title
کد خبر: 29472
00
در مورد مشکلات مفاصل و ستون فقرات بیشتر بدانید

محمد رضا معتمد، جراح و متخصص مغز و اعصاب و سیامک مرادی‌ فوق‌ تخصص درد سوالات شما در زمینه «ارتوپدی و جراحی ستون فقرات» پاسخ دادند.

به گزارش بهداشت نیوز، محمد رضا معتمد، جراح و متخصص مغز و اعصاب و سیامک مرادی‌ فوق‌ تخصص درد سوالات شما در زمینه «ارتوپدی و جراحی ستون فقرات» پاسخ دادند.

همه چیز درمورد دیسک کمر و گردن 

محمد رضا معتمد ، جراح و متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: به طور کلی دیسک گردن و کمردر هر سنی شایع ترین شکایت کلینیکی در زمینه مغز و اعصاب است که در این میان ، خمیدگی طولانی مدت گردن در مشاغلی که در آن گردن تا مدت ها در حالت خمیده به جلو یا عقب باقی بماند، نشستن نادرست روی صندلی به صورت قوز گردن ، جابه جایی مداوم اشیاء سنگین ، اضافه وزن و چاقی ، خالی بودن سبد تغذیه از گروه ویتامین های ( دی3) و کلسیم و کار سخت، ایستادن های طولانی، بی تحرکی، انجام و یا انتخاب نادرست ورزش همگی از مهم ترین علت های بروز دیسک کمر و گردن و درد های ناشی از آن در افراد هستند .

وی با بیان اینکه درد، احساس خستگی و سنگینی در مهره های گردنی ، حالت کرختی و سوزن سوزن شدن و درد حین ماساژ از مهم ترین نشانه های دیسک و حتی آرتروز یا سائیدگی گردن است، گفت: به طور کلی نشانه های بروز دیسک گردن و کمر یکسان است با این تفاوت که در مراحل پیشروی دیسک کمر، فرد دچار درد تیرکشنده و ادامه دار در ناحیه فوقانی هر یک از پاها، حالت بی حسی و در مراحل خیلی پیشرفته نیز دچار بروز همه علائم به یک باره و حتی بی اختیاری ادرار نیز شود .


جراحی تنها درمان دیسک های کمر و گردن نیست

این جراح مغز و اعصاب در مورد درمان های دیسک های کمر و گردن ، ادامه داد : جراحی اولین درمان نیست، بنابراین با توجه به شدت و میزان پیشروی این آسیب های ستون فقرات که به عارضه های شغلی شهرت بیشتری دارند، اصلاح الگوی زندگی اعم از استراحت گردن و کمر، انجام نرمش های مخصوص ، کاهش وزن ، قراردادن ویتامین های ضروری و کلسیم در رژیم روزانه ، اصلاح الگوی غذایی و حتی در صورت امکان تغییر شغل و یا ترک عادت اشتباهی که منجر به پیدایش دیسک کمر و گردن شده ، تجویز می شود.

وی افزود : در مراحل دوم و پیشروی نسبی عارضه دیسک کمر و یا گردن ، دارو درمانی، استراحت مطلق ، استفاده از برخی شل کننده ها به مدت خیلی محدود و فیزیو تراپی تجویز می شود اما در صورت پیشروی چشمگیر عارضه به گونه ای که آستانه تحمل درد در فرد از میان رفته و آسیب جدی ستون فقرات وی را تهدید می کند ، جراحی حتی به شکل اورژانسی و مراقبت های بعد از آن ، اخرین درمان برای این 2عارضه است .

معتمد همچنین در ادامه با اشاره عاقبت کم توجهی و بی توجهی به درمان های مراقبتی دیسک های کمر گفت: بیرون زدگی های متعدد دیسک، کمبود قابل توجه ویتامین (دی 3) و کلسیم و فشار بیش از پیش به ستون فقرات و کم توجهی به رعایت مراقبت های بالینی به موقع در فرد ، باگذشت زمان و در نهایت منجر به بروز تنگی کانال نخاع می شود ، عارضه ای که درآن به اصطلاح طناب نخاعی تنگ تر می شود البته این مساله در آسیب های ناگهانی و ضربه های ترومایی به ستون فقرات هم بیشتر به چشم می خورد که در این شرایط نیز جراحی بهترین راه کار درمانی و آزاد سازی عصب درگیر است.


با جراحی های کار گذاری پلاتین ومهره در ستون فقرات چه کنیم ؟

این متخصص و جراح مغز و اعصاب همچنین در پاسخ سوالات متناوب کاربران مبنی بر انجام جراحی های شکستگی مهره های ستون فقرات و کار گذاری پلاتین و مشکلات ناشی از آن ، اظهار کرد: مسلما شکستگی های مهره ها در هر سنی به ویژه در سنین بالا نیاز بررسی های بالینی خاص خود را می طلبد زیرا در برخی موارد نیازی به تعویض مهره یا کار گذاری چند پلاتین نیست و یا در مواردی وضعیت فرد به گونه ای است که نیاز انجام جراحی سنگین و کار گذاری پلاتین یا حتی تعویض مهره دارد .

وی یاد آور شد: افرادی هم که تحت جراحی بیرون زدگی حاد دیسک یا شکستگی های مهره های ستون فقرات قرا گرفته اند و به هر دلیلی از نظر مراقبت بعد از عمل و یا تحمل شرایط فعلی دچار مشکل شده اند باید در اسرع وقت موضوع را به پزشک معالج و جراح خود انتقال دهند و توصیه های پزشک معالجشان را انجام دهند زیرا جراحی انجام شده چیزی نیست که پزشک دیگری غیر از جراحی که عمل را انجام داده بتوان در مورد مراقبت های بعد از عمل ویا نظایر آن نسخه خاصی دهد.

ضرورت مراجعه افراد مبتلا به دیسک کمر‌  به فوق تخصص

سیامک مرادی‌ فوق‌ تخصص درد‌ اظهار کرد: اگر سوزش و درد بالای زانو همراه با درد و سوزش‌ در کف پا باشد‌ به احتمال زیاد فرد به دیسک کمر‌ دچار است، بنابراین‌ اشخاص مبتلا به سوزش و درد بالای زانو باید به فوق تخصص درد یا جراح اعصاب‌ مراجعه کنند‌.

ورم بالای کاسه زانو

وی بیان کرد: افرادی که به تورم بالای کشکک‌ زانو دچار هستند باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنند.

درد لگن

این فوق تخصص درد افزود: انجام ام‌آر‌ آی از کمر و عکس ساده از لگن برای مبتلایان‌ به درد لگن‌ ضروری است. افراد دچار این عارضه باید در مرحله نخست به فوق‌تخصص درد برای انجام‌ کارهای غیرجراحی‌ باز مراجعه کنند‌ و در صورتی‌ که این روش‌ها مؤثر واقع نشد باید از جراحی باز کمک گرفته شود.

درد زانو

مرادی یادآور شد: افراد دچار زانو درد برای رفع مشکلشان‌ باید به متخصص ارتوپد‌ مراجعه کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز