title
کد خبر: 30771
00
از عوامل خطرساز آسیب‌های ورزشی دوری کنید!

آسیب‌های ورزشی موضوعی مهم در حیطه ورزش بوده؛ هرکسی که تا به حال ورزش کرده باشد یا تاکنون به نحوی در فعالیت بدنی شدیدی شرکت داشته باشد، از احتمال آسیب دیدگی ورزشی نیز آگاه است.

به گزارش بهداشت نیوز، آسیب‌های ورزشی موضوعی مهم در حیطه ورزش بوده؛ هرکسی که تا به حال ورزش کرده باشد یا تاکنون به نحوی در فعالیت بدنی شدیدی شرکت داشته باشد، از احتمال آسیب دیدگی ورزشی نیز آگاه است.

آسیب‌های ورزشی، جزو جدانشدنی فعالیت های بدنی و ورزشی است؛ البته اگر به مدت طولانی فعالیت ورزشی و بدنی داشته اید، احتمال ابتلا به بسیاری از آسیب های ورزشی تا مادام العمر برای‌تان وجود نخواهد داشت.

بدن انسان با کمک فرمان مغز، دست به حرکات و فعالیت های بدنی می زند که گاهی اوقات از پس آن بر نمی آید یا اگر هم قادر به انجامش باشد، احتمال آسیب دیدگی زیاد خواهد بود.

اینکه شما قبل از اقدام به ورزش از این آسیب ها آگاه باشید کمک شایانی به جلوگیری از وقوع آن خواهد نمود؛ پس در ادامه با سایت فیتامین همراه باشید تا با دانستن این نکات در برابر آسیب های ورزشی ایمن شوید.

در برابر آسیب‌های ورزشی ایمن شوید

در این مقاله نوعی اطلاعات عملی در اختیارتان قرار خواهیم گذاشت تا به برنامه ورزشی روزانه‌تان اضافه کرده و احتمال آسیب دیدگی های ورزشی را به حداقل ممکن برسانید؛ همچنین با نکاتی برای حفظ تناسب بدنی در حین دوره آسیب دیدگی و زمان ریکاوری نیز آشنا خواهید شد.

به طور کلی باید به این صورت گفت با خواندن این مقاله مدیریت آسیب های ورزشی را خواهید آموخت.عوامل خطرسازی را که منجر به آسیب های ورزشی می شوند می توان به عوامل درونی و بیرونی تقسیم کرد.

ریسک فاکتورهای درونی، خصوصیات و ویژگی های بدنی فرد است که به ریسک فاکتورهای قابل کنترل از جمله آسیب قبلی، سن، جنس، ترکیب بدنی و غیرقابل کنترل از جمله میزان آمادگی بدنی، میزان آمادگی قبل از شرکت در ورزش مربوطه، انعطاف پذیری، قدرت، بیومکانیک بدن، مفاصل، تعادل گیرنده های عمقی، عوامل روانی یا اجتماعی تقسیم می شوند؛ ریسک فاکتورهای بیرونی نیز به محیط و شرایط ورزشی مربوط می شوند.

جالب است در همین ابتدا بدانید که آسیب های ورزشی فقط جسمی نیستند! این آسیب ها فقط به جسم شما وارد نمی شود؛ بلکه ذهن و روح شما را نیز درگیر خواهند نمود.

بسیاری از ورزشکاران حرفه ای یا غیرحرفه ای، ورزش را چیزی فراتر از سرگرمی می دانند، به نحوی که ورزش، بخشی از زندگی روزمره شان شده است، حال تصور کنید بعد از آسیب دیدگی، دور بودن از جوامع ورزشی تا چه میزان برای شان ویرانگر خواهد بود.

 توانبخشی و جلوگیری از آسیب‌دیدگی

درحالی که جلوگیری صد درصدی از آسیب دیدگی، حتی دردها و کوفتگی های مربوط به ورزش، تقریباً امری غیر ممکن است؛ اما با در نظر گرفتن این رویکردهای تمرینی تا حد زیادی احتمال آسیب دیدگی تان را می توانید کاهش دهید.

این رویکردها شامل تمامی جنبه های مرتبط با جلوگیری از آسیب های ورزشی می شود؛ از گرم کردن و انجام حرکات کششی گرفته تا ورزش های خاصی که برای قوی تر کردن بخش های آسیب پذیرتر بدن در نظر گرفته شده است.

در حقیقت، شاخه ای از دانش پزشکی ورزشی به شناسایی تمرینات مناسب، شیوه ها و تکنیک های موثر برای کاهش بروز آسیب های ورزشی پرداخته است.

تمامی آسیب‌های ورزشی باید تحت نظر پزشک متخصص درمان شود

البته این فرآیند درمانی شامل مرحله توانبخشی فرد نیز می شود؛ زمانی که فردی آسیب می بیند، شخصاً و بدون کمک پزشک متخصص توانایی انجام تمرینات توانبخشی متناسب از نظرسطحی که قبلاً تمرین می کرده را ندارد.

این یک اشتباه بسیار بزرگ و نابخشودنی است؛ سطح ریکاوری که برای عضو آسیب دیده فرد انجام می گیرد، رابطه مستقیمی با اثرگذاری توانبخشی دارد.

به علاوه اینکه، بسیاری از رویکردهای توانبخشی استاندارد، هیچ توجهی به جنبه های ذهنی و تغذیه ای مربوط به فرآیند توانبخشی نداشته اند.

همچنین ورزشکاران حرفه ای و غیرحرفه ای اطلاعاتی در مورد راه ها و تکنیک های جلوگیری از آسیب های ورزشی مرتبط با رشته شان ندارند. البته این مدعا در مورد ورزشکاران تازه کار بیشتر از ورزشکاران حرفه ای صدق می کند.

برای جلوگیری از آسیب، تنها کافی است نکاتی که در مقاله های دیگر  برای پیشگیری از آسیب بیان می کنیم را به برنامه ورزشی روزانه تان اعمال کنید.

به دنبال مقاله هایی در مورد راه های جلوگیری از آسیب ورزشی مرتبط با رشته ورزشی خود باشید؛ در بسیاری از موارد می توان از آسیب های احتمالی جلوگیری کرد.

گاهی اوقات با رعایت کردن یک سری نکات ساده در حین تمرین می توانید از آسیب های بسیار جدی در آینده جلوگیری کنید.

البته باز هم دقت داشته باشید که ما نمی گوییم تمام آسیب های ورزشی قابل پیشگیری هستند؛ ولی بیشترین قسمت آنها با تدبیر، مطالعه و عملی سازی نکات تمرینی و ورزشی قابل پیشگیری بوده و اجتناب پذیر هستند.

حرفِ آخر

با عمل کردن به نکاتی که در این مقاله ذکر شد، می توانید از شرکت در جوامع ورزشی و یا باشگاه‌های محلی و منطقه ای لذت برده و بدون ترس از آسیب های ورزشی، گروه ورزشی مورد علاقه‌تان را دنبال کنید.

 

منبع: فیتامین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز