title
کد خبر: 30417
00
برای داشتن خواب خوب شبانه، به این ۵ توصیه عمل کنید

دمای بدن ما در طول شبانه روز، کمی تغییر می‌کند و معمولا هنگام شب پایین می‌آید و زمان خواب به پایین‌ترین نقطه ممکن می‌رسد و این تغییر یکی از اصلی ترین دلایل احساس خواب آلودگی در ما است.

به گزارش «بهداشت نیوز» هرچه بیشتر تلاش کنید تا به خواب بروید خوابیدن برای‌تان سخت‌تر خواهد بود. ممکن است خود شما هم تجربه سخت خوابیدن را داشته باشید. در پژوهشی که در روسیه انجام شده است، به شرکت کنندگان گفته شد، کسانی که زودتر به خواب روند پاداش مالی دریافت خواهند کرد. نتیجه این پژوهش نشان داد، افرادی که سریع‌تر به خواب رفتند پس از مدت کوتاهی بیدار شدند و این نشانه کیفیت پایین خواب آن‌ها بود. بنابراین شما هم سعی نکنید الگوهای رفتاری مشابهی را برای خوابیدنتان در نظر بگیرید. تلاش کنید تا ذهن خود را رها کرده و در آرامش بخوابید. باور کنید که بدین شکل، خواب بهتری خواهید داشت. اگر نتیجه نداد، دنبال راه حل‌های خسته کننده ای مانند: شستن لباس‌ها بروید! در ادامه با روش‌هایی برای بهتر خوابیدن در یک روز آشنا می‌شویم.

۱- صبح‌ها، بیرون از خانه راه بروید

نور خورشید سلاحی مناسب برای رفع خواب آلودگی و بیداری کامل است. نور از شبکیه چشم رد شده و باعث ترشح هورمون ملاتونین (هورمون مخصوص تنظیم خواب) در بدن ما می‌شود و ساعت خواب بدن ما را تنظیم می‌کند و مانع از خوابیدن بی‌موقع ما می‌شود. صبح، زمانی که در معرض مناسب تابش نور خورشید قرار می‌گیریم، در طول روز احساس بیداری و هشیاری بیشتری داریم. در نتیجه شب زمانی که از نور خورشید دور هستیم به طور طبیعی احساس خواب آلودگی می‌کنیم.

۲- تا جایی که می‌توانید اتاق خوابتان را تاریک نگه دارید

نیاز شما به نور، در طول شب درست برعکس روز است. تابش نور را به حداقل ممکن برسانید تا مغزتان بتواند استراحت کند و بتوانید بخوابید. به خصوص نورهای آبی رنگی که از دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوتر ساطع می‌شوند از ترشح ملاتونین در بدن جلوگیری می‌کنند. تمامی‌این موارد دلایل مهمی‌هستند که چرا استفاده از لوازم الکترونیکی قبل از خواب ایده مناسبی نیست.

۳- دوش شبانه

دمای بدن ما در طول شبانه روز، کمی تغییر می‌کند و معمولا هنگام شب پایین می‌آید و زمان خواب به پایین‌ترین نقطه ممکن می‌رسد و این تغییر یکی از اصلی ترین دلایل احساس خواب آلودگی در ما است. شما می‌توانید با گرفتن دوش آب گرم در شب دمای بدنتان را افزایش دهید. زمانی که شما ازحمام آب گرم استفاده می‌کنید دمای بدنتان یک یا دو درجه افزایش می‌یابد. در نتیجه بدنتان شروع به خنک کردن خودکار خود می‌کند و شما احساس خواب آلودگی می‌کنید.

۴- به طور منظم ورزش کنید

سلامتی جسم و کاهش استرس به خواب بهتر شما کمک خواهد کرد. در طول روز هر زمان که می‌توانید ورزش کنید، حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته.

۵- بطور مرتب آب آلبالو بنوشید

آلبالو یکی از منابع محدود حاوی ملاتونین (هورمون مخصوص تنظیم خواب) است. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه تارت آلبالو و یا آب آلبالو باعث کاهش بی خوابی می‌شود. تحقیقات در ۱۵ فرد میانسال نشان داده است، مصرف آب آلبالو زمان لازم برای به خواب رفتن این افراد را ۱۷ دقیقه کاهش داده است. آب آلبالو استفاده شده در این پژوهش از ترکیب آلبالوهای تازه بوده است که فاقد شکر و مواد افزودنی بوده است. پس تا می‌توانید در طول روز آب آلبالو بنوشید و از مزایای آن بهره مند شوید.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز