title
کد خبر: 30412
00
راه‌های طبیعی برای رفع سوزش سر معده

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که کاهش دادن میزان استفاده از قندها و خوراکی‌های بیش از حد شیرین می‌تواند باعث بهبودی در بیماری ریفلاکس شود.

به گزارش «بهداشت نیوز» همه افراد مبتلا به سوزش سر معده، مشکلات ناشی از این اتفاق را تجربه کرده‌اند و می‌دانند که این مشکلات تا چه اندازه آزاردهنده و دردناک هستند. مصرف داروهای کاهنده اسید یا آنتی‌اسید، یکی از راه‌های رایج برای تسکین علائم سوزش سر معده است. با این‌حال، آنتی‌اسیدها با مشکلات جدی در سیستم ایمنی،‌ پوکی استخوان و حتی مرگ زودرس ارتباط دارند. به همین دلیل،‌ آشنایی داشتن با شیوه‌های طبیعی و راحتی که می‌توانند سوزش سر معده را متوقف کنند، برای همه این افراد لازم است.

محدود کردن استفاده از مواد غذایی مشکل‌ساز

بعضی از مواد غذایی می‌توانند اسفنکتر مِری را شُل کنند و درنتیجه به اسید معده اجازه بدهند تا دوباره به مِری بازگردد. این مواد غذایی مشکل‌ساز بدین ترتیب هستند: گوجه‌فرنگی، مرکبات، شکلات، قهوه و چای. کنار گذاشتن این مواد غذایی برای یک دوره زمانی طولانی،‌ می‌تواند وضعیت شما را بهتر کند. بعضی از افراد مبتلا به سوزش سر معده، باید این مواد غذایی را برای همیشه از رژیم غذایی خودشان کنار بگذارند.

کاهش وزن اضافی

یکی از عواملی که خطر شکل‌گیری علائم ریفلاکس را بیشتر می‌کند، داشتن اضافه‌وزن است. بنابراین، باید میزان چربی‌های بدن و اضافه‌وزن خودتان را در راستای تسکین علائم ریفلاکس کاهش بدهید. چنین کاری واقعا سخت نیست، فقط باید رژیم غذایی خودتان را براساس این ترکیب شکل بدهید: پروتئین‌های بدون چربی، چربی‌های سالم، مقدار زیادی از سبزی‌های غیرنشاسته‌ای و کربوهیدرات‌های پیچیده.

کاهش استفاده از قندها

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که کاهش دادن میزان استفاده از قندها و خوراکی‌های بیش از حد شیرین می‌تواند باعث بهبودی در بیماری ریفلاکس شود. از طرف دیگر، همین مطالعات نشان می‌دهند که خوراکی‌های کربوهیدراتی و دارای قند زیاد، حتی بدتر از چربی یا قهوه، بیماری ریفلاکس را تشدید می‌کنند. به‌علاوه، کاهش دادن میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی، از ترفندهای مناسب برای تسکین علائم ریفلاکس است.

دوری از گلوتن

محققان تخمین زده‌اند که تقریبا ۳۰ درصد از مردم جهان به یکی از انواع حساسیت به گلوتن مبتلا هستند و این حساسیت، بعضی از علائم بیماری ریفلاکس را تحریک می‌کند. یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که حذف کردن گلوتن از رژیم غذایی، باعث «بهبودی سریع و پایدار در علائم بیماری ریفلاکس» می‌شود. محققان می‌گویند که‌ آگاهی داشتن افراد درباره مواد غذایی خاصی که برای‌شان قابل تحمل نیستند، مانند گلوتن، می‌تواند به تسکین بیماری ریفلاکس در آنان کمک کند.

مصرف مکمل‌های مناسب

همراه با افزایش سن، میزان آنزیم‌های هضم و میزان اسید معده نیز در بدن بسیاری از انسان‌ها کاهش می‌یاید. این روند نتیجه‌ای ندارد جز ناممکن شدن تجزیه پروتئین‌ها توسط بدن و در ادامه مشکلات گوارشی مختلف مانند ریفلاکس. با این‌حال، مصرف مکمل‌های مرغوب دارای آنزیم‌های هضم همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند تجزیه و هضم پروتئین‌ها را راحت‌تر کند و درنتیجه برای تسکین علائمی مانند نفخ شدید و سوزش سر معده موثر باشد.

مقابله با استرس

احتمالا می‌دانید که استرس و اضطراب، دو عاملی هستند که می‌توانند در تشدید بیماری ریفلاکس و مشکلات گوارشی دیگر نقش داشته باشند. مطالعات اخیر هم این رابطه را تایید کرده‌اند. بنابراین، حفظ آرامش و از بین بردن ریشه‌های استرس باید در اولویت شما قرار بگیرد.

خواب مناسب و باکیفیت

محققان می‌گویند که خواب شبانه نامطلوب، علائم بیماری ریفلاکس را در روز بعدی تشدید می‌کند. خود تشدید وضعیت این بیماری نیز به کیفیت خواب آسیب می‌رساند. پس برای مقابله با این چرخه باطل، این کارها را انجام بدهید: کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی در فاصله یک ساعت مانده به خواب شبانه، دوش گرفتن یا حمام کردن قبل از خواب، ‌نوشیدن یک فنجان دم‌کرده بابونه.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز