title
کد خبر: 29545
00
 مقابله با درمانگران زخم بدون مجوز

مسئول کمیته ملی زخم وزارت بهداشت از اجرای طرحی ضربتی برای برخورد با درمانگران زخم بدون مجوز در بیمارستان‌های کشور خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز، بهرام قادری مسئول کمیته ملی زخم وزارت بهداشت گفت : باید هرچه زودتر اقدامات اساسی برای رسیدگی به  همه زخم ها اعم از دیابتی ،استومی ها و سوختگی ها در بیمارستان های کشور انجام شود، تاکنون نهادی برای مراقبت از زخم در کشور وجود نداشته به همین علت هر فردی اعم از کمک بهیار، بهیار و یا افراد بدون مدرکی که تا حدودی اقدامات اولیه را آموزش دیده اند در این زمینه ورود پیدا کرده به گونه ای که به دلیل درآمد زایی و سودجویی ، این مداخلات به خارج از بیمارستان ها نیز منتقل شده است.

وی با اشاره به برنامه ویژه وزات بهداشت برای استقرار تیم های ویژه مراقبین زخم در بیمارستان ها گفت: طبق این برنامه  به زودی  هر بیمارستان دارای تیم متولی زخم می شود به گونه ای که  در مرحله نخست، یک الی سه نفر کارشناس پرستاری با معرفی بیمارستان با گذراندن دوره آموزشی  ویژه  و پس از اخذ مدرک و مجوز رسمی پایان دوره  با سمت مراقب زخم در بیمارستان فعالیت می کند.

مسئول کمیته ملی زخم وزارت بهداشت ، تصریح کرد: البته رسیدگی به زخم های سوختگی دوره آموزشی  ویژه ای دارد، البته دروه های تخصصی برای آموزش مراقبین زخم  سه الی 6 ماه است اما چون فعلا این حوزه در بیمارستان ها متولی ندارد فعلا دوره های 2 روزه  به همراه مرحله پیش آزمون و پس آزمون برگزار می شود و چند ماه بعد از آن هم دوره های تخصصی برگزار خواهد شد.

وی  با تاکید بر اختیارات درمانگران زخم، افزود: در هر دانشگاه نیز یک رابط مسئول زخم با مسئولیت نظارت بر حسن اجرای کار درمانگری زخم در بیمارستان ها است که علاوه بر آن می تواند بر کار افرادی که با عنوان درمانگر زخم در خارج از بیمارستان ها فعالیت می کنند.

تعیین 10 منطقه آمایشی برای برگزاری دوره های آموزش خدمات درمانگری

وی گفت : دانشگاه علوم پزشکی خود برگزار کننده دوره های 2روزه است و از میان 60 دانشگاه علوم پزشکی در مجموع 10 دانشگاه در قالب  منطقه آمایشی در کشور برای برگزاری این دوره ها  تعیین شده زیرا امکان برگزاری کلاس در هر دانشگاه وجود نداشت، بنابراین هر دانشگاه موظف به برگزاری دوره های آموزشی مراقبین زخم  برای سایر دانشگاه های استان های هم جوار خود است.

مسئول کمیته ملی زخم وزارت بهداشت  یاد آور شد : آمار دقیقی از فعالان بدون مجوز که در حال ارائه خدمات درمانگری زخم هستند در دست نیست اما در برخی شهرها حداقل 15 نفر وارد کار شده اند و از طریق تجهیزات پزشکی، دارو خانه ها و حتی برخی مراکز درمانی به بیماران معرفی می شوند و حتی کارت ویزیت هم برای خودشان چاپ کرده اند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز