title
کد خبر: 29327
00
سینما نقش مهمی در فرهنگ سازی سلامت دارد

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه دومین جشنواره فیلم سلامت از اول تا پنجم شهریورماه برگزار می شود، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره کمک به حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روحی ، روانی، معنوی و اجتماعی آحاد مردم با فرهنگ سازی و آموزش اصول پیشگیری و خودمراقبتی است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سیدمحمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و رییس جشنواره فیلم سلامت، در نشست خبری دومین جشنواره فیلم سلامت که صبح امروز در موزه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: سال گذشته که نخستین جشنواره فیلم سلامت رونمایی شد، قول داده شد، با تشکیل دبیرخانه دائمی، این جشنواره هرسال برگزار شود.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم سلامت مانند سال گذشته از اول تا پنجم شهریور ماه در پردیس سینمایی چهارسو برگزار مى شود، خاطرنشان کرد: در این جشنواره از یک پزشک فوق تخصص فیلمساز و یک کارگردان معروف کشور تجلیل می شود.

دکتر ایازی تصریح کرد: فراخوان دومین جشنواره فیلم سلامت از 15خرداد امسال اعلام شد و پذیرش آثار تا 31 تیر ادامه داشت که در مجموع 553 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: از این آثار 231 اثر در بخش دانشجویی، 164 اثر مستند، 63 اثر سینمایی و 95 برنامه تلویزیونی به دبیرخانه جشواره رسید.

وی گفت: البته چون تعداد سریال های تولیدی در حوزه سلامت کم است، قرار شد این بخش از جشنواره به صورت دوسالانه برگزار شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت افزود: هدف از برگزاری این جشنواره کمک به حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روحی و روانی، معنوی و اجتماعی آحاد مردم با فرهنگ سازی و آموزش اصول پیشگیری و خودمراقبتی است که در محورهای مختلف برگزار می شود.

وی اظهارداشت: محورهای این جشنواره شامل ترویج تغذیه سالم، افزایش تحرک فیزیکی، دوری از دخانیات و مواد محرک و مخدر، زندگی عاری از خشونت، دوری از الکل، سلامت روان، مهارت های خودمراقبتی، طرح تحول سلامت، ایمنی غذا، محیط زیست سالم، پیوند اعضا، اهدای خون و ایدز است.

دکتر ایازی تاکید کرد: هیات داوران این جشنواره در دو بخش انتخاب شدند که شامل هیات داورانی از بین هنرمندان، سینماگران و بازیگران و هیات داورانی از بین پزشکان و متخصصان حوزه سلامت است که آثار ارسال شده را هم از نظر شکلی و هم محتوایی بررسی و داوری کردند.

وی با اشاره به اینکه در بخش مستند از بین 164 اثر رسیده، 44 اثر به مرحله نهایی راه یافت،ادامه داد: در بخش دانشجویی از بین 231 اثر، 38 فیلم دانشجویی، از بین 95 برنامه تلویزیونی 26 اثر و از بین 63 فیلم سینمایی نیز 22 فیلم انتخاب شد.

دکتر ایازی بیان کرد: هدف از تولید این آثار این است که مردم آنها را تماشا کنند و اثر مثبتی در حفظ و ارتقای سطح سلامت مردم داشته باشد، به همین علت با هماهنگی که با صدا و سیما انجام شد، تعدادی از فیلم های ارسال شده به این جشنواره در برنامه " یک فیلم، یک پزشک " از شبکه چهار سیما که با حضور یکی از پزشکان، هر شب در ساعت 20 و 30 دقیقه بخش می شود، منتشر و نقد و بررسی شد.

وی افزود: در برنامه قاب سلامت نیز که از شبکه مستند پخش می شود، تعدادی از فیلم های مستند این جشنواره نمایش داده شد و ویژه برنامه دومین جشنواره فیلم سلامت نیز از شبکه دوم سیما و شبکه های استانی پخش شده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: حداقل 75 ساعت برنامه های مربوط به فیلم های سلامت در صدا و سیما پخش شده است که با احتساب تکرار آنها بسیار بیشتر است. البته دو برنامه نیز در رادیو سلامت و رادیو جوان در این زمینه پخش می شود.

دکتر ایازى تصریح کرد: اتفاق جالبی که افتاد، برگزاری همگردى سینما و سلامت با حضور پزشکان و کارگردانان بود و همچنین سازمانی هایی از جمله انجمن اوتیسم، پیوند اعضا و سازمان هاى مردم نهاد در این برنامه همکارى دارند.

وی گفت: در مراسم نهایی این جشنواره از دو بزرگ مرد تجلیل به عمل می آید، که یکی مرحوم علی معلم است که سال گذشته داور جشنوراه فیلم سلامت بود و دیگری مرحوم وحید نصیریان است که از انیماتورهای موفق کشور بود. اعضای بدن ایشان نیز با وصیت خودشان بعدا مرگ اهدا شد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با تاکید براینکه سینما نقش مهمی در فرهنگ سازی سلامت دارد، افزود: در سال های اخیر با افزایش قابل توجه بیماری های غیر واگیر مواجه هستیم و می دانیم که تغذیه نامناسب و مصرف بیش از حد شکر، نمک،چربی و دخانیات و استرس مهم ترین عوامل بروز و گسترش این بیماری ها هستند.

 
رییس جشنواره فیلم سلامت خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ورزش و جوانان نیز در تولید و حمایت از فیلم های مرتبط با سلامت با وزارت بهداشت همکاری کنند.

وی گفت: همان طور که قول داده بودیم، قرار بود از 10فیلم بلند در حوزه سلامت به میزان 200 میلیون تومان برای هر فیلم حمایت کنیم و در مجموع دو میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافته بود که با توجه به اثرگذاری مهم این نوع تولیدات در مقایسه با سایر هزینه های حوزه سلامت رقم زیادی نیست و به دنبال تحقق آن و حمایت از فیلم ها هستیم و اگر فیلم هاى سینمایى مناسب پیدا کنیم حتما از آنها حمایت مى کنیم. اما امسال فیلم سینمایی که بتواند از این حمایت برخوردار شود، نداشتیم.

رییس جشنواره فیلم سلامت در پاسخ به سوالى در زمینه لزوم برگزاری جشنواره هایی از این دست، گفت: خوشبختانه زمانى که برگزارى جشنواره فیلم سلامت را به سازمان سینمایی پیشنهاد دادیم، استقبال کردند، زیرا موضوع سلامت و آسیب هاى اجتماعى دغدغه مردم و مسئولان نظام در کشور است.

دکتر ایازى سفیران سلامت و نقش آنها در فرهنگسازى را موثر دانست و گفت: دو گروه سفیر سلامت داریم یکى هنرمندان و ورزشکاران و گروه دوم عامه مردم، اکنون یک میلیون سفیر سلامت داریم و در هر دو گروه برنامه هایى داشتیم.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اثرات این جشنواره در مقابله با آثار مخرب تبلیغات ضد سلامت در در رسانه ها گفت: در گذشته در بسیاری از فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی تبلیغات ضد سلامت از جمله تبلیغ سیگار و دخانیات وجود داشت که هم خلاف قانون و هم خلاف عرف است، اما در چند سال اخیر با تعاملاتی که بین وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما برقرار شده است، این میزان تبلیغات نسبت به گذشته کمتر شده است.

دکتر ایازی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته مکاتبات زیادی برای کاهش تبلیغات مضر سلامت در رسانه ها هم با وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین با ریاست سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی کشور داشتیم و در این نامه ها تاکید کردیم که تبلیغات مواد غذایی مضر و دخانیات تا چه اندازه به سلامت مردم آسیب می زند و خوشبختانه این مکاتبات آثار مثبتی داشته است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در پایان افزود: علاوه بر تبلیغات غیر مستقیم که در برخی فیلم ها و سریال ها وجود دارد، تبلیغات مستقیم کالاهای آسیب رسان به سلامت از جمله مواد غذایی شور، چرب و شیرین و برخی کالاهای دیگر را در صدا و سیما داشتیم که تعداد این تبلیغات نسبت به گذشته خیلی کمتر شده است اما در مواردی هنوز وجود دارد که از صدا و سیما انتظار داریم، چنانچه کالایی به سلامت مردم آسیب میرساند، تبلیغ نشود

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز