title
کد خبر: 29468
00
افزایش وزن در این سن برای سلامتی خطرناک است !

مطالعه ای نشان داد، زمانی که دور کمر به آرامی افزایش می یابد، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی افزایش می یابد. برای بسیاری از میانسالان، افزایش وزن آهسته و پایدار است، اما تحقیقات جدید نشان می دهند که حتی چند کیلو بیشتر می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا را افزایش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، مطالعه ای نشان داد، زمانی که دور کمر به آرامی افزایش می یابد، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی افزایش می یابد. برای بسیاری از میانسالان، افزایش وزن آهسته و پایدار است، اما تحقیقات جدید نشان می دهند که حتی چند کیلو بیشتر می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا را افزایش دهد.

دکتر فرانک هو، سرپرست این پژوهش، گفت: “افراد یک شب چاق نمی شوند.”

هو گفت: “به طور متوسط، افراد سالانه حدود ۲۰۰ گرم تا نیم کیلو وزن اضافه میکنند. اکثر افراد تا سن ۵۵ سالگی، هر سال این مقدار وزن را اضافه میکنند.” “اما هنگامی که شما از آستانه چاقی عبور می کنید، برگشتن به حالت قبل دشوار است. این مطالعه شواهد بسیار محکمی را نشان می دهد که جلوگیری از افزایش وزن بسیار حائز اهمیت است.”

محققان دریافتند که خطر ابتلا به دیابت در هر ۵ کیلو ۳۰ درصد افزایش می یابد. همین مقدار افزایش وزن با ۱۴ درصد افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و ۸ درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی، مرتبط بود.

هر ۵ کیلو وزن اضافی نیز با ۶ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان مربوط به چاقی، ۵ درصد خطر بیشتر مرگ نابهنگام و ۱۷ درصد کاهش احتمال سلامت در پیری، مرتبط بود.

محققان بر این باورند که افرادی که به میزان قابل توجهی وزن بیشتری به دست آورده اند در معرض خطر بسیار بالاتری برای بیماری های مزمن قرار دارند. به عنوان مثال، افرادی که ۲۰ کیلو یا بیشتر وزن اضافه کرده اند، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در آنها تا ۱۰ برابر نسبت به کسانی که وزنشان در طول سالها نسبتا پایدار بوده است، افزایش یافته است.

طبق این مطالعه، خطر ابتلا به فشار خون بالا بیش از دو برابر و خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی تقریبا دو برابر بیشتر میشود. با این حال، این پژوهش ثابت نکرد که افزایش وزن عامل این بیماری هاست.

این اطلاعات از دو تحقیق به دست آمدند. تقریبا شامل ۹۳۰۰۰ زن بودند که طی ۱۸ سال پیگیری شدند و بیش از ۲۵۰۰۰ مرد که طی ۱۵ سال پیگیری شدند.از زنان خواسته شد تا وزن خود را در سن ۱۸ سالگی به خاطر بیاورند. مردان در سن ۲۱ سالگی وزن خود را به یاد آوردند.

در سن ۵۵ سالگی، میانگین افزایش وزن برای زنان ۱۲ کیلو بود و برای مردان ۹ کیلو بود.این یافته ها در ۱۸ ژوئیه در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.دکتر ویلیام دیتز رئیس مرکز جهانی پیشگیری و سلامت در دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی است. او در ویرایش این مطالعه مشارکت داشته است.

دیتز گفت: “تقریبا هیچ چیز در مورد عوامل افزایش دهنده اضافه وزن در بزرگسالان شناخته نشده است. ”

وی گفت: “فکر می کنم یکی از دوره های مهم برای افزایش وزن و حفظ وزن در دوران بارداری و دوره های پس از زایمان است. اختلاف قابل توجهی در میزان افزایش وزن در زنان نسبت به مردان وجود دارد و اینکه آیا همین مسئله (بارداری) این تفاوت را توضیح میدهند یا نه، روشن نیست”.

دیتز گفت اینکه آیا تغییرات در فعالیت بدنی یا تغذیه ای از نوجوانی تا میانسالی، ناشی از افزایش وزن هستند، یا دلیل دیگری دارند، نیز مشخص نیست. وی در ادامه گفت، اما مهمتر از همه، این است که این دوره زمانی، نشان دهنده یک فرصت احتمالی برای مداخله و پیشگیری از چاقی و بیماری مزمن در آینده است که افراد با آنها مواجه می شوند.

به عنوان مثال، اگر بارداری زمان افزایش قابل توجه وزن باشد، بنابراین متخصصان زنان و زایمان می توانند در جلوگیری از چاقی نقش داشته باشند.

“در دوران بارداری متخصصین زنان و زایمان ممکن است مشاوره وزن ارائه دهند، اما هنگامی که مادر زایمان میکند، ممکن است برای مدتی به متخصص بیماری های زنان مراجعه نکند و مراقبت به پزشک عمومی تغییر می یابد، و پزشکان عمومی ممکن است مطرح کردن مسئله چاقی را جدی نگیرند.”

او گفت: “اما افزایش وزن میانسالی یک وضعیت بی خطر نیست. ما با کمک ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید نحوه درمان افراد مبتلا به چاقی را یاد بگیریم.”

در سطح فردی، هم هو و هم دیتز توصیه می کنند به صورت منظم بر وزن خود نظارت داشته باشید، مخصوصا در هنگام تحولات زندگی، مانند ازدواج یا پدر و مادر شدن. در جهت کنترل وزن خود گام بردارید، دور کمر خود را اندازه گیری کنید و یا سایز لباس های خود را کنترل کنید. اگر متوجه تغییری شدید، به جای اینکه به بعدا موکول کنید، وزن خود فورا را چک کنید.

اگر چه هرگز برای دستیابی به مزایای سلامتی، برای کاهش وزن دیر نیست، اما وقتی شما اضافه وزن بیشتری دارید کاهش وزن بسیار سخت تر می شود.

هو گفت: “اگر سد باز شود، سیل اتفاق می افتد و بازسازی کل آن، نسبت به تعمیر آن، بسیار سخت تر است.”

او گفت: “پیشگیری بسیار مهمتر و کارآمدتر است. متخصصان بهداشت باید توجه بیشتری به افزایش وزن داشته باشند.”

 

منبع: راستینه

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز