title
کد خبر: 30303
00
80 درصد از مبتلایان به این بیماری، از بیماری خود بی خبرند!

دبیر علمی کنگره چشم پزشکی گفت: یک میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری گلوکوم هستند که ۸۰ درصد آن‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند.

به گزارش بهداشت نیوز، حیدر‌ امینی‌ دبیر علمی‌ بیست و هفتمین کنگره چشم ‌پزشکی ایران و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره چشم ‌پزشکی ایران که صبح امروز در انجمن چشم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: بیست و هفتمین کنگره‌ چشم پزشکی ایران یکی از بزرگترین‌ کنگره‌های پزشکی کشور است. در این کنگره‌ 17 نفر از کشورهای خارجی‌ حضور دارند.

وی بیان کرد: مهمان های خارجی‌ اغلب از وضعیت مطلوب‌ چشم‌پزشکی ایران تعجب می‌کنند امکانات ما از نظر چشم پزشکی با کشورهای پیشرفته دنیا رقابت می‌کند. متأسفانه امسال به علت مشکلات مسافرت اتباع‌ خارجی به خصوص از کشور آمریکا به ایران با محدودیت‌هایی مواجه بودیم‌ با این حال در این کنگره‌ مهمان هایی از کشورهایی‌ مانند آمریکا‌، اروپا و انگلستان‌ حضور دارند‌.

دبیر علمی بیست و هفتمین کنگره چشم‌ پزشکی ایران درباره‌ مهم ترین‌ چالش‌های انجمن‌ چشم پزشکی‌ ایران افزود: یکی از مشکلات اساسی ما بحث بیمه‌ها است، بیمه‌ها به طور خودسرانه‌ تعرفه‌ها را کاهش داده و وارد چانه‌زنی با مراکز درمانی می‌شوند، به طوری که‌ چشم پزشکان جوان نمی‌توانند مطالبات خود را از مراکز درمانی حتی خصوصی دریافت کنند همچنین باید‌ حد و مرز‌ فعالیت‌ اپتومتریست‌ها با چشم پزشکان‌ مشخص شود.

 ابتلای یک میلیون نفر به بیماری گلوکوم در ایران

امینی‌ تأکید کرد: حدود 800 هزار تا یک میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری گلوکوم (آب ‌سیاه) هستند که 80 درصد از آنها از بیماری خود خبر ندارند. بیماری یابی در ایران چندان مرسوم نیست. تنبلی چشم، ریتینوپاتی‌ دیابتی‌ و آب سیاه‌، سه بیماری مرموز هستند. ریتینوپاتی‌ دیابتی اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان‌پذیر است. مبتلایان به دیابت باید هر پنج تا 6 ماه یک بار به چشم پزشک مراجعه کنند. بیماری آب مروارید به علت کاهش دیدی که برای فرد ایجاد می‌کند به زودی تشخیص داده می‌شود و هم‌اکنون درمان آن در ایران هم به سرعت انجام می‌شود. امروزه افراد دچار آب مروارید برای انجام عمل جراحی خود زیاد معطل‌ نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: در بیماری گلوکوم‌ زاویه باز‌ میدان دید از اطراف‌ تنگ می‌شود. طبق مطالعات انجام شده در کشورهای غربی‌ 50 درصد بیماران دچار گلوکوم‌ از بیماری خود اطلاع ندارند که این آمار در مناطق دور افتاده ایران به حدود 90 درصد می‌رسد.

امینی‌ یادآور شد: عیوب انکساری‌، شایع‌ترین علت‌ اختلالات بیماری‌ (کم‌بینایی و نابینایی‌ ) در تمام سنین‌ و کاتاراکت ( آب مروارید ) شایع‌ترین‌ علت اختلالات  بینایی در افراد بالای 50 سال است.

گفتنی‌ است؛ بیست و هفتمین کنگره چشم‌ پزشکی ایران از تاریخ 13 تا 16 آذر ماه 96 در مرکز همایش‌های رازی‌ برگزار می‌شود، در این کنگره حدود سه هزار نفر شرکت می‌کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز