title
کد خبر: 29485
00
 جایگاه سیستم بازار خدمات انرژی و محیط‌زیست در کشور

با توجه به اینکه ایران در مصرف انرژی از استانداردهای ملی و بین‌المللی تجاوز می‌کند، نیازمند شناخت بازاری هدفمند درزمینهٔ خدمات انرژی و محیط‌زیست در کشور هستیم تا بتوانیم دستاوردهای علمی را در این بخش افزایش دهیم.

با توجه به اینکه ایران ازلحاظ مصرف انرژی بیشتر از استانداردهای جهانی انرژی مصرف می‌کند، شناسایی راهکارها و تدوین خط¬مشی مناسب برای گسترش فعالیت‌ها در حوزه بهینه‌سازی انرژی و محیط¬زیست امری ضروری است که باید به آن پرداخته شود. ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، با شناخت از وضعیت سیستم بازارهای خدمات انرژی و محیط‌زیست در کشور، شناسایی راهکارها و تدوین خط¬مشی مناسب برای گسترش فعالیت‌ها در حوزه بهینه‌سازی انرژی و محیط¬زیست را   در اولویت کار خود قرار داده است. 

به گزارش بهداشت نیوز،  یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، با اشاره به اهمیت ایجاد سیستم بازارهای خدمات انرژی و محیط‌زیست در کشور گفت: توسعه بازار خدمات انرژی از مهم‌ترین مسائلی است که ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، از طریق هماهنگی و هم‌افزایی‌¬های توانایی‌¬ها به انجام خواهد رساند و مسئله بعدی ایجاد بازار هماهنگی است، به این صورت که اگر تقاضای خدمات انرژی شکل نگیرد، تنها هزینه خواهیم کرد و دستاوردی را شاهد نخواهیم بود. 

سبوحی تصریح کرد:‌ ازاین‌رو توسعه بازار خدمات انرژی از مهم‌ترین مسائلی است که ستاد از طریق هماهنگی و هم‌افزایی‌-های توانایی‌¬ها به انجام خواهد رساند و مسئله بعدی ایجاد بازار هماهنگی است، به این صورت که اگر تقاضای خدمات انرژی شکل نگیرد، تنها هزینه خواهیم کرد و دستاوردی را شاهد نخواهیم بود.

سبوحی با اشاره به ایجاد 3 بازار مهم در حوزه خدمات انرژی و محیط‌زیست گفت: ایجاد سه بازار مهم مبنی بر بازارهای خدمات انرژی و محیط‌زیست، فناوری کارآمد انرژی ، دانش فنی زیرساخت دستگاهی و نظام بند،  برای توسعه امر بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست ضروری است. 

وی با اشاره به اینکه هر سه بازار مذکور به‌درستی در کشور شکل نگرفته است بیان کرد: در یک دهه گذشته در مورد برخی از این بازارها ( خدمات انرژی و فناوری) بحث‌های اجتماعی شکل‌گرفته و برای راه‌اندازی آن‌ها اقدامات اولیه و جزئی صورت پذیرفته است. 

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی افزود: علی رقم تلاش‌های انجام‌گرفته موانع درراه فعالیت عوامل و چالش‌های اساسی در هر سه بازار وجود دارد. تداوم موانع و چالش‌ها در بازارهای موردبحث سبب خواهد شد حجم وسیعی از نیروها و منابع که امر بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری اختصاص داده می‌شود کمترین دستاورد را داشته باشد.

سبوحی با تأکید بر ارزیابی، چالش‌ها، شناسایی راهکارهای اساسی و دستگاهی، در بازارهای خدمات انرژی گفت:  توسعه بستری برای به هم پیوندی سه بازار مذکور، ایجاد نظام تنظیم‌گر و تصمیم سازی برای تقویت نقش حاکمیتی دولت برای شفاف‌سازی و گسترش عملیات رقابتی کنشگرها در سه بازار پیش‌گفته و نیز کنترل و کاهش هزینه‌های اجتماعی فعالیت‌ها به همراه توسعه زیرساخت‌ها بنا بر اصول توسعه پایدار ازجمله اقدامات ملی است که باید در صدر فعالیت‌های ستاد بهینه‌سازی قرار گیرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز