title
کد خبر: 29540
00
 اهدای ده دستگاه دیالیز به بخش دیالیز بیمارستان امیراعلم

رییس بیمارستان امیراعلم، اهدای 10 دستگاه دیالیز به این بیمارستان را گامی مؤثر در بهبود خدمت‌رسانی به بیماران کلیوی دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر جعفریه رییس بیمارستان امیراعلم با اشاره به اهدای ده دستگاه دیالیز به این بیمارستان، گفت: همزمان با اتمام بازسازی ساختمان جدید دیالیز، ده دستگاه دیالیز توسط کانون خیرین سلامت دانشگاه خریداری و به این بیمارستان اهدا شد.
وی بابیان اینکه بخش دیالیز بیمارستان امیراعلم در سال 1379 تأسیس شد گفت: برعکس آنچه تصور می‌شود، امیراعلم یک بیمارستان تخصصی گوش و حلق و بینی است. در حقیقت ما یک بیمارستان جنرال هستیم و حتی به‌زودی بخش تخصصی گوش و حلق و بینی اطفال نیز راه‌اندازی خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر در بخش دیالیز، ده دستگاه دیالیز داریم و در دو نوبت صبح و عصر بیماران دیالیزی پذیرش می‌شوند. با اهدای 10 دستگاه دیالیز تقریباً نیازهای بخش دیالیز ما با کمک خیرین و دانشگاه مرتفع شده است. ولی در بخش‌های دیگر بیمارستان همچنان نیازمند کمک خیرین هستیم.
دکتر جعفریه نصب دستگاه‌های جدید را در بهبود شرایط بخش دیالیز مهم دانست و گفت: با توجه به اینکه دستگاه‌های قبلی فرسوده شده بودند، گاهی بعضی از مواقع اتفاق می‌افتاد که وسط کار دیالیز بیمار، دستگاه دچار عیب شود و ما مجبور به متوقف کردن دیالیز و تعویض دستگاه شویم. با دستگاه‌های جدید مسلماً وضعیت تغییر کرده و مشکلات قبل را نخواهیم داشت و امکان خدمت‌رسانی به تعداد بیشتری از بیماران میسر می‌شود.
وی در خصوص کیفیت دستگاه‌های خریداری‌شده گفت: این‌ دستگاه‌ها قبلاً برای بیمارستان امام خمینی (ره) خریداری و استفاده‌شده‌اند و نتیجه خوبی داشته است. این دستگاه‌ها ایرانی هستند ولی ازنظر کیفیت با دستگاه‌های خارجی برابری می‌کنند و با رضایت پرستاران و بیماران مواجه بوده است.
رییس بیمارستان امیراعلم ضمن تشکر از خیرین و کمک‌های ایشان در بخش دیالیز گفت: بیماران دیالیزی به دلیل عوارض بیماری کلیوی و نیز همراهی دیگر بیماری‌های زمینه‌ای بسیار رنجور و آسیب‌پذیر هستند و در کنار آن، متحمل زحمت مراجعه مکرر به مراکز و هزینه رفت‌وآمد هم می‌باشند.
وی در بخشی از سخنان خود در خصوص نیازمندی‌های بیمارستان امیراعلم گفت: بیمارستان امیراعلم مرکزی درحال‌توسعه است و این مسیری که برای توسعه و خدمت‌رسانی بیشتر به بیماران در پیش‌گرفته‌ایم، بدون حضور و کمک خیرین ناتمام می‌ماند. در حال حاضر در بیمارستان امیراعلم علاوه بر خرید تجهیزات، نیاز داریم تا خیرین ما را در ساخت‌وساز و پروژه اورژانس بیمارستان حمایت کنند.
رییس بیمارستان امیراعلم افزود: بخش اورژانس بیمارستان روزانه حدود 400 بیمار پذیرش دارد و با وضعیت نامطلوب این بخش شرایط سختی برای بیماران و کارکنان ایجادشده است و امکان خدمت‌رسانی مطلوب به‌واسطه نبود فضای فیزیکی مناسب گرفته‌شده است. ما درصدد هستیم تا انشاالله ساختمان قدیم گوش و حلق و بینی را با توجه به تأکیدات وزیر بهداشت و اهمیت این کار به ساختمان اورژانس تبدیل کنیم تا در یک طبقه این ساختمان به‌طور کامل پذیرای بیماران اورژانس باشیم و دوطبقه دیگر را به بیماران کانسر و شیمی‌درمانی اختصاص دهیم، بنابراین کمک خیرین در این پروژه می‌تواند بار بزرگی از دوش بیمارستان بردارد و معضل اورژانس حل شود.
دکتر جعفریه در پایان سخنان خود از کانون خیرین سلامت دانشگاه و حمایت‌های آزاده چترروز مدیر امور مالی دانشگاه در تجهیز و بازسازی واحدهای درمانی دانشگاه تقدیر و تشکر کرد.
دکتر مازیار نفرولوژیست و رییس بخش دیالیز بیمارستان امیراعلم نیز با ابراز خرسندی از اهدای این دستگاه‌ها گفت: از سال 80 در بخش دیالیز فعالیت دارم. خوشبختانه روزبه‌روز دستگاه‌هایی که خریداری می‌شوند، بهتر از موارد قبلی هستند و مشکلاتی که قبلاً با این دستگاه‌های فرسوده داشتیم در حال حاضر نداریم.
رییس بخش دیالیز بیمارستان امیراعلم با ابراز تأسف از اینکه روزبه‌روز بر تعداد بیماران دیالیزی در کشور افزوده می‌شود، گفت: در حقیقت افزایش درگیری کلیه معمولاً به دنبال یکسری از بیماری‌های مزمن مثل فشارخون و دیابت است که دو عامل مهمی موثر در نارسایی کلیه هستند. افزایش این بیماری‌های مزمن هم در کشور می‌تواند به دنبال دلایل مختلفی چون تغییر سبک زندگی، بی‌تحرکی و استفاده از غذاهای پرکالری و غذای فوری باشد.
دکتر مازیار برای کاهش سیر رشد بیماران دیالیزی در کشور از شهروندان خواست تا با تغییر سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب و دوری از استرس و خواب کافی از میزان ابتلا به این بیماری‌ها کم کنند.
وی تأکید کرد: البته در زندگی شهرنشینی شاید نتوان به‌خوبی از استرس و مشکلات زندگی دوری کرد ولی حداقل می‌توان برای اطلاع از وضعیت سلامتی آزمایشات دوره‌ای انجام داد تا اگر بیماری آغاز شد، در بدو ابتلا مطلع شوند و اقدامات درمانی قبل از اینکه سیر بیماری پیشرفت کند، انجام شود و فرد بتواند در مدت طولانی‌تری از زندگی بهره‌مند شود.
رییس بخش دیالیز بیمارستان امیراعلم یکی دیگر از دلایل ابتلای زیاد به این بیماری‌ها را نبود علامت در شروع بیماری دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه یکسری از بیماری‌های مزمن در ابتدا هیچ علامتی ندارند، بنابراین بسیاری از بیماران زمانی به ما مراجعه می‌کنند که درصد زیادی از کلیه آن‌ها ازکارافتاده است و وقتی دستور دیالیز داده می‌شود، جا می‌خورند. چراکه اظهار می دارند هیچ‌گونه درد کلیه نداشته‌اند و البته هم همین‌طور است. بیماری کلیه با درد همراه نیست و به‌تدریج توان کلیه و کارایی آن کم می‌شود.
دکتر مازیار افزود: در بیماری‌های حاد، چون تغییر ناگهانی در بدن ایجاد می‌شود، فرد خودش به پزشک مراجعه می‌کند ولی در بیماری مزمن چون بیماری آهسته پیشرفت می‌کند، بدن تطابق‌هایی را انجام می‌دهد و یکسری تغییرات و یا دردها را به‌مرور تحمل می‌کند. مشکلات کلیوی هم همین‌طور است و تنها با آزمایش دوره‌ای یا زمانی که آن عضو از کار ببیفتد، وضعیت فرد مشخص می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از سن 40 سال حتماً آزمایشات دوره‌ای حداقل سالی یک‌بار انجام شود.
رییس بخش دیالیز بیمارستان امیراعلم با تأکید بر اینکه بیماران دیالیزی نیاز به حمایت همه‌جانبه دارند گفت: بیماری‌های مزمن با بیماری‌های روحی روانی همراه است و با توجه به اینکه چه میزان حمایت خانوادگی و اجتماعی از آنان شود، میزان این مشکلات هم می تواند متغیر باشد. تقریباً می توان گفت اکثر افرادی که بیماری مزمن دارند دچار افسردگی هم می‌شوند. از بعد مادی خوشبختانه دیالیز در مملکت ما رایگان است ولی به‌هرحال هزینه‌های جانبی به همراه دارد. در دیالیزی‌ها مسئله مهم رفت‌وآمد بیماران است. خیلی از بیماران دیالیزی ناتوان هستند و توانایی استفاده از وسایل نقلیه عمومی را ندارند و اینجا گاهی شاهد هستیم بعضی از بیماران به خاطر هزینه آژانس ترجیح می‌دهند سه دوره دیالیز را به دو دوره در هفته کاهش دهند.
دکتر مازیار تصریح کرد: علاوه بر اینکه خود پروسه دیالیز یکسری مشکلات برای بیماران ایجاد می‌کند، اکثر این بیماران، مبتلابه بیماری‌های زمینه‌ای دیگر هم هستند. مثلاً کسی که به خاطر دیابت کلیه خود را ازدست‌داده است، مطمئناً بیماری قلبی و عروقی هم دارد و پیگیری چند بیماری برای یک فرد هم از بعد روحی و هم مادی هزینه‌بر است.
رییس بخش دیالیز بیمارستان امیراعلم در پایان از خیرین و تمام کسانی که حامی بیماران می‌باشند و در رفع نیازمندی‌های بیمارستان‌های دولتی که بیشترین مراجعه‌کنندگان به آن قشر محروم جامعه هستند، تشکر کرد و نقش خیرین را در جامعه بااهمیت خواند.
توضیح این که، خیرین و مردم نیکوکار در صورت تمایل برای اهدا دستگاه دیالیز می‌توانند با کانون خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران و یا شماره تماس 81633352-81633368 تماس حاصل کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز