title
کد خبر: 30781
00
شادی هایی که به قیمت کوری چشم تمام می شود!

این داستان تکراری این روزهای نوجوانان و جوانانی است که دانسته یا ندانسته زندگی‌شان را به باد می‌دهند به‌خاطر رودربایستی یا گذراندن چندساعت شادی پوچ تا جرعه‌ای از نوشیدنی الکلی را بنوشند و چشمانی را که سال‌ها می‌توانستند با آنها هر چیزی را ببینند و تجربه و درک کنند یکباره از دست می‌دهند.

همه‌‌چیز از یک مهمانی شروع شد که نتوانست به دوستانش نه بگوید. الکل کار خودش را کرده بود.

با خوردن فقط چند جرعه، زندگی به کامش تلخ شده بود. در کمتر از 5ساعت همه‌جا برایش تیره و تار شد. وقتی به ‌خودش آمد که چشمانش دیگر جایی را نمی‌دید. فقط سیاهی بود بدون هیچ کورسویی. دچار آسیب عصب اپتیک با متانول شده بود. با اینکه چشمانش باز بود اما چیزی نمی‌دید. نگرانی در چشمان حسرت‌زده پدر و مادرش موج می‌زد. فرزند جوانشان با نوشیدن چند جرعه نوشیدنی الکلی نعمت بینایی‌اش را از دست داده بود و کاری از دست کسی هم بر‌نمی‌آمد.

به گزارش بهداشت نیوز، این داستان تکراری این روزهای نوجوانان و جوانانی است که دانسته یا ندانسته زندگی‌شان را به باد می‌دهند به‌خاطر رودربایستی یا گذراندن چندساعت شادی پوچ تا جرعه‌ای از نوشیدنی الکلی را بنوشند و چشمانی را که سال‌ها می‌توانستند با آنها هر چیزی را ببینند و تجربه و درک کنند یکباره از دست می‌دهند.

فوت 3نفر در سیرجان به‌دلیل نوشیدن مشروبات الکلی و مسمومیت بیش از 10نفر، مرگ 3نفر در شیراز با مسمومیت با الکل و مسمومیت ٤٠نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی در فسا، خبر فوت 9جوان و مسمومیت 18نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز که از میان مسمومان 3نفر نابینا شدند یا خبر دیگری که اعلام شد 4جوان 16تا 23ساله بر اثر مصرف مشروبات دست‌ساز در مشهد جان باختند و 7نفر دیگر در بیمارستان بستری شدند، ازجمله آمار و ارقامی است که از ابتدای سال درباره مسمومیت ناشی از مصرف الکل منتشر شده است؛ آمارهایی که اگرچه ضد‌و نقیض است اما در هیچ‌حالتی خوشایند نیست.حتی گفته می‌شود مطابق با آماری که در سال ٢٠١٥ منتشر شد، ایران به لحاظ سرانه مصرف الکل (در سطح ملی) رتبه ۱۶۶ را دارد اما اگر کسانی را که مطلقا مشروب نمی‌خورند، از محاسبه کنار بگذاریم، سرانه مصرف الکل در ایران و بین کسانی که مشروب‌خوار هستند، ۲۵ لیتر در سال است (مردان حدود ۲۷ و زنان حدود ۱۸) و به‌ این‌ ترتیب ایران در مقام ۱۹ جدول قرار می‌گیرد.

مسئول برنامه درمان اعتیاد اداره اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این‌باره به همشهری گفت: الکل عامل 4درصد بروز بیماری‌ها در دنیاست و سومین عامل اصلی ناتوانی و مرگ. متأسفانه مسمومیت با مشروبات الکلی تقلبی یکی از خطرناک‌ترین مسمومیت‌هاست که گاهی منجر به مرگ می‌شود. از آنجایی که در کشور ما فروش، تولید و مصرف مشروبات الکلی غیرقانونی است، امکان سودجویی و تقلب در تولید آن بسیار بالاست. البته گزارش دقیقی در مورد میزان مصرف الکل در کشور در دسترس نیست اما افزایش آمار مسمومیت‌ و حتی مرگ به وسیله مشروبات الکلی حکایت از آن دارد که مشروبات الکلی غیراستاندارد و تقلبی سلامت جوانان را هدف گرفته است. به همین سبب باید به جوان‌ها هشدار دهیم که هیچ مشروب الکلی استانداردی حتی اگر پلمب شده باشد در کشور وجود ندارد.

  • نابینایی صد در صد با اتانول

دکتر زهرا واعظی توضیح می‌دهد: الکلی که براثر مصرف مشروبات الکلی وارد بدن فرد می‌شود موجب حالت‌های کاذب شادمانی و خوشحالی می‌شود که این ماده اتانول نام دارد. حال اگر ترکیب شیمیایی این الکل طی فرایندی به هم بخورد اتانول تبدیل به متانول می‌شود و عوارض این ترکیب آنقدر فاجعه‌آفرین است که می‌تواند باعث نابینایی صد‌درصدی فرد استفاده‌کننده شود.

حتی این بیماران پس از مراجعه به بیمارستان در مراحل بعدی اسید در خونشان پیدا و قند خونشان دچار اختلال می‌شود. کلیه‌هایشان از کار می‌افتد و بیمار نیاز به دیالیز پیدا می‌کند و طی چند روز کور خواهد شد. گاهی حتی با وجود همه تلاش‌های درمانی برای برخی مسمومان، آنها دچار بی‌هوشی و در نتیجه مرگ می‌شوند. البته در مرحله اول به بیمار ضد‌سم از نوع خوراکی و تزریقی داده می‌شود و پس از دیالیز، درمان‌های حمایتی روی فرد انجام می‌گیرد.

وی درخصوص مشکلاتی که الکل در بدن ایجاد می‌کند، می‌گوید: هنگام تهیه مشروبات الکلی دست‌ساز، اگر مقدار الکل میتلیک و ناخالصی که کشنده است در این مشروبات تولید شود، برای انسان کشنده است و حتی اگر مقدار آن 3تا 4سی‌سی یا حدود یک قاشق غذاخوری باشد سبب مرگ می‌شود.

  • عوارض مصرف مشروبات الکلی

وی ادامه دادبه این موارد باید مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی دست‌ساز را هم اضافه کرد که افراد معمولاً پس از مصرف‌شان دچار مسمومیت می‌شوند که همراه با کاهش هوشیاری، بدحالی، تهوع و استفراغ و گاه تشنج است.

وی در ادامه می‌گوید: مشروبات الکلی فاقد سم اتانول نیز عوارض مخصوص خودش را دارد و در دراز‌مدت باعث افزایش فشارخون، افزایش چربی خون، تصلب شرائین، اختلال‌های رفتاری، خشونت در خانواده و مشکلات کبدی و کلیوی می‌شود.

مشروبات الکلی مسموم دارای متانول است که ماده کشنده‌ای است و باعث کوری و مرگ می‌شود. همچنین بزرگ‌ترین مشکل افراد الکلی ایجاد بیماری سیروز کبدی است که در دراز‌مدت افراد الکلی به آن دچار می‌شوند. سیروز کبدی یا کبد چرب بیماری است که الکل باعث تخریب بافت کبد می‌شود که در این افراد چاره‌ای جز پیوند کبد نیست و کار بسیار مشکلی است؛ ضمن اینکه مصرف الکل، ویتامین‌ها را از بین می‌برد و سبب سوء‌هاضمه می‌شود.

اما با خوردن الکل چه اتفاقی می‌افتد که منجر به کوری می‌شود؟ دکتر اینگونه پاسخ می‌دهد: این مسئله بستگی به میزان ناخالصی نوشیدنی الکلی دارد. برخی افراد نمی‌توانند نوع الکل را تشخیص دهند؛ چنانچه داخل نوشیدنی الکلی متانول وجود داشته باشد یا نوشیدنی الکلی به هر دلیلی تقلبی باشد یا کسی داخل آن متانول قاطی کرده باشد برای مصرف‌کننده خطر جدی در پی دارد. گاهی برخی کسانی که الکل اتانول گیرشان نمی‌آید با علم به خطرناک بودن الکل متانول را استفاده می‌کنند.

متأسفانه می‌بینیم برخی اوقات فردی سابقه مصرف نوشیدنی الکلی را نداشته اما به‌خاطر تشویق و تعارف دوستانش دست به این کار زده و کور شده است. وقتی مسمومیت این افراد بررسی می‌شود می‌بینیم متانول قاطی آن چیزی شده که خورده است.

  • عوارض مشروبات الکلی در دوران بارداری

دکتر واعظی همچنین گفت: استفاده از مشروبات الکلی در دوران بارداری موجب ایجاد ناراحتی‌های جدی و غیرطبیعی شدن نوزاد می‌شود. زنان بارداری که در دوران بارداری به حد زیاد مشروب می‌نوشند، ممکن است کودکان غیرطبیعی با نقیصه‌های ذهنی یا جسمی به دنیا آورند.

  • تأثیر مخرب نوشیدنی‌های الکلی

سالانه میلیون‌ها انسان در سراسر جهان بر اثر عوارض ناشی از نوشیدنی‌های الکلی جان خود را از دست می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی نتایج بررسی‌هایش درخصوص میزان مصرف الکل در تمام کشورهای دنیا در سال 2011-2010را منتشر کرد که بر آن اساس، ایران بین 199کشور، رتبه 166را دارد. نقش مخرب نوشیدنی‌های الکلی بر مغز انسان و ضعیف کردن حافظه، اثر آن روی سلسله اعصاب، بروز سرطان‌های کبد،حنجره، مری، دهان، گلو، زخم‌های معده و اثنی‌عشر، روده بزرگ، سینه و سکته قلبی، بر همگان آشکار است. همچنین بسیاری از تصادف‌های حادثه‌آفرین رانندگی که به از دست دادن جان تعداد زیادی از سرنشینان خودروها منجر می‌شود، بر اثر این نوشیدنی‌ها رخ می‌دهد.

 

منبع: همشهری آنلاین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز