی شوند. نتایج تحقیقات اخیر محققان MIT نشان می دهد، آنزیمی که در فرآیند شکل گیری حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر دخالت دارد، می تواند با کمک یک پروتئین تازه کشف شده، مورد هدق قرار گرفته و تحریک شود.

کشف ویتامینی برای کاهش نقائص مادرزادی و سقط جنین

در مطالعه ای 12 ساله که از آن به نام "مهمترین کشف برای زنان باردار" عنوان می شود، محققان کشف کردند که با مصرف ویتامین B3 در زمان بارداری، می توان از سقط جنین و نقائص مادرزادی نوزاد پیشگیری کرد.

درک چگونگی بازسازی آسیب های نخاعی

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد، چگونه با استفاده از یکی از پیشرفته ترین روش ها و با کمک جراحان، بدن می تواند  آسیب های نخاعی را درمان کند.

درک چگونگی درمان آسیب های نخاعی می تواند به محققان کمک کند تا موثرترین روش درمانی را برای معکوس کردن فلج و سایر آسیب های سیستم عصبی توسعه دهند.

هایپرلوپ می آید

سیستم حمل و نقل هایپرلوپ (hyperloop) زائیده ذهن ایلان ماسک (مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا) است. با این سیستم حمل و نقل لوله ای شکل، مردم با سرعت سرسام آور 1126 کیلومتر در ساعت بین شهرها جابه جا خواهند شد؛ به عنوان مثال، فاصله بین دو شهر نیویورک تا واشنگتن تنها در 29 دقیقه طی می شود.

نمونه آزمایشی سیستم هایپرلوپ، در کشورهای آمریکا، هلند، اسلواکی و جمهوری چک درحال ساخت است و محققان بدنبال ایجاد این سیستم بین دو شهر آمستردام تا پاریس تا سال 2021 هستند.

مقابله با مقاومت به آنتی بیوتیک

سازمان ملل، مقاومت به آنتی بیوتیک را یک "تهدید اساسی" برای بهداشت جهانی توصیف کرده است. پیش بینی می شود که این مسأله منجر به مرگ سالانه 10 میلیون نفر تا سال 2050 شود.

اوایل سال جاری میلادی، دانشمندان از توسعه مولکولی خبر دادند که قادر به معکوس کردن مقاومت به آنتی بیوتیک در سویه های چندگانه باکتری است. این خبر، مهمترین دستاورد جدید در زمینه مقابله با ابر ویروس ها محسوب می شود.

انتشار رایگان تحقیقات ناسا برای عموم مردم

سال گذشته، ناسا اعلام کرد که تمامی تحقیقات منتشر شده توسط این آژانس فضایی به صورت کاملا رایگان در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

این آرشیو آنلاین و رایگان در راستای سیاست جدید ناسا است که هر مطالعه و تحقیق این آژانس، یک سال پس از انتشار در اختیار عموم قرار بگیرد.

منبع: سینا پرس