title
کد خبر: 29652
00
 بدهی بخش دولتی صنعت داروسازی را دچار مشکل کرده‌است

مدیر انجمن داروسازان ایران با توجه به بدهی سنگین بخش دولتی به صنعت داروسازی یادآور شد: اگر بخش دولتی برای بازپرداخت بدهی‌های خود چاره‌اندیشی نکند صنعت داروسازی عقب‌گرد خواهد داشت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مهران براهیمی، مدیرعامل شرکت پارس دارو در نشست خبری که صبح امروز به بهانه بررسی چالش‌های صنعت داروسازی برگزار شد، اظهار کرد: صنعت دارو در جهان به لحاظ اقتصادی و سلامت دارای اهمیت ویژه‌ای است، زیرا این صنعت در ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم و جامعه در ارتباط است.

وی با بیان اینکه صنعت دارو در ایران قدمت 70 ساله دارد، افزود: از قبل از انقلاب شرکت‌های دارویی بسیاری در کشور تاسیس شد که پس از انقلاب نیز به فعالیت خود ادامه دادند که خوشبختانه طی این سال‌ها کشور ما توانسته در صنعت داروسازی به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کند و علاوه بر تامین نیازهای داخل کشور در برخی زمینه‌ها واردات دارو نیز انجام دهد.

عضو انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: داروسازان کشور ما در زمان جنگ ایران و عراق و 8 سال دفاع مقدس خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه کردند. در آن زمان‌ها کشور به لحاظ دارویی نیازهای گسترده‌ای داشت که داروسازان توانستند علاوه‌بر تامین نیاز در زمینه‌های داروهای دفاعی نیز اقداماتی انجام دهند.

براهیمی با تاکید بر اینکه شرکت‌های داروسازی کشور برنامه استراتژیک دارند، یادآور شد: تولید دارو در ایران طبق علم روز با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌شود به گونه‌ای که در حال حاضر صنعت دارویی ایرانی به عنوان یک صنعت مطرح در جهان معرفی شده است.

مدیرعامل شرکت پارس دارو خاطر نشان کرد: صنعت داروسازی در کشور نیاز به حمایت‌های ویژه دولت دارد زیرا متاسفانه این صنعت در کشور ما با مشکلات بسیاری روبه‌رو است که از جمله این مشکلات می‌توان به واقعی نبودن قیمت دارو اشاره کرد.

به گفته وی اگر قیمت دارو به قیمت واقعی نزدیک شود می‌توان داروهای با کیفیت و بهتری را تولید کرد.

این عضو انجمن داروسازان ایران با توجه به انتخاب دکتر هاشمی و دکتر ربیعی به عنوان وزرای بهداشت و تعاون گفت:‌ امیدوار هستیم با سیاست‌های خوب این دو وزیر که در دولت یازدهم از ثمرات آن بهره‌مند بودیم بیشتر بهره ببریم. همچنین صنعت داروسازی امیدوار است با همکاری خوب این دو وزیر این صنعت در کشور تقویت و بهبود یابد.

براهیمی در ادامه با توجه به اجرای طرح تحول سلامت یادآور شد: طرح تحول سلامت یک طرح ملی موفق است که هزینه‌های درمان و دسترسی بیمار به پزشک را تقویت و بهبود بخشید اما این طرح معایبی را نیز به همراه داشت که از جمله آن می‌توان به آسیب اجرای این طرح به صنعت دارویی اشاره کرد. در اجرای طرح تحول به قیمت تمام شده دارو و هزینه‌های پخش و تبلیغ آن توجهی نشد که این امر موجب شد قیمت دارو با قیمت واقعی آن فاصله زیادی داشته باشد و بدهی بخش دولتی به صنعت داروسازی روز به روز افزایش یابد.

وی افزود: ‌متاسفانه بدهی‌های بخش دولتی به صنعت داروسازی موجب شده که شرکت‌های داروسازی از وضعیت بدی برخوردار باشند به همین دلیل ما امیدوار هستیم در دولت دوازدهم با همکاری بیشتر وزارت بهداشت از سیر صعودی صنعت داروسازی جلوگیری شود.

مدیر عامل شرکت پارس دارو ارائه رایگان خدمات سلامت به مردم را حق قانونی مردم دانست و گفت:‌ در قانون اساسی نیز به ارائه خدمات رایگان سلامت به مردم اشاره شده است که بیمه‌ها بر اساس آن موظف هستند حمایت‌های لازم را داشته باشند. همچنین دولت باید با حمایت‌های ویژه از صنعت داروسازی موجب ارتقاء و گسترش کیفیت و تولید دارو در کشور شود.

براهیمی درباره تفاوت‌های داروهای تولید داخل با داروهای وارداتی گفت: داروهای داخلی طبق استانداردهای جهانی و مطابق علم روز دنیا تولید می‌شوند که علاوه‌بر آن سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به صورت مستمر از کارخانه‌های تولید دارو نظارت و ارزیابی می‌کنند بنابراین می‌توان گفت در بسیاری از زمینه‌های تولید دارو صنعت داروسازی کشور تفاوت چندانی با داروهای خارجی ندارد که البته برای افزایش تجویز داروهای تولید داخل و افزایش تمایل مردم و اطمینان مردم به داروهای داخلی باید تبلیغات گسترده انجام شود و علاوه‌بر آن داروها را به مردم معرفی کنیم.

وی درباره واردات دارو از کشورهای چین و هند یادآور شد: در حال حاضر 97 درصد از نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شود و تنها حدود 3 درصد داروها وارداتی هستند که بیشتر این داروها، داروهای وارداتی مختص بیماران صعب‌العلاج و خاص است اما همچنان واردات برخی داروهای محدود از کشورهای چین و هند انجام می‌شود.

وی افزود: البته باید گفت واردات دارو از کشورهای چین و هند به معنای بی‌کیفیت بودن آن نیست، زیرا ممکن است که شرکت چند ملیتی تحت لیسانس سایر کشورها دارو را در کشور چین و هند تولید کند و وارد کشور شود.

این عضو انجمن داروسازان ایران نقدینگی را معضل مهم صنعت داروسازی در کشور دانست و گفت: اگر بخش دولتی برای بازپرداخت بدهی‌های خود چاره‌اندیشی نکند صنعت داروسازی کشور عقب‌گرد خواهد داشت و تولید دارو کاهش پیدا می‌کند به گونه‌ای که ناچار می‌شویم قسمت عمده‌ای از نیازهای دارویی مردم را به صورت وارداتی تامین کنیم.

براهیمی با اشاره به برجام یادآور شد: ‌پس از برجام بسیاری از محدودیت‌های بانکی برطرف شد اما بعد از مدت کوتاهی محدودیت‌ها سخت‌تر اعمال شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی‌بر اینکه چرا شرکت‌های داروسازی در ایران برای تولید داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج اقدام خاصی انجام نمی‌دهند، گفت: تولید دارو علاوه‌بر تکنولوژی نیازمند صرفه اقتصادی است بنابراین شرکت‌های داروسازی نمی‌توانند برای افراد محدود خط تولید ویژه‌ای را اختصاص دهند با توجه به اینکه بدهی به این شرکت‌ها نیز بسیار است برای این صنعت مقرون به صرفه نیست البته 5 شرکت محدود در دنیا تولید داروهای خاص و صعب‌العلاج را انجام می‌دهند که نیاز سراسر دنیا را پاسخگو هستند.

 

منبع: آنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز