title
کد خبر: 29518
00
تشخیص وتایید مرگ مغزی در کدام مرکز صورت می پذیرد؟

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، بیان داشت: در ادامه قانونی شدن پیوند اعضاء در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۱۳ سال پس از فتوای امام(ره) در ۲۴ خرداد ماه سال ۷۹ اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی مجوز قانونی خود را به دست آورد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: اهدای تاج گل، بنر، تراکت، سنگ قبر، پرداخت هزینه بیمار مرگ مغزی در بیمارستان مبداء، هزینه دفن متوفی در بهشت رضا(ع) و حضور  هماهنگ کننده واحد فراهم آوری اعضاء از ابتدا تا انتها همراه خانواده بیمار از جمله اقدامات حمایتی از خانواده بیمار مرگ مغزی و فرهنگ سازی اهدای عضو است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ابراهیم خالقی در خصوص وظیفه مرکز فراهم آوری اعضای بیمارستان منتصریه به عنوان یکی از ۲۰ بخشی که در این بیمارستان در انجام عمل پیوند تاثیر گذار است، گفت: این واحد با نام اختصاری OPU شناخته می شود.

 وی ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار از سوی فرهنگستان علوم ایران روز ۳۱ ازدیبهشت ماه تحت عنوان روز ملی اهدای عضو به دلیل فتوای امام(ره) در سال ۶۶ در خصوص گرفتن عضو از بیمار مرگ مغزی معرفی شد.

سال ۷۹ اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی قانونی شد

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، بیان داشت: در ادامه قانونی شدن پیوند اعضاء در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۱۳ سال پس از فتوای امام(ره) در ۲۴ خرداد ماه سال ۷۹ اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی مجوز قانونی خود را به دست آورد.

دکتر خالقی تاکید کرد: این قانون دارای یک ماده واحد و سه تبصره بوده است که در ماده واحده آمده در صورتی می توان از اعضای بیمار مرگ مغزی استفاده کرد که مرگ مغزی بودن وی زیر نظر کارشناسان خبره به تائید رسیده باشد.

استفاده از اعضای بیمار مرگ مغزی با وصیت بیمار و یا رضایت ولی وی صورت می گیرد

وی ابراز داشت: در ادامه آمده است؛ که استفاده از اعضای بیمار باید با وصیت بیمار و یا رضایت ولی وی جهت پیوند صورت بگیرد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، خاطر نشان کرد: هیات وزیران برای این قانون یک آئین نامه اجرایی در ۱۰ ماده نوشتند؛ که یکی از آنها، تائید مرگ مغزی بودن بیمار توسط یک پزشک و چهار متخصص نورولوژی، جراح مغز و اعصاب، داخلی و بیهوشی تاکید دارد.

دکتر خالقی تصریح کرد: این چهار متخصص احکام خود را از وزیر بهداشت برای چهار سال دریافت می کنند و پس از تائید این افراد بر مرگ مغزی بودن بیمار، مدیر کل پزشکی قانونی تائید نهایی مرگ مغزی بودن بیمار را انجام و تلاش های جهت رسیدن اعضای بیمار به اهدا انجام می شود.

تشخیص و تائید مرگ مغزی بودن بیمار باید در بیمارستان های دولتی صورت بگیرد

وی تاکید کرد: برای این که شائبه ای در دل مردم ایجاد نشود باید تشخیص و تائید مرگ مغزی بودن بیمار در بیمارستان های دولتی و زیر نظر دانشگاه صورت بگیرد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، گفت: در سال ۱۳۸۰ در سه شهر تهران، مشهد و شیراز مراکزی تحت عنوان فراهم آوری اعضای پیوندی ایجاد شد که در مشهد این مرکز زیر نظر حوزه ریاست قرار گرفت.

دکتر خالقی ابراز داشت: این واحد در تلاش جهت برقراری تماس مستمر با بیمارستان های شهر مشهد و استان است تا در صورت وجود بیمار مرگ مغزی اقدام به گذراندن مراحل مورد نظر تا رسیدن به عمل پیوند کند.

وی افزود: طبق آئین نامه وزارت بهداشت؛ تمامی بیمارستان های دولتی و خصوصی موظف هستند بیماران مرگ مغزی خود را به واحد فرآهم آوری اعضاء معرفی کرده و از این جهت ارتباطی بین واحد و کلیه بیمارستان های شهر مشهد و استان خراسان بزرگ وجود دارد.

بیمارستان ها موظف هستند بیماران دارای GCS پنج را به واحد فرآهم آوری اعضا معرفی کنند

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ابلاغیه وزیر بهداشت در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در این ابلاغیه تمام بیمارستان ها موظف شده اند نه تنها بیماران مرگ مغزی را بلکه بیمارانی که تشخیص جی سی اس آن ها پنج می باشد را به این واحد معرفی کنند.

دکتر خالقی تصریح کرد: با وجود چنین تلاش هایی  واحد فرآهم آوری اعضا آن گونه که انتظار می رفت از تعداد بیماران مرگ مغزی مطلع نمی شد؛ که در ادامه وزیر بهداشت نامه ای در پنج بند به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد.

وی تاکید کرد: در بند اول این نامه آمده است که باید کلیه بیماران دارای GCS مساوی و یا کمتر از پنج به مراکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه ها معرفی شوند، بند دوم همکاری با بازرسین واحدهای فراهم آوری را مورد تاکید قرار می دهد و در بند سوم نگهداری از بیمار مرگ مغزی مورد توجه  قرار داده می شود.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در ادامه باید با هماهنگ کننده های فراهم آوری عضو جهت بیان درخواست اهدای عضو از خانواده بیمار مرگ مغزی هماهنگی های لازم صورت بگیرد.

نگهداری از بیمار مرگ مغزی نیازمند تجربه و معلومات است

دکتر خالقی تصریح کرد: با توجه به این که نگهداری از بیمار مرگ مغزی سخت و نیازمند تجربه است باید تلاش شود تا اعضای بیمار طی مدتی که تلاش ها جهت گرفتن رضایت از خانواده وی در حال اجام است از دست نرود که این نیاز به معلومات دارد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: در مرحله بعد از خانواده بیمار درخواست اهدای عضو کرده و این درخواست از سوی افرادی مطرح می شود؛ که کارگاه ها و کلاس های خاصی را گذراندند؛ که چگونه درخواست خود را مطرح و عدم رضایت خانواده بیمار را برگردانند.

دکتر خالقی افزود: در نهایت پس از رضایت خانواده بیمار، فرد مرگ مغزی شده از بیمارستان مبدا به بیمارستان منتصریه منتقل می شود و تائیدیه دوم مرگ مغزی بودن را در بیمارستان منتصریه با انجام دو مورد نوار مغزی و آخرین تست ها به دست می آوریم.

وی بیان داشت: پس از دریافت مجوز نهایی از سوی پزشکی قانونی؛ انتقال بیمار به اتاق عمل جهت برداشت عضو انجام و پروسه فراخواندن افراد دارای اولویت پیوند صورت و عمل های پیوند آغاز می شود.

واحد فرآهم آوری اعضاء از ابتدا تا لحظه دفن بیمار مرگ مغزی در کنار خانواده وی می باشد

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: اقدامات بسیار خوبی نیز پس از عمل اهدای عضو در حمایت از بیمار مرگ مغزی صورت می گیرد به این شکل که خانواده بیمار مرگ مغزی را تنها نگذاشته  و همراه وی به پزشکی قانونی رفته و فرد متوفی را به بهشت رضا(ع) منتقل می کنیم.

دکتر خالقی ابراز داشت: در ادامه تاج گل، بنر و تراکت های عرض تسلیت خود را از سوی دانشگاه و مرکز پیوند اعضاء ارائه و سنگ قبری را با آرم دانشگاه و مرکز پیوند با این مضمون که «در این مکان روحی آرام گرفت که با اهدای اعضای خویش به دیگران حیات دوباره بخشید» اهدا می شود.

هزینه بیمارستان و دفن بیمار مرگ مغزی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد است

وی ابراز داشت: بر اساس دستور وزیر بهداشت هزینه بیمار مرگ مغزی در بیمارستان مبداء بر عهده دانشگاه است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در اقدامی ارزشمند هزینه دفن متوفی در بهشت رضا(ع) را بر عهده می گیرد؛ این در حالی است که هماهنگ کننده واحد فراهم آوری اعضا از ابتدا تا انتها همراه خانواده بیمار مرگ مغزی می باشد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: با انجام این حمایت ها امیدواریم علاوه بر تقدیر از فداکاری خانواده بیمار مرگ مغزی بتوانیم فرهنگ اهدای عضو را در میان مردم ترویج و با حضور خود دربهشت رضا(ع) اتهام گرفتن پول در ازای اهدای اعضای بدن متوفی را از دوش خانواده برداریم.

دکتر خالقی تصریح کرد: بر همین اساس از سال ۱۳۸۰ تا کنون هزار و ۸۰۱ بیمار مرگ مغزی شناسایی شده اند که از این تعداد ۶۸۱ نفر یعنی حدود ۴۰ درصد به اهدای عضو رسیده اند؛ که از این تعداد بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر عضو اهدایی دریافت کرده اند.

۳۶۲ نفر در سال ۱۳۹۵ عضو پیوندی دریافت کردند

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۵ تعداد بیماران مرگ مغزی ۱۴۷ نفر بوده است که از این تعداد ۱۳۴ نفر مناسب اهدای عضو شناخته شده اند و در نهایت ۷۶ نفر به اهدای عضو رسیده و به ۳۶۲ نفر اعضای خود را اهدا کرده اند که نشان میزان رضایت ۶۰ درصدی دارد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در سال جاری تا کنون نیز ۸۷ بیمار مرگ مغزی به ما معرفی شده اند؛ که از این تعداد ۸۲ بیمار مناسب اهدای عضو بوده اند؛ که در نهایت خانواده ۳۹ بیمار رضایت و  ۳۶ بیمار به پیوند عضو رسیدند.

۱۴۶ نفر در پنج ماه ابتدایی سال ۹۶ عضو پیوندی دریافت کرده اند

دکتر خالقی تصریح کرد: از این تعداد ۱۴۶ نفر عضو اهدایی دریافت کرده اند؛ که شامل ۵۳ نفر کلیه، ۳۴ نفر کبد، ۳۷ نفر قرنیه، ۲۵ نفر پوست، پنج نفر قلب، یک نفر پانکراس و یک نفر ریه می شود و میزان رضایت بالای ۵۰ درصد در اهدای عضو را نشان می دهد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز