title
کد خبر: 30676
00
فواید خوردن برگ کامل نعناع

نعناع مانند نوعی عامل ضدنفخ یا بادشکن عمل می‌کند و درنتیجه به خاطر همین ویژگی می‌تواند نفخ را کاهش بدهد و علائم ناشی از آن را هم دفع کند.

به گزارش «بهداشت نیوز» نعناع با عطر قوی و طعم غلیظی که دارد، همواره یکی از ترکیبات اصلی در تهیه آدامس‌ها، آب‌نبات‌ها و چای بوده است. با این‌حال، نعناع را می‌توان با برگ‌هایش و به‌صورت تازه هم خورد. برگ‌های تازه نعناع، هم عطر و طعم متفاوتی به غذاها می‌دهند و هم ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند. جویدن برگ‌های کامل نعناع نیز می‌تواند فواید مختلفی داشته باشد و بعضی از بیماری‌ها را هم دفع کند.

ویتامین‌ها و املاح

نعناع تازه، از هر نوعی که باشد، حاوی چندین مورد از ویتامین‌ها و املاح کلیدی است که همگی برای حفظ سلامتی انسان‌ها لازم هستند. ‌البته مقدار این ترکیبات در نعناع تازه زیاد نیست، اما ناچیز هم شمرده نمی‌شود. برای مثال، نعناع تازه دارای مقداری آهن است که در تولید سلول‌های قرمز خون به بدن کمک می‌کند. همچنین، مقداری هم فیبر، ویتامین A و پتاسیم نیز در نعناع تازه وجود دارد.

قدرت آنتی‌اکسیدانی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نعناع تازه، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند و موثر آن است. به‌عنوان مثال،‌ نوعی آنتی‌اکسیدان به‌نام الکل پریلیل در نعناع تازه وجود دارد که می‌تواند شکل‌گیری سرطان یا گسترش آن را متوقف کند. آنتی‌اکسیدان دیگر نعناع تازه نیز اسید رزمارینیک نام دارد که می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به آلرژی‌ها و درمان آن‌ها کمک کند.

فواید گوارشی

محققان می‌گویند که استفاده از برگ‌های نعناع تازه می‌تواند به تقویت هضم کمک کند. درواقع، نعناع مانند نوعی عامل ضدنفخ یا بادشکن عمل می‌کند و درنتیجه به خاطر همین ویژگی می‌تواند نفخ را کاهش بدهد و علائم ناشی از آن را هم دفع کند. نکته دیگری که اهمیت نعناع را برای دستگاه گوارش زیاد می‌کند،‌ توانایی نعناع در تقویت کارآمدی صفرا است. محققان دانشگاه مریلند معتقدند که این ویژگی باعث می‌شود که غذاها در بدن شما سریع‌تر هضم شوند و همچنین التهاب در عضله‌های دستگاه گوارش نیز به‌واسطه همین ویژگی نعناع تسکین پیدا کند.

نعناع تازه و رژیم غذایی

شما می‌توانید نعناع تازه را خریداری کنید، آن را به‌راحتی برش بدهید و روی انواع سالادها، کباب‌ها و غذاهای دیگر بریزید. این برگ‌های تازه، طعم و عطر خاصی به غذا می‌دهند،‌ درحالی که مقدار کمی از مواد مغذی را هم به غذای شما اضافه می‌کنند. میت‌بال (meatball) گوشت همراه با نعناع و روغن زیتون نیز یکی از غذاهایی است که واقعا مغذی و سالم به‌حساب می‌آید. اگر می‌خواهید از نعناع برای مقابله با حالت تهوع استفاده کنید، پیش از هر اقدامی حتما با پزشک مشورت کنید. اهمیت این مشورت خصوصا برای افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس (GERD) بسیار زیاد است. به‌گفته محققان دانشگاه مریلند،‌ نعناع می‌تواند علائم بیماری ریفلاکس را در این بیماران تشدید کند، چون این توانایی را دارد که اسید معده را به مری بازگرداند.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز